חוק אוויר נקי – כדאי לדעת

המספרים מלמדים אותנו שלפחות 7 מיליון אנשים מתים מדי שנה בעולם כתוצאה מזיהום אוויר, 2,500 מתוכם בישראל. מדובר במספר אסטרונומי שאנחנו לא שומעים עליו הרבה בגלל שמדובר במקרי מוות מסיבות שונות בגילאים שונים, אשר המשותף לכל המקרים הוא, שמדובר מוות כתוצאה מזיהום אוויר.

בשביל לסבר את האוזן, מדי שנה מתים בישראל קרוב ל-10,000 אנשים מעישון, מתוכם למעלה מ-700 מתים מעישון פאסיבי, כלומר הם לא מעשנים בפועל אלא מתים בגלל אוויר מזוהם שנוצר כתוצאה מהעישון. בתאונות דרכים מתים חצי מהמספר הזה, בטרור ופעולות איבה מספרים הרבה יותר נמוכים (בהנחה ואין מלחמה באותה שנה). ישראל אגב מדורגת במקום ה-12 מבחינת זיהום אוויר ביחס לאוכלוסייה. מעלינו נמצאות מדינות כמו סין, טורקיה, ירדן, איראן, הודו, סנגל. ישראל היא המדינה המערבית המזוהמת ביותר.

זו הסיבה שבשנת 2008 אחרי מאבק לא קל, חוקק בישראל חוק אוויר נקי, אחד מחוקי הסביבה החשובים ביותר שחוקקו בישראל. החוק נחקק על פי החוק האמריקאי שנחקק כבר בשנת 1970, והרבה אחרי שמדינות רבות במערב אירופה קיבלו חוקים דומים לזה.

הרבה יותר מעוד "טיפ" לחיים נקיים

חוק זה קובע הגבלות ותנאים שונים שידרשו ממפעלים ובתי עסק שונים להגביל את עצמם מבחינת ייצור על מנת לשמור על הסביבה. בין היתר, החוק קובע ש-150 מפעלים בתחומים שונים יהיו חייבים להקים מפעלי ניטור וליידע את הציבור אודות פליטת זיהום משטחם או כתוצאה מייצור שלהם. כל מפעל יקבל היתר פליטה למשך שבע שנים אשר בסיומן ייבחן ההיתר בהתאם לעמידת המפעל בתנאי ההיתר.

כמו כן החוק קובע קנסות עד סכומים של למעלה ממיליון שקל וכן עונשי מאסר על זיהום אוויר. זה כולל קנסות מנהליים, כמו כן המפעלים יצטרכו לפרסם על חשבונם את דבר העבירה ונסיבותיה.   החוק גם קובע שיוטל פיקוח רכב על ציי רכב כולל צי רכב ליסינג. יבואני רכב יהיו חייבים ליידע את הציבור אודות רמת הזיהום שפולט כל רכב שהם מייבאים ומשווקים בארץ. הפרסום ייעשה בתקשורת ובאולמות התצוגה.

בנוסף החוק מחייב להציג תכנית לאומית מלאה לצמצום זיהום אוויר, עם יעדים ברורים, אמצעים ולוח זמנים. יש לציין שאחת לכמה שנים מתכנסות כל המדינות (כולל ישראל) אשר חתומות על אמנה בינלאומית בנושא התחממות כדור הארץ ומבקשות לבחון כיצד הן יכולות להילחם בזיהום האוויר ובפליטת גזי חממה וגזים אחרים שקשורים גם להתחממות כדור הארץ וגם לזיהום האוויר. ישראל חתומה על האמנה והתחייבת הן בפרוטוקול קיוטו בשנת 1999 וגם בועידת פריז לאקלים בשנת 2015, לנקוט בצעדים לשם כך, אך ישראל מגודרת מדינה מתפתחת ולכן לא חלים על אותה תנאים כמו על מדינות מערביות, מפותחות, אחרות.

לסיכום ניתן לומר כי חוק זה נועד לצמצם את הפער הזה ולהביא לכך שבישראל יהיה אוויר נקי יותר שאפשר חיים בריאים יותר לכל האזרחים במדינה.

הוסף תגובה