דירה עם ממ"ד – עולה יותר?

העלות הדירה מגלמת את המפרט הטכני של החדרים ולכן יש משמעות גם לחדרי ממ"ד. מכאן שזו דירה שבדרך כלל עולה יותר בהשוואה לדירה זהה בלי מרחב מוגן, אך השאלה החשובה היא האם זו הוצאה משתלמת.

בשביל לענות עליה צריך לקחת בחשבון מספר שיקולים:

א. תחושת ביטחון – מרחב מוגן דירתי מעניק תחושת ביטחון שקשה להפריז בחשיבותה. הורים לילדים לדוגמא מסכימים לשאת בהוצאות של עד 10% יותר מערך הדירה בשביל התחושה הזו, בעיקר במדינה עם מצב בטחוני מעורער כמו ישראל. מעבר לכך, תחושת הביטחון נובעת גם מהאופן שבו החדר מגן על המשפחה במקרה של רעידות אדמה.

ב. שמירת ערך הנכס – סביר להניח שעם כל שנה שתעבור יוסיף הפקטור של דירה עם ממ"ד להשפיע על מערכת השיקולים והמחירים. בעזרת השקעה חד פעמית בדירה מן הסוג הזה ניתן לשמור היטב על ערך הנכס, ללא קשר למצב הנדל"ן.

ג. קריטריונים – על מנת לבנות מרחב מוגן דירתי יש צורך בהתאמה ספציפית של התשתית ושל הסטנדרטים. במילים אחרות, דירה עם ממ"ד מעידה על כך שהיא עומדת בקריטריונים השונים. זה לבדו שווה את התוספת במחיר, ועשוי להטות את הכף בקרב בעלי דירות או משקיעים שעדיין מתלבטים בין נכסים מסוימים.

האם יש מקרים יוצאי דופן?

גם בענף הנדל"ן יש מקרים יוצאי דופן ואפשר להתרשם מהם כדי להבין מתי דירה עם ממ"ד דווקא לא עולה יותר בהשוואה לדירות אחרות וזהות. מקרים אלו מתרחשים לדוגמא בדירות ישנות, שבהן המרחב המוגן לא עומד בסטנדרטים הנדרשים ולא כרוך בשיפוץ כללי. יש הרבה דירות עם מרחב שאמור לכאורה להיות מוגן, בעוד בפועל הוא לא מספק את רמת הביטחון הנדרשת.

מלבד האמור לעיל, השוואה נכונה בין דירות ונכסי נדל"ן מחייבת התייחסות לעוד שורה ארוכה של פרמטרים. אי אפשר להשוות בין מחירי דירות רק לפי המרחב המוגן. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בכל מקרה של התלבטות ולהגדיר גם סדר עדיפויות איש. כך מבצעים רכישה מושכלת ונהנים ממנה לאורך זמן רב.

הוסף תגובה