פנסייה חובה לעצמאיים

בעולם של חוסר יציבות במקומות התעסוקה,  קשה מאוד לחסוך. הקושי מתעצם אף יותר כשמדובר על חסכון לטווח ארוך שמיועד לפנסייה שלכם, חסכון לעוד 20, 30 ואפילו 40 שנה. צעירים חיים את הרגע ולכן הם מוציאים כספים רבים על בילויים, אוכל והנאות הקטנות של החיים.קשה להם לשים כסף בצד ליום גשום. עוד יותר קשה להם לחשוב על הרגע שהם יהיו זקנים ויזדקקו לתמיכה פנסיונית קבועה. מספיק שמעיפים מבט על ניצולי שואה שחלקם נמצאים על סף רעב ומתקשים לקנות אוכל ותרופות ותגלו שהעתיד שבו הם יזדקקו לכסף הוא לא רחוק מאוד.

 

פנסייה לעצמאיים לעומת השכירים

בישראל מספר העובדים העצמאיים עולה מיום ליום, חלקם מעוניינים להגשים חלום ילדות ולהקים עסק משלהם וחלקם התאכזבו מהמשכורות הנמוכות והצורך לעבוד תחת מנהלים בכירים. אך אם זאת היציאה לעבודה עצמאית מלווה בהתמודדות עם סיכונים לא מעטים ומתן ערבויות רבות. חלק מהעובדים העצמאיים ניגשים למקורות מימון מגוונות כדאי להשיג מימון לעסק המדובר. בחלקם מדובר במקורות מימון לגיטימים כמו הלוואות ללא ריבית לעסקים בהקמה וחלקם בריביות גבוהות המגיעות ממקורות מימון פחות לגיטימיות כמו השוק האפור.

כאשר מסתכלים על הצורך בהשגת מימון, הבאת עובדים חדשים, השקעה במיתוג, שיווק ופרסום לא מפליא שעד שהעסק החדש מתחיל להרוויח, הבעלים החדשים מוציאים לא מעט כסף. לכן דווקא עובדים אלו נמצאים בסיכון לפנסייה שלהם. לשם כך הוחלט על פנסייה חובה גם לעצמאיים.

פנסייה לעצמאיים מה זה בעצם אומר?

בחודש נובמבר האחרון אישר משרד האוצר הצעת חוק בקריאה שנייה ושלישית שמגבירה את חבילת הצעדים שנועדו לסייע לקבוצת העובדים העצמאיים. בהצעה זו  הוחלט על הפחתת דמי הביטוח הלאומי מ-6.72% ל-2.87% בלבד. חובת הפרשה לחיסכון הפנסיוני בשיעור של 4.5 אחוזים על החלק שאינו עולה על מחצית השכר הממוצע המשק ויותר מ-12 אחוז לחלק שעולה על השכר הממוצע. בעת אבטלה יוכלו העצמאיים למשוך עד שליש מהסכום הקיים בקרן הפנסייה וזאת ללא ריבית עד לתקרה של 12 אלף שקלים. כמו כן לא תיהיה להם הגבלת ימים שהן יוכלו לצאת לימי אבטלה.

 

האם הדבר מראה על עתיד ורוד יותר לעובדים עצמאיים?

השינויים בחוק הם בהחלט נמצאים בכיוון חיובי מאוד לדאגה לעובדים העצמאיים שנלחמים שנים ארוכות של זכויותיהם וקבלת הטבות בהפרשה לפנסייה מחברות הביטוח הגדולות. אך החוק רחוק מלהיות מושלם, ישנם עצמאיים רבים שיעדיפו להמנע מלהפריש סכומים גדולים לפנסייה מעבר למינימום הנדרש וייתכן כי הם יגלו שהם יורים לעצמם ברגל לטווח הארוך. אך ייתכן כי הקנס המוגדר בחוק של 500 ש"ח בכל שנה לאלו שלא יפרישו פנסייה יעודד את העובדים להפריש כסף גם עם המצב בעסק קשה בתקופות מסוימות. חוק הפנסייה לעצמאיים ימדד בסופו של דבר בתקופה של שנים ולא ימים או חודשים.

הוסף תגובה