כיצד לבצע תחזוקה שנתית לפרגולה מעץ?

מזג האוויר בארץ עשוי לגרום לפרגולה לדהות או ליצור בה סדקים, ולכן חשוב לצבוע את הפרגולה מידי כמה שנים בגוון כמה שיותר קרוב לגוון המקורי שלה (בשוק ישנם עשרות סוגים של צבעים שונים).

בשלב ראשון יש לנקות את העץ מאבק באמצעות מטלית לחה (אך לא רטובה!) על מנת שיהיה אפשר לצבוע אותו כראוי. בדרך כלל אין צורך בשיוף של קורות העץ, אך אם הפרגולה עברה מספר צביעות ומתחילים לראות קילופים של השכבה החדשה ביותר ומתחתיה את השכבה הקודמת, אז חייבים לשייף את קורות העץ כדי שהצביעה תהיה טובה. (בדרך כלל כדאי לקרוא לבעל מקצוע שמתמחה בפרגולות מעץ). לאחר השיוף ניתן לצבוע שוב את הפרגולה בשתי שכבות דקות של צבע בעזרת מברשת פשוטה
יש שלושה סוגים עיקריים של צבעים לפרגולה :
לכה אקרילית (בסיס מים) – זהו צבע שעשוי משרף סינטטי ומתאים לפרגולות שחשופות הן לחום והן לרטיבות ולכן יכול להגן על הפרגולה מפני ריקבון. דבר אחד שחשוב לדעת הוא שאי אפשר למרוח שכבת לכה אקרילית על שכבת לכה המבוססת על שמן.
לכה על בסיס שמן (פוליאוריטנית) – בעיקרון זו הלכה הטובה ביותר לפרגולות, אבל החיסרון שלה הוא שהיא לא מחזיקה הרבה זמן ונוטה להצהיב, ולכן צריך לצבוע את הפרגולה מחדש לעיתים קרובות יחסית.

צבע אטום – צבע אטום הוא צבע חזק במיוחד ולכן הוא מתאים בעיקר לפרגולות שנמצאות באזורים מועדים לפורענות כמו למשל ליד הים.
כמובן שהחלקים המוצלים של הפרגולה דורשים פחות תחזוקה ובעצם מספיק לנקות אותם באמצעות מטלית. בכל מקרה, אסור להשתמש בצינור מים כדי לנקות פרגולה מעץ מכיוון שהדבר עלולה לפגוע בפרגולה ובסכך שלה (במיוחד אם הוא עשוי בעצמו מעץ כמו למשל עץ במבוק).

כיצד לבצע תחזוקה שנתית לדק מעץ?
בגדול החידוש של דקים נעשה בעיקר באמצעות צבעי שמן המתאימים לעץ, כאשר יש מספר רב של צבעים בגוונים שונים בעלי רמת שקיפות שונה המשפיעים על הגוון של הדק לאחר הצביעה :
• שמנים טבעיים שומרים על הגוון המקורי של הדק וגם מבליטים את קווי המתאר שלו
• שמנים בעלי פיגמנטים של צבע המבוססים על טונר
• שמנים שקופים באופן חלקי – מגיעים בגוונים שונים ובגלל השקיפות החלקית שלהם מסתירים את הגרעיניות של העץ
• שמנים אטומים – אוטמים את כל העץ ומגנים עליו מפני קרינת ה – UV בצורה הטובה ביותר
כמו כן, דקים מעצים קשים סופחים פחות שמן ולכן הצביעה שלהם תדרוש יותר שכבות, מצד שני, הם עמידים יותר ולכן דורשים שימון לעיתים רחוקות יותר.

הוסף תגובה