תביעת נזיקין נגד המדינה

אחת לכמה זמן, אנחנו יכולים לשמוע בתקשורת על תביעות נזיקין שהוגשו כנגד המדינה. תביעות אלו מוגשות על ידי גורמים שונים, בהתאם לעניין. כך למשל, לא פעם הורים מגישים תביעות נזיקין נגד משרד החינוך בגין נזק שנגרם לילדיהם, תביעות שמוגשות נגד משרד העבודה או משרד התחבורה בגין נזק שנגרם בעת ביצוע עבודה כזו או אחרת, ועוד.

תביעת נזיקין היא דבר מאוד נפוץ אשר במהלך העשור-שניים האחרונים, אנחנו יכולים לראות כיצד תביעות מסוג זה הפכו להיות מאוד פופולאריות בקרב הציבור הרחב. יש הסבורים שאחת הסיבות לכך היא, תהליך למידה והשפעה אמריקאית. בארצות הברית הנוהג של תביעות נזיקין הוא מאוד נפוץ, ועל כן גם בחברה הישראלית הוא הפך עם הזמן לפופולארי מאוד.

תביעת נזיקין נגד המדינה היא דבר מיוחד ושונה מתביעת נזיקין רגילה. ראשית, מעצם העובדה שלא תמיד ברור את מי בדיוק תובעים. נניח והורה מעוניין להגיש תביעת נזיקין על נזק שנגרם לילד שלו בזמן שבילה בבית הספר. האם הוא תובע את בית הספר עצמו, את הרשות המקומית אשר בשטחה נמצא בית הספר, האם את משרד חינוך שאליו שייך בית הספר? יש כאן שאלות מהותיות בנושא. סיבה אחרת שבגללה נושא זה הוא מאוד מיוחד, להבדיל מתביעת נזיקין כנגד אדם פרטי, כאן אנחנו עומדים מול מדינה, יש לה קצת יותר כסף וכוח. לכן חשוב לדעת מתי תובעים והאם כדי לתבוע ולא רק את מי לתבוע.

מה זאת תביעת נזקין וכיצד מגישים אותה?

תביעת נזקין נגד המדינה ובכלל, היא תביעה אשר הרעיון שעומד מאחוריה הוא, כתוצאה מפעולה נגרם לנו נזק. הפעולה יכולה להיות מתוך בחירה או לא. אם אנחנו מגישים תביעה, אנחנו צריכים להוכיח שנגרם נזק כתוצאה מרשלנות של הצד השני, במקרה שלנו המדינה, ולא מצדנו.

הדוגמא הקלאסית היא, הלכנו ברחוב ונפלנו בגלל בור שהיה בדרכנו. אנחנו יכולים להגיש כאן תביעה כנגד הרשות המקומית על כך שיש בור והוא גרם לנו נזק גופני. נזק שמשמעותו הפסד ימי עבודה, תהליך שיקום ועוד. הצד השני ינסה להוכיח, א', שהוא הזהיר שיש בור, ב', שאנחנו היינו אמורים לראות אותו ולמעשה נפלנו אליו בגלל חוסר אחריות שלנו.

בית המשפט יצטרך להכריע האם באמת נגרם לנו נזק והאם הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות או עוללה של הצד השני. מבחינה משפטית מספיק שנוכיח שנגרמה לנו עוולה ברמה של 51 אחוז, בשביל לנצח במשפט. כלומר אנחנו לא צריכים להוכיח 100 אחוז אשמה על הצד השני, מספיק שנוכיח 51 אחוז בשביל שנוכיח את צדקתנו.

לשם כך, אנחנו צריכים להציג תמונות של המקום, תמונות של הנזק שנגרם לנו, חוות דעת של מומחים, עדויות ובכך למעשה נוכיח את האשמה של הצד השני ואת העובדה שאנחנו צדקנו.

הוסף תגובה