פיתוח מיומנויות חברתיות להעצמת היכולות

ילדים עם לקויות והפרעות למידה שונות מוצאים את עצמם לעיתים קרובות עם קשיים גם ברמה החברתית ובמיומנויות החברתיות. מה קדם למה, הביצה או התרנגולת, על כך ניתן להתפלסף ולהתווכח רבות, אך וויכוח זה חסר טעם כאשר ניגשים לטפל במצב קיים, מצב אותו כולם רוצים לשפר.

עם טובת הילד לפנינו, והרצון לתמוך ולראות את הילד שלנו משתפר בשמחה ובתחושה טובה, יש לגשת לפיתוח המיומנויות החברתיות של הילד. פעולה זו נשענת על הבנה של מספר גורמים, הכוללים, בין היתר, הבנה של רמת התפתחות הילד (ברמה האינדיבידואלית) אל מול הדרישות אותן הוא פוגש כל יום לפי קבוצת הגיל שלו, החברים שלו, הסביבה שלו, וכמובן הבית והמשפחה שלו.

שיפור הקשב והריכוז עם מיומנויות חברתיות בריאות

אחד ממעגלי הקסם הקשים ביותר להתמודדות הוא אותו מעגל קשה לשבירה בו הילד מתקשה בלימודים, מייצר ציונים גרועים, וחווה את מה שהמורה והתלמידים (ולעיתים גם אנחנו, ההורים) מגדירים ככישלון. המפגש החוזר עם כישלונות אלו גורם לתחושות רעות המצטברות בתוכו, וגורמות לתופעות רגשיות שונות, בהתאם למבנה הרגשי הבסיסי של הילד.

כעסים, פחדים, מופנמות, בריחה, תופעות רגשיות פתולוגיות שונות יכולות להפריע לתחושת האושר הפנימי של הילד ולגרום לו להתרחק מסיטואציות חברתיות ולהרגיש בודד ומבודד. כאשר עובדים על המיומנויות החברתיות של הילד במקביל לעבודה על הלימודים עצמם אנו בעצם ניגשים מכל הצדדים ומעניקים לילד מעין חיבוק עוטף של תמיכה המותאמת בדיוק לצרכיו – קרקע אידיאלית לשיפור מיומנויות – ללמידה ולקשרים חברתיים כאחד.

תפקידנו כהורים

הבית, המשפחה, תחושת הביטחון של הילד שלכם נשענת על התמיכה אותה הוא חווה מכם. כל תחושת הביטחון שלנו מושתתת מינקות על נוכחות הורית תומכת. גם כאשר הילד כבר יודע לדבר, לפעול לבטא ולבחור בעצמו ולעצמו, אין זה אומר כי הוא יחידה עצמאית ובוגרת, אדם עצמאי לגמרי.

זכרו כי לא משנה כמה עצמאות הילד מדגים בשפה שלו, הוא עדיין לומד, ובעיקר מחקה אתכם ודמויות אחרות שמשפיעות עליו בסביבתו הישירה ובטלוויזיה. חשוב לשמור על הבית כמקום מגונן ובטוח, מקום בו הילד יכול להיות 100% הוא, ולאפשר לו להיתמך, כדי שיוכל לפגוש את עצמו, להבין מה קשה לו, לבטא זאת, ולקבל את התמיכה המדויקת לפיתוח מיומנויות חברתיות בכל הרמות.

הוסף תגובה