האם דשנים אורגניים מתאימים לחקלאות הידרופונית?

האם דשנים אורגניים מתאימים לחקלאות הידרופונית?

הצורך לשמור על הבריאות שלנו הוליד מודעות הולכת וגוברת לעולם האורגני. וגידול אורגני מתחיל עם הדרישה שהצמחים שאנחנו אוכלים לא יבואו במגע עם דשנים, קוטלי עשבים, קוטלי פטריות או חומרי הדברה כימיים.

המטרה של חקלאות אורגנית מסורתית מבוססת אדמה היא לטפח קרקע שתספק חילופי גז הולמים (אוורור), ניקוז ושימור המים. כמו כן, האדמה צריכה לספק תנאים אופטימאליים לתוכן האורגני כך שתעובד על ידי תולעי אדמה ועוד מיקרואורגניזמים יעילים. במידה ועולה הצורך  בדישון נוסף שאינו נמצא באדמה, החקלאי מוסיף דשנים שמגיעים במצבם הטבעי ולא עברו עיבוד כימיקלי, קרי: חומרים המיוצרים מבעלי חיים וצמחים.

ומה קורה בחקלאות הידרופונית?

במערכות גידול הידרופוניות המים הם המקור הבלעדי לאספקת מינרלים מסיסים וחומרים מזינים אחרים המוזנים לצמח דרך שורשיו. הצמחים במערכת ההידרופונית סופגים ,אפוא, את החומרים המזינים הדרושים להם כדי לגדול ולשגשג מהמים הזמינים להם בסביבת השורש. מערכת הידרופונית לא כוללת בדרך כלל מדיום שמתכתב עם החומרים המזינים והמינרלים. ולמרות שיש כמה גננים הידרופוניים שמקבלים תוצאות טובות כאשר הם משלבים רכיבים אורגניים במדיום, זה לא מאוד מומלץ, במיוחד אם אתם גננים הידרופוניים בתחילת הדרך. הבעיה בשילוב רכיבים אורגניים במדיום היא שמרגע שהם הוחדרו למדיום מאוד קשה להוציא אותם משם, ויש סכנה שיתפתחו להם אורגניזמים פתוגניים.

אם כך הם פני הדברים, האם ניתן בכלל לשלב חקלאות אורגנית בגינה הידרופונית? התשובה היא בהחלט כן. בניגוד לדעה הרווחת, חקלאות הידרופונית אינה מוגבלת לדשנים כימיים וניתן בהחלט לעשות שימוש בדשנים אורגניים בגינה ההידרופונית שלכם. הסוד הוא ביכולת לספק לצמח רמה אופטימלית של מים, אוורור (=חילוף גזים)  וחומרים מזינים סימולטנית, כלומר: בו זמנית.

וחרף העובדה שלאדמה יש תכונות מעוררות הערצה המתאימות כל כך לחקלאות אורגנית, היא לא יכולה להשתוות לתכונות שמציעה החקלאות ההידרופונית. ועל אף שהאדמה משחקת תפקיד חשוב מאוד בגידולים אורגניים, יש היום פתרונות, למשל, להעשיר את הגינה ההידרופונית במיקרואורגניזמים חיוניים דרך המים.

למרבה המזל, יש היום מערכות הידרופוניות שמציעות מחזור מים ואם משלבים את הדשנים הנכונים והמיקרואורגניזמים המתאימים, המדיום יכול לספק סביבת גידול דינמית ונפלאה לגידולים אורגניים.

את הדשנים והמיקרואורגניזם יש, אם כן, להוסיף למים (ולא למדיום) וכדאי גם ללמוד היטב את התכונות והמאפיינים של המים, וכיצד הם יש לטפל גם בהם.

דשנים הידרופוניים

אם יש לכם גינה הידרופונית ואתם רוצים שהיא תהיה אורגנית או שאתם מתכוננים להשיק אחת אז חשוב להבין שיש היום דשנים אורגניים ייעודיים לחקלאות הידרופונית. דשנים אלו הינם מסיסים במים ומכאן כוחם והתאמתם לשיטה ההידרופונית. הם כבר מכילים בתוכם את כל המיקרואורגניזמים והמינרלים הנדרשים להתפתחותו של הצמח בבקבוק אחד.

לבסוף, חשוב להבין שיש בנמצא דשנים שמתאימים לשלבי גדילה מסוימים וכדאי מאוד להתאים את הדשן לשלב ההתפתחותי של הצמח.

הוסף תגובה