בדיקת סקר בהריון – מה היא כוללת ומדוע חשוב לבצע אותה?

בדיקת סקר בהריון – מה היא כוללת ומדוע חשוב לבצע אותה?

במהלך תקופת ההיריון, על האישה לעבור בדיקות נרחבות, אשר יש להן שלוש מטרות עיקריות, חלקן מיועדות לבחון את קצב התפתחות העובר, אחרות מיועדות לבחון האם לעובר יש מחלה תורשתית או תסמונת, וכן ישנן בדיקות אשר מיועדות לבחון את מצב האישה עצמה, האם היא נמצאת בקו בריאות תקין, האם המדדים השונים תקינים, הן בשביל לדעת כיצד לפעול בהמשך ההיריון וכן, בשביל לדעת האם יש צורך בטיפול חריג.

היום אנחנו יודעים, באמצעות בדיקת סקר אנחנו יכולים לגלות את המטרה הראשונה שלנו, כלומר האם יש לתינוקות תסמונות מסוימות. מדובר על בדיקת NIPT  (בדיקה טרום לידה לא פולשנית), אשר מתבצעת באמצעות בדיקת דם פשוטה ומאפשרת לנו לגלות ברמת דיוק מאוד גבוהה (למעלה מ-95 אחוז על פי הערכות), האם לעובר יש מום או תסמונת מסוימת.

בין היתר בדיקת סקר נערכת על מנת לאבחן תסמונת דאון, תסמונת אדוארדס, תסמונת פסאו וכן תסמונת נוספות,, כגון תסמונת טרנר, ג'ייקובס, טריפל איקס ועוד. מדובר בתסמונות נפוצות ועל כן חשוב לבצע בדיקה זו על מנת לוודא שהעובר לא יצטרך להתמודד איתן. עבור תסמונות קשות ומסובכות, שכיחות יותר או פחות, מתבצעות במקביל בדיקות אולטרסאונד ובדיקות נוספות.

חשוב לומר, בדיקת סקר יכולה להתבצע החל מהשבוע העשירי להריון, כאשר את התוצאה אפשר לקבל עד שבועיים מיום הבדיקה. כאמור, הבדיקה היא פשוטה, מדובר על בדיקת דם רגילה אשר מאפשרת באמצעות מקטעי DNA של העובר עצמו אשר נמצאים בדם של האימא, לאבחן האם יש לו תסמונות או הפרעות כרומוזומליות.

חשוב להדגיש, ישנה בדיקת סקר שמתבצעת לפני הלידה, במהלכה שני בני הזוג נבדקים על מנת לגלות האם הם יש להם מחלות ותסמונות גנטיות אשר עלולות לעבור לעובר, ברגע שהם ייכנסו להריון. זה בנוסף לבדיקות גנטיות אחרות שכל אחד מבני הזוג יכול לעבור, במידה ואכן יש לו תסמונת מסוימת, על מנת שיהיה ניתן לאתר את הגן שלה ויהיה ניתן לבודד אותה בתהליך מקדים. אחרי ההיריון, הרי שרק האישה צריכה לעבור בדיקת סקר.

מדוע חשוב לעבור בדיקת סקר?

יש לבדיקה כזו יתרונות רבים, גם אם היא מציבה בפני הזוג שאלות לא פשוטות במידה והתשובות אינן חיוביות. מה שברור הוא, שעדיף להם לדעת האם יש לעובר תסמונת כזו או אחרת, על מנת שיוכלו להיערך בהתאם.

ייתכן מאוד שזה לא ישפיע כלל על ההחלטה שלהם אם להמשיך בהריון או לא, ייתכן שלא צריכה להיות סיבה שזה ישפיע שכן מהלך ההיריון הוא תקין לחלוטין ובכל זאת, חשוב שהם ידעו מה מצבו של העובר, כך הם יוכלו להיות מוכנים לכך, נפשית, ואפילו מבחינות אחרות, כולל מבחינה כלכלית, הם יוכלו להיערך בהתאם לכל מה שיעמוד בפניהם.

 

הוסף תגובה