חקירה ברשויות המס – המדריך לנחקר

אם זומנתם לחקירה ברשויות המס, יש מספר דברים שכדאי להקפיד עליהם על מנת לא להחמיר את מצבכם. כיצד נערכים לחקירה כזו, האם היא אומרת בהכרח שאתם אשמים ומתי יש צורך להיוועץ בעורך דין?

קודם כל התייצבו לחקירה, והתייצבו בזמן: אי הופעה לחקירת מס היא עבירה בפני עצמה. לכן, גם אם לא ברורה לכם סיבת החקירה (ייתכן שאינכם חשודים כלל אלא תתבקשו למסור מידע או עדות על אדם אחר) התייצבו אליה במועד שנקבע. על פי רוב, אם יש חשד כלשהו כנגדכם הזימון יהיה מידי, ייתכן אף שילווה בצו מעצר. אם קיבלתם זימון טלפוני או בכתב, סביר שמדובר בנושא פחות מהותי. אי התייצבות עלולה לחזק את החשד כי יש לכם מה להסתיר, לכן התייחסו לעניין ברצינות הראויה.

התכוננו היטב לחקירה: ברוב המקרים לא יגידו לכם מה מהות החקירה והאם אתם חשודים במשהו. אולם, אם כבר הגעתם לחקירה עליכם להיות מוכנים לכל שאלה. זכרו כי אינכם בקיאים בחוק על שלל סעיפיו המפולפלים. אל תענו על דברים שאינכם יודעים את התשובה עליהם. עדיף לבקש זמן לבדוק את הנושא על פני לענות בשליפה מהמותן, או חלילה לשקר.

אל תענו על מה שלא נשאלתם עליו:  ענו תשובות קצרות, ענייניות וממוקדות אך ורק לעניין שעליו נשאלתם. אל תנדבו מידע שלא התבקשתם למסור, זהו תרגיל חקירה ידוע שעלול לשמש כנגדכם בהמשך.

הכינו והביאו אתכם מסמכים שיכולים לחזק את גרסתכם: כל מסמך שיכול לחזק את הגרסה שלכם הוא חשוב ועשוי לעזור. יחד עם זאת, אם לא ידוע לכם נושא החקירה, אל תביאו אתכם מסמכים שלא נתבקשתם להביא אלא רק את המסמכים שנדרשתם לספק. אם אין בידכם המסמכים הנדרשים, נסו למצוא אישורים מתאימים לסיבה שהם לא נמצאים בידכם. אל תנסו להתחמק או לתרץ תירוצים. זכרו כי תשובה שקרית מהווה עבירה פלילית. בנוסף, אם נלקחים מכם מסמכים, ערכו רשימה שלהם והחתימו עליה את החוקרים. זו זכותכם.

היו זהירים: אל תשוחחו עם איש מחוץ לחדר החקירות על נושא החקירה או על כל דבר שיכול לקשר אתכם אליה. הדברים עלולים להיות מתועדים ולשמש מאוחר יותר כנגדכם. לעתים מותקנות גם מצלמות בחדרי החקירה ומחוצה להם, כך שעליכם לנהוג בכבוד וברצינות המתבקשת.

קראו כל דבר בטרם אתם חותמים עליו: בחקירות מע"מ יש לעתים נטייה לחוקרים "לעגל" או להשמיט חלק מהדברים שאמרתם מסיבות שונות. אם לאחר קריאת העדות או תמליל השיחה אתם חשים כי כתוב שם משהו שלא אמרתם או שחסר משהו שכן אמרתם בקשו לתקן זאת. לאחר החתימה על ההודעה, כמעט בלתי אפשרי לבצע בה תיקונים.

דעו את זכויותיכם: חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין דיני מיסים טרם החקירה. החוק הוא ארוך, מפותל ומורכב מסעיפים רבים שאין כמעט אדם, כולל אנשי מקצוע, המכיר את כולם בעל פה. היוועצות בעו"ד לדיני מיסים מנוסה טרם החקירה תסייע לכם להבין טוב יותר את מצבכם ולנסח גרסה אחידה לטובת החקירה. זוהי זכותכם לא לענות על אף שאלה בטרם התייעצתם עם עורך דין. אם מונעים מכם זכות זו, האפשרויות העומדות בפני החוקרים הן לשחרר אתכם או להביא אתכם להארכת מעצר לטובת המשך חקירה, תוך 24 שעות מרגע שנעצרתם.

זכות השתיקה עומדת לצידכם. השתמשו בה באופן מושכל: ענו על שאלות כלליות והימנעו מלענות על שאלות שעלולול להביא להפללתכם. אם נשאלתם שאלות מקצועיות שאין לכם תשובה עליהן, בקשו להתייעץ קודם עם עורך הדין או הפנו את החוקרים לרואה החשבון שלכם.

זכרו – עבירת מס היא עבירה פלילית לכל דבר וענייו וחקירה ברשות המיסים דינה ככל חקירה אחרת. כל הדינים והכללים החלים על חקירות פליליות, חלים גם על חקירות מס. למען השקט הנפשי שלכם, התייעצו בעורך דין שילווה אתכם בהליך כולו וידע לעמוד על זכויותיכם לאורך כל הדרך.

הוסף תגובה