עובדות שלא ידעתם על כריתת עצים בישראל

כמעט בכל גינה, עולה הצורך לכרות עץ מטעמים שונים – החל מעניינים שקשורים לבטיחות דרך עצים שנפגעו ממחלה כזאת או אחרת ועד לרצון לפתח קרקע על מנת לבנות בה בית חדש.

העניין הוא שרבים אינם מודעים לכמה עובדות שהופכות כמעט כל כריתת עץ למורכבת הרבה יותר ממה שנדמה תחילה. אני לא מתכוון לעבודה הפיזית ולידע הדרוש כדי לכרות עץ בהצלחה ובאופן בטוח, אני דווקא מתכוון ללשון החוק שמעטים מאוד מודעים אליה. אם תהיתם – החוק תקף אפילו אם מדובר בחצר בית פרטי.

מתי עולה הצורך לכרות עץ

כריתת עצים היא לא סיטואציה משמחת אבל כמו הרבה מקרים אחרים בחיים, לפעמים צריך לעשות גם פעולות מתבקשות שלא נעים לבצע. בין הסיבות הנפוצות לכריתת עצים בישראל ניתן למנות את הגורמים הבאים:

עצים חולים – בעשור האחרון פרצה לתודעה התופעה שלא היתה מוכרת בישראל ושקורה למזיק שפוגע דווקא בעצי דקל. אותו מזיק שנקרא חדקונית הדקל, חודר אל הדקל ושואב ממנו את כל המשאבים עד שלבסוף העץ מתייבש ולא נותר אלא לכרות אותו. מעבר לכך, ישנם מצבים נוספים שבהם עולה הצורך לכרות עצים שנפגעו ממחלות וקיים חשש שידביקו עצים סמוכים.

כריתת עצים מסוכנים – מדובר על אותם עצים שנוטים (תרתי משמע) לקרוס ולגרום נזק לעוברים והשבים.

פיתוח אזורי – כאמור, באותם מקרים שבהם מעוניינים לבנות בית או אזור מסחרי ויש צורך לפנות את העצים על מנת שניתן יהיה לעשות כן.

מקום מסתור למזיקים ועופות לא רצויים – עטלפים, חרקים ואפילו עכברים, לא אחת מוצאים מסתור בין הענפים הצפופים של פיקוסים, מה שגורם להרבה מאוד דיירים מפוחדים לרצות ולסיים את התופעה על ידי כריתת העץ.

חדירת שורשים לביוב – אם כבר בפיקוסים עסקינן, אחת התופעות שנקשרות עם העצים הללו היא חדירת השורשים אל מערכות הביוב ואף חדירה אל מתחת למבנים – דבר שהוא בעל פוטנציאל נזק גבוה במיוחד.

מה אומר החוק

החוק בישראל ברור מאוד. לא ניתן לכרות עצים מוגנים. אתם תוהים אם הפיקוס או הדקל בחצר שלכם נחשבים לעצים מוגנים? סביר להניח שכן.

לשון החוק מציינת שכל עץ שגובהו מעל לשני מטרים וקוטר הגזע שווה או עולה על 10 ס"מ ממרחק של 130 ס"מ מהקרקע, נחשב לצמח מוגן. ובמילים פשוטות – אסור לכם לכרות עץ שעונה על הגדרת החוק – גם אם הוא בחצר שלכם.

אז מה עושים? חייבים לקבל אישור מפקיד היערות האזורי. שם קצת מצחיק בהתחשב בעובדה שרבים מקוראי הטור הזה מתגוררים בערים שאין להם זכר ליערות אך מסתבר שיש תפקיד כזה בכל עירייה ורשות מקומית.

חלופות שכדאי לשקול

לפני שכורתים עצים, ישנן חלופות הרבה יותר ידידותיות שכדאי לכם לשקול.

העתקת עצים – כמעט כל עץ ניתן להעביר ממקום אחד לאחר. האמת שגם לכך יש צורך בקבלת אותו אישור מוכר אך אני מאמין שבמקרים רבים זה פתרון שימנע פגיעה בעץ ויאפשר לכם להמשיך וליהנות ממנו.

גיזום מקצועי -מפתיע מה שגיזום מקצועי יכול לחולל. אם אינכם חייבים לכרות את העץ, שקלו לשכור חברת גיזום מקצועית שבתוך שעות תהפוך את העץ המוזנח ליפה במיוחד – כזה שימשיך לתרום למראה הגינה שלכם.

המאמר נכתב בשיתוף חברת 'גיזום פלוס' המספקת שירותי כריתת עצים בישראל.

הוסף תגובה