התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז באמצעות פרחי באך

הפרעת קשב וריכוז, נפוצה מאד בקרב ילדים ובני נוער, אך קיימת גם אצל מבוגרים. בדרך כלל נובעת מסיבות נוירולוגיות של בעיות במיקוד הריכוז ובוויסות הקשב, על רקע גנטי. בעבר הלא רחוק נהגו להתייחס לילדים ובני נוער בעלי תנועתיות יתר וחוסר שקט כמי שלא מתנהגים יפה, "בעייתיים". לעומתם, הילדים השקטים, שלא הרגישו כמעט בקיומם בכיתה, היו חביבים על המורים בשל אופיים ה"נוח".  התקדמנו מאז והיום כבר נעשית אבחנה בין הפרעות הקשב המתבטאת באימפולסיביות ובקושי בהתמקדות בהתרחשות ומעקב כשיש גירויים סביבתיים, ובין הפרעת הריכוז, שמתבטאת בחולמנות ו"רחפנות" בעיקר. 

פרחי באך כאלטרנטיבה טיפולית

הפרעת קשב וריכוז משפיעה על תפקודו ויכולותיו הלימודיות של הילד /הנער, כמו גם על תחומי חייו האחרים מחוץ למסגרת בית הספר. יש לה השלכות על התנהגות הילד/הנער בבית, בקרב בני המשפחה וחברים. בין הסימנים שיכולים להעיד על הצורך באבחון קשב וריכוז נכללים: תנועתיות יתר, חוסר יכולת להתארגן, מתח וחוסר שקט תמידי שמשליך גם על הקרובים בבית, חוסר סבלנות, חולמנות, אימפולסיביות, ומוסחות גבוהה. הפרעות קשב וריכוז קיימים מרגע הלידה, אך עוצמתם משתנה עם השנים כשבדרך כלל מאבחנים ילדים כבר מגיל צעיר על ידי אבחונים דידקטיים ופסיכו דידקטיים.

הפתרונות הקונבנציונאליים ופרחי באך

משאובחן, יטופל הילד/הנער בדרך כלל בטיפול הקונבנציונלי המקובל – הריטלין. זוהי תרופה שהשפעתה מרגיעה ומאפשרת חידוד הריכוז והקשב. משך השפעת התרופה תלוי במינון. בדרך כלל נטילת הריטלין נעשית בשעות הלימודים, כדי לעזור לילד/לנער להתמקד ולבטא את יכולותיו הלימודיות-קוגניטיביות בצורה הטובה ביותר. לריטלין, כמו תרופות רבות אחרות, ישנן תופעות לוואי, כגון: חוסר תיאבון, כאבי בטן ואדישות.

ישנם טיפולים אלטרנטיביים שונים המקלים על תסמיני הפרעות הקשב והריכוז, טיפולי מגע כגון רפלקסולוגיה, וטיפול בתמציות טבעיות. תמציות פרחי באך עוזרות במצבים של קשב וריכוז. פרחי באך הן תמציות טבעיות המופקות מפרחים ועובדות על הרובד הרגשי. התמציות נקראות על שמו של הרופא-ד"ר אדוארד באך אשר גילה את השפעתן של הצמחים על האדם, באנגליה, ב- 1930 , אשר הניח כי קיים קשר בין גוף –נפש.

ערכת פרחי הבאך מונה 38 תמציות פרחים, אשר ביניהן גם תמציות המפחיתות את חוסר השקט ומסייעות לאזן תופעות שנלוות להפרעות קשב וריכוז. 

כך למשל, תמצית ה-WHITE CHESTNUT    המפחיתה מחשבות טורדניות ו"רעש" פנימי אינסופי. גם תמצית ה- LARCH מסייעת בהגברת הדימוי העצמי והביטחון העצמי, שנפגעים  בדרך כלל בשל הקשיים בהם נתקלים הילדים עם הפרעות אלה. להפרעת הקשב, להפחתת האימפולסיביות וחוסר השקט נרקח IMPATIENS,  להגברת הריכוז ולהפחתת הניתוק, החולמניות וה"ריחוף", נרקח CLEMATIS , וגם ,MIMULUS  להסחות הדעת התכופות, להתרגשות וההתלהבות המוגברת נרקח VERVAIN. זוהי כאמור רק דוגמא, כמובן שהרקיחה נעשית באופן אישי ומתחשבת במצבו של הילד/הנער המטופל, באופיו ובהיבטים נוספים. טיפול בפרחי באך אצל ילדים ידרוש פעמים רבות גם רקיחת תמציות עבור ההורים כדי לתמוך בתהליך ולגייס הכלה, הבנה וסבלנות.

טיפול הוליסטי

אם כך, הטיפול אינו רק בילד/נער והוא מתייחס גם אל היבטים נוספים בחייו ואל סביבתו. הטיפול בתמציות פרחי באך כדאי שייעשה כחלק מטיפול הוליסטי משולב הכולל בין היתר:

1.      היבטים של תזונה – הוצאת מזון ובו חומרים משמרים, צבעי מאכל, וחומרים ממריצים, שעלולים להחריף את התסמינים שבהפרעות קשב וריכוז. כדאי לבצע בדיקת ויטמינים החיוניים לגוף, כגון ברזל ומשפחת ויטמין B.

2.     שיחות ייעוץ להורים – אוורו רגשות וכלים להתמודדות.

3.     טיפול התנהגותי במידת הצורך.

4.     דגש על מתן תשומת לב חיובית ופעילויות משפחתיות.

5.     איזון בין פעילויות מחוץ לבית לבין פעילות מסכים (מחשב, סמרטפון, טלויזיה).

הצלחת הטיפול תלויה גם בהתמדה ובעקביות. משך זמן הטיפול האלטרנטיבי ארוך יותר בדרך כלל מטיפול תרופתי, וזאת יש לקחת בחשבון.

המאמר נכתב בשיתוף עם המטפלת מאייה מזרחי עצמוני

הוסף תגובה