נרשמה עליה עולמית בביקוש לדירות יוקרה למכירה

נרשמה עליה עולמית בביקוש לדירות יוקרה למכירה

אין סגנון אחד או אפילו גודל אחד כאשר מנסים להגדיר דירת יוקרה. זו יכולה להיות אחוזה מרווחת או טירה צרפתית בסגנון קלאסי המשתרעת על שטח של כמה עשרות דונמים או שזו יכולה להיות דירת פנטהאוז מודרנית ועכשווית במרכז אורבני שוקק. ולמרות שמאוד קשה להגדיר מה היא דירת יוקרה, רוב מחפשי דירות יוקרה למכירה חושבים שהם יודעים מה היא דירת יוקרה ובוודאי ידעו לזהות אחת כאשר יראו אותה.

בכל העולם מדווחים על עלייה במכירות של נכסי יוקרה וכן על עלייה בביקושים. זה קורה כאן אצלנו בישראל אבל גם בניו יורק, בטוקיו, בוונקובר, בברלין ואפילו בג'קרטה (בירת אינדונזיה). אם תחפשו במקומות אלו או במקומות אחרים בעולם דירות יוקרה למכירה ותשוו את הערך שלהן היום לעומת לפני 5 שנים – תראו שמדובר בעלייה של עשרות אחוזים במחירי דירות הפרמיום.

כדי לסבר את האוזן הנה כמה נתונים כמותיים. בשנתיים האחרונות מחירי דירות היוקרה בדובאי עלו ב-17%, בביג'יין עלו ב-17.1%, בלוס אנג'לס עלו המחירים ב-14%, בתל אביב ב-12.7%, בבנקוק הם עלו ב-12.3% בני יורק הם עלו ב-10.2% ובסן פרנסיסקו ב-10.4%, וכאשר מדובר בכל כך הרבה אחוזים מדירות שגם כך הינן יקרות הרי שמדובר על עליה של מיליונים שקלים.

מדוע חלה עליה זו?

יש שמייחסים את העליה בביקושים ובמחירים להתאוששות מימי משבר הסאב פריים שהחל בשנת 2008. כמו השוק הפיננסי כך גם שוק הנדל"ן פועל בסביבה של ביקושים והיצע. מאחר ויש מספר מוגבל של בתי יוקרה ובמקביל יש עליה בביקושים אז באופן טבעי המחירים עולים. היחס הבלתי סימטרי בין ביקוש להיצע לבדו יכול להסביר את העליה במחירי דירות יוקרה.

אחרים מייחסים את העלייה הזו במשקיעים ובקונים הבינלאומיים. בישראל, בניו יורק,  בפריז ובמדינות רבות נוספות בעולם רואים עליה ברורה ברכישות של דירות יוקרה בידי משקיעים זרים. חלקם רוכשים לצורך השקעה ואחרים רוכשים לצורך מגורים. בארצות הברית לבדה התבצעו בשנה אחת עסקאות נדל"ן יוקרתי בשיעור של כ-68 ביליארד דולרים!!!. רוכשים מהודו, סין, אנגליה, מקסיקו, קנדה ורוסיה קונים דירות יוקרה בכל העולם ומזניקים את השוק כולו. תמריצים ממשלתיים והנחות במיסוי יכולים אף הם להסביר את ה"חשק" של משקיעים להשקיע בדירות יוקרה במדינות רבות ברחבי העולם, לרבות ישראל.

רכישת דירת יוקרה

לפי הנתונים עולה כי בשוק הדירות "הרגילות" 9 מתוך מחפשי דירות ימצאו את מבוקשו און ליין. אך בעוד בעלי בתים ודירות בענף הנדל"ן ה"רגיל" מעדיפים לפרסם און ליין, עבור המחפשים לרכוש דירת יוקרה המצב קצת יותר מסובך, כי המוכרים נוטים שלא לפרסם את נכסי היוקרה שלהם ברשת ב"יד שתיים" או ב"הומלס". רבים ממוכרי נכסי היוקרה מעדיפים לשמור על הפרטיות שלהם וכדי להגן על פרטיות זו הם נמנעים מפרסום פרטי הרחוב ואפילו נמנעים מפרסום תמונות ברשת ותחת זאת הם פונים לסוכנויות נדל"ן ומתווכים.

שורה תחתונה:

שוק דירות היוקרה חווה פריחה מרשימה וקבועה במשך כמה שנים טובות. אם זה בגלל משקיעים זרים ואם מאחר שהשוק מתעורר. כך או כך, בקרוב נוכל לראות היצע גדול יותר של דירות יוקרה למכירה.

הוסף תגובה