שימוש בפיברגלס בתעשייה

פיברגלס הוא חומר עשוי סיבים דקיקים של זכוכית. השימוש בו נובע מתכונות מיוחדות ובעיקר מיחס גבוה של נפח למשקל. המשמעות במילים פשוטות היא צפיפות נמוכה, שאותה ניתן לנצל לטובת שורה ארוכה של שימושי תעשייה:

א. בידוד – השימוש העיקרי בחומר הוא לצרכי בידוד. הוא משולב במערכות בידוד של רכבים ודירות, נפוץ בקרב קבלנים ומשמש גם לבידוד תרמי ואקוסטי בתוך מבנים.

ב. טקסטיל – יש שימוש נרחב בחומרי פיברגלס בתעשיית הטקסטיל. הסיבה לכך קשורה לייצור בדים חסיני אש ושיתוך. השימוש בחומר בתעשיית הטקסטיל עולה בקנה אחד עם צרכי רשויות כיבוי והצלה, כוחות צבאיים ועוד.

ג. פלסטיק – עוד שימוש נפוץ בחומרים עשויים סיבים דקיקים של זכוכית הוא בתעשיית הפלסטיק. כאן ניתן לזהות את השימוש בחומר בהקשר של חומר מרוכב מסיבי פיברגלס ושרף אפוקסי. אפשרות אחרת היא לייצר חומר מרוכב עם שרף פלסטי.

האם שימוש בחומר לצרכי אמנות יכול להיחשב תעשייה?

בשנים האחרונות החלו גם אמנים רבים לגלות את היתרונות של פיברגלס ולהשתמש בו לצרכיהם. לא תמיד השימוש הזה מתאים להגדרה של התעשייה, אך הוא ללא ספק מרחיב את ספקטרום האפשרויות. אמנים מאז ומעולם ניסו לייצר סיבים דקים אבל רק התפתחויות טכנולוגיות מרחיקות לכת אפשרו ייצור של סיבים כאלה. כמו כן, כבר בשנת 1893 הוצגה לראווה שמלה שעשויה סיבי זכוכית.

התכונות של החומר מחייבות שימוש נכון וחסכוני גם בתעשייה הקלה והכבדה. התכונות העיקריות שניתן לזהות בתוך החומר כוללות מלבד צפיפות נמוכה גם חוזק מכני, בעיקר אם מדובר על פלסטיק שמחוזק בסיבי זכוכית דקים. במקביל, זו סיבה נפוצה לשימוש התעשייתי בחומר לייצור חלקי מרכב של מכוניות, ייצור מתקני משחקים לילדים, ייצור תיבות דואר לשימוש פרטי ומסחרי וייצור ארונות חשמל ומתקנים נוספים.

השימוש בפיברגלס מונע את החסרונות הנפוצים. למרות שמדובר על חומר פגיע לשחיקה כימית ולחות, הוא מחוזק על ידי חומרים שונים וזאת גם ללא תוספת משקל. כל אלו הן דוגמאות מצוינות לאופן בו החומר השתלב בתעשייה וסביר להניח שזה יהיה המצב גם בעתיד.

 

הוסף תגובה