עלייה לתורה

למה עולים לתורה בבר מצווה? מהי משמעות המילה "עלייה"? מהו השורש הרוחני לכל מנהגי בר המצווה, ואיך הם קשורים ליחסינו זה לזה? לפניכם תשובות מפיו של הרב לייטמן, מייסד קבלה לעם.

 התורה כתוכנית התפתחות

על פי חכמת הקבלה, התורה הינה תכנית ההתפתחות של המציאות, המסבירה כיצד פועל הכוח העליון כלפינו. מהכוח העליון יוצאים שני כוחות, קבלה ונתינה. הם באים אלינו, בונים אותנו, ומביאים אותנו להתפתחות הרצויה. עלינו לאזן בין שניהם.. גילוי הכוח המאזן  דורש עבודה מיוחדת בין בני אדם, לפחות עשרה, ומכאן המושג "מניין".

"ואהבת לרעך כמוך"

זהו הכלל הגדול בתורה. אם בכל מצב תכוון עצמך לטובת הזולת, תקיים את התורה. אנשים שמנסים לקיים זאת מלכתחילה הם נפרדים. כשהם לומדים לפעול לפי עיקרון "על כל פשעים תכסה אהבה", הם מגלים את הכוח הטוב על פני הכוח הרע והמפריד. בין שני הכוחות האלה נבנה מצבם המאוזן. אדם שסיים לחקור את טבעו מתוך עבודה הדדית זו מגלה את קיומו בתוך דרגה חדשה של מציאות, בה מאוזנים הכוחות, מצב הנקרא "עלייה לתורה".

 התורה ככוח מאזן

לתורה עולים רק במניין. התורה מתגלה רק לאנשים שרוצים לבנות קשרי אהבה, אך מגלים שאינם יכולים. הכוח הרע מונע מהם להתחבר לזולת, והם זקוקים לכוח מאזן. כך לימד אברהם אבינו לגלות את כוח התורה, וכך לימד משה רבנו. משה גילה כוח זה לעומק, ואת גילוייו העלה על הכתב, זו התורה שבכתב.

עלייה לתורה מבחינה רוחנית

על פי הרב מיכאל לייטמן עלייה לתורה אינה מסתכמת באמירת ברכות וכדומה. צריך לגלות את הכוחות שפועלים בפנים ולאזנם. אדם שהגיע לרמת ההתפתחות הדרושה לכך נחשב שהגיע לבגרות. את הבגרות מסמל גיל 13. עם זאת, "גיל בר מצווה" הוא מונח רוחני. מקובלים גדולים הגיעו ל"עלייה לתורה" עוד לפני גיל 13.

 סדר העליות

לסדר העליות לתורה – כהן, לוי, ישראל – יש שורש רוחני. אדם שמלכתחילה היה בדרגת אגו מוגברת ועבר תיקון, הוא שמגיע למדרגה העליונה ונקרא "כהן". אדם שהיה פחות גרוע ועבר תיקון, מגיע למדרגה הבאה ונקרא "לוי". אנשים שמצויים בדרגות אגו רגילות ועברו תיקון נקראים "ישראל". כהעתקה מכך בא גם סדר העליות לתורה.

הסרת הכיסויים

לפני קריאת התורה, מוציאים אותה מארון הקודש המכוסה בפרוכת. גם ספר התורה עצמו מכוסה. אלה הם סימנים גשמיים לדרך שבה אדם ניגש לגילוי התורה. פתיחת הארון והסרת הכיסויים מסמלים את תהליך הגילוי הפנימי של התורה. הם סימן לתהליך התפתחות האדם שלומד להסיר "כיסויים" הקיימים בתוכו.

הטעם בטעמים

הקריאה נעשית על פי טעמי המקרא. טעמים, נקודות, תגין ואותיות מסמלים ארבעה שלבי השגה בפעולה הרוחנית "קריאת התורה". ההשגה נבנית על ידי רמת האיזון שניצור בין הכוחות שפועלים בנו, השלילי והחיובי. בסופו של דבר, התורה צריכה להיות כתובה על "לוח לבנו". כך אדם הופך להיות איש תורה. המציאות מתגלה בתוכו, ומתנגנת בו בצורה הרמונית ונפלאה.

הוסף תגובה