איך מתפרנסים בכבוד – גם בלי דיפלומה?

מאז שהייתי קטן, ההורים שלי דחפו לי לראש שהם מצפים ממני להיות בוגר ובעל ״תואר באוניברסיטה״. בחלוף השנים הגשמתי את חלומם והוצאתי ברוב עמל תואר ראשון בהיסטוריה ואפילו התחלתי לימודי תואר שני בתחום, אותם מעולם לא סיימתי וגם עשר שנים אחרי הם עדיין מקווים שאסיים אותם. בדיוק כפי שיש לימודים אקדמאיים שלא בהכרח יאפשרו לכם להתפרנס בכבוד, כך גם ישנם מקצועות ומקורות פרנסה אחרים – עיקריים או כהשלמה – שעבורם תצטרכו במקרה הכי חמור קורס וכדי לעסוק באחרים תידרשו לתכונות וכישורים ׳טבעיים׳ מתאימים. אז מה עוד אפשר לעשות בלי תואר בהיסטוריה?

 

קשירת עצים

עבודת כפיים חקלאית לא דורשת מכם תואר ראשון או הוכחות אחרות להשכלה מתאימה, אבל אתם כן צריכים להיות חרוצים ומוכנים להתלכלך קצת. עבודה בשדה או במטע, בקשירת עצים, קטיפת פרות או איסוף קציר החיטה ידרשו מכם מאמץ ובתמורה יחשלו את גופכם. אם ניצנים, תבואות, קלשונים ואניצי קש בשיער לא מטרידים אתכם, תמצאו את עצמכם בסוף יום העבודה, שמתחיל מוקדם – אבל גם נגמר מוקדם – עייפים אך מרוצים אך עייפים מאוד.

עיתונאי בתחום הרכב

לא התחום הכי נוצץ בעיתונות הישראלית, אבל אין ספק שאם אתם מבינים בתעשייה, בחלקי המכונית ויודעים לכתוב – יש לכם סיכוי. בין החסרונות המרכזיים: כיסוי ישיבות משעממות בוועדות הכנסת, עיון מעמיק אחת לכמה חודשים בתחקיר מבקר המדינה, צפייה וכתיבה ביקורתית על סרטונים של משרד התחבורה וקפה בינוני במערכת. והיתרונות? פעם בכמה זמן תקבלו לידיכם מפתחות למכונית חדשה דנדשה, ואת חוויות הנהיגה שלכם בה תצטרכו לסכם באלף מילים, ותצטרכו לעשות את זה טוב לפחות ככה.

השקעות בנדל״ן

הידעתם? תל אביב מובילה את צמרת טבלת המשקיעים בנדל״ן אבל שיעור התשואה בה עומד על כ-2.5% בלבד. לעומת זאת נכס בבאר-שבע עשוי להניב תשואה של 7.2%. אחת הדרכים להגיע לעצמאות כלכלית בימיני היא לעסוק באופן כזה או אחר בהשקעות, באיזה שהוא אופן ״לתת לכסף שלך לעבוד בשבילך״. כל תחום ההשקעות בכלל, והשקעות נדל״ן בפרט, הינם נושאים שכן צריך להבין בהם החל מאיתור נכסים, דרך גיוס מקורות מימון להשקעה ובמקרה הספציפי של נדל״ן – גם לדעת איך לאתר שוכרים לנכס. לפני שאתם צוללים למים העמוקים, כדאי לעשות קורס מקצועי בנושא השקעות נדל״ן וללמוד ולהרחיב דעת בנושאים כגון הכנסה פסיבית, נכסים להשקעה למול מגורים, מחזוריות הנדל״ן, ניהול משברים ואסטרטגיה לבניית פרוטפוליו נכסים.

גבוה, מעל המגדלים

ואם בנדל״ן עסקינן – למה שלא תהיו בצד הבונה? מפעילי עגורנים, המנופים הגדולים שמרימים בלוקים של בטון כאילו היו נוצות-זרזיר. כדי להיות עגורן, או מנופאית (או מפעיל עגורן צריח), תידרשו לחוש כיוון ודיוק וקורס בן שלושה שבועות של משרד התעסוקה. על פי נתוני הקרן לעידוד הבנייה עשוי מנופאי להרוויח עד כ-15 אלף שקל בחודש, אם כי חשוב לציין שמרבית המפעילים מועסקים על ידי חברות כוח אדם ולא על ידי הקבלן, כך שרמת השכר הזו לא מובטחת.

בשנה הבאה נשב על החסקה

עונת הרחצה הרשמית כמעט נגמרה ואתם יכולים להתחיל כבר היום לעבוד על כישורי החתירה שלכם. שעות העבודה של מצילים בחוף הים אמנם עומדת על 12 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע, אך בסופו של דבר מדובר בתקופת עונת הרחצה בלבד ואם הצלחתם להשיג חוזה שנכלל בהסכמי השכר הישנים, תוכלו ליהנות מפירות עבודת הקיץ גם בחודשי החורף.

לכרות, זה מה שאנחנו אוהבים

אם נניח לרגע את שאלת איכות הסביבה בצד נוכל להשתלב בשמחה בענף הכרייה הישראלי, ובהיעדר מכרות זהב ויהלומים נסתפק בחציבת אשלג בים המלח ופוספטים בנגב. אתם לא חייבים לעסוק בחציבה עצמה (כ-25 אלף שקל בחודש), תוכלו במקום להשתלב בתפקידי מפעילי מכרות, אחזקה, מפעילי מתקנים ועבודות מטה, ליהנות מתנאי עבודה מצוינים (לדברי המעסיקים) ומגורים באזור הדרום.

ללטש, ללטש ללטש

תעשייה הכרייה מעניינת אתכם אבל מעדיפים את חומרי הגלם שלכם מבריקים? אולי תשקלו להשתלב בתעשיית היהלומים הישראלית? אם אתם בעניין של הכשרות תוכלו לבחור בין קורס גמולוגיה (עד שלושה חודשים) או קורס ליטוש, או להוציא רישיון סחר ביהלומים ממשרד הכלכלה. בתחילת הדרך הבסיס שלכם לא יהיה גבוה במיוחד, אבל אם תהיו טובים בתחום ואולי אף תשימו ידיכם על כמה יהלומי יוקרה, תוכלו לצמוח לבסיס של כ-10 אלפים שקלים בחודש – לא כולל העמלה ממכירת הסחורה.

הוסף תגובה