למה בעצם צריך להקפיד לשתות מים – ואיזה?

למה בעצם צריך להקפיד לשתות מים – ואיזה?

מים הם מקור החיים – את זה אמרו לנו מאז שאנחנו קטנים, אבל למה זה נכון ואלו מים באמת הכי טובים לנו? תשובות לכל השארלות שלא ידענו שצריך בכלל לשאול על מים

רויטל מור

כל מי שמגדל צמחים יודע עד כמה מים הם חשובים. עיכוב של יום אחד בהשקיה והצמחים מתחילים לנבול: שמוטים, מצומקים ועצובים. גם אנחנו, בני האדם, זקוקים עד כדי כך למים. אחוז ניכר מגוף האדם מורכב ממים וללא אספקה שוטפת שלהם, גם מערכות גופנו יתחילו להראות סימני מצוקה. אז מה ההשפעות של המים על הגוף ומה ממקורות המים הכי מומלץ?

מים הם החיים

מים עוזרים לתפקודן של מערכות שונות בגוף. מרבית הגוף עשוי למעשה ממים כאמור וכאשר יש חוסר המערכות מתחילות לקמול, בדיוק כמו הצמחים. העור כבר לא מתוח וזוהר, תאי הגוף מתכווצים, נפח הדם בראש יורד וגורם לכאבי ראש, מערכת העיכול עוברת למצב חירום ומנקזת כל טיפת מים אפשרית מהאוכל – דבר הגורם לעצירות וכאבי בטן. במצבים קיצוניים נפסיק להזיע וויסות החום בגופנו ישתבש. ויסות חום לא תקין בישראל בקיץ עלול להיות מסוכן, המערכת המטפלת בנוזלים בגוף – הכליות ומערכת השתן – סובלות אף הן ועבודת ניקוז הרעלים מהגוף הופכת להיות מסורבלת ונפגעת. אפילו המפרקים עלולים להתחיל לכאוב כיוון שהסחוס שנמצא בהם זקוק למים.
כאשר שותים מספיק אז העור הופך מתוח וזוהר, המפרקים פועלים טוב יותר, מערכות העיכול והשתן משומנות ועושות את עבודתן בצורה טובה, מצב הרוח משתפר וגם היכולות הקוגניטיביות נמצאות במיטבן. מחקרים גם הראו את הקשר בין צריכה מספיקה של מים לירידה בסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס או הסיכוי לפתח אבנים בכליות.

איזה מים תרצו לשתות

מים יכולים להגיע בהרבה אופנים: מהברז, בבקבוקי מים מינרליים או מים מסוננים מבר מים הביתי או המשרדי – מי מהם הכי טוב? מים מהברז נבדקים על ידי משרד הבריאות אבל הבדיקה מגיעה רק עד הבית. בתוך הבית עצמו, במיוחד בבתים משותפים, המים יכולים לעבור עוד כברת דרך ארוכה עד שהם מגיעים ממש לברזים. בצנרת הבית הם צוברים לכלוך כגון חלקיקי חלודה שהצטברו על הצינורות או "לכלוך" ביולוגי, אם המים מגיעים ממאגר מים בבניין משותף, בו הם מחכים ומפתחים מושבות חיות של חיידקים ויתר מזיקים מהחי.
מים מזוקקים נשמעים טוב על הנייר – מים שהם רק מים – הבעיה היא שהגוף צריך יותר מאשר רק מים, הוא זקוק גם למינרלים שנמצאים במים וחסרים במים מזוקקים. למעשה, מים מזוקקים הם המים המסוכנים ביותר לשתייה שוטפת.
בר מים מסוננים דואג שהמים מהברז שמכילים את כל המינרלים הנחוצים לגוף יעברו תהליך של ניקוי מכל החלקיקים המזיקים שהצטברו בהם ותהליכי סינון מתוחכמים דואגים להשאיר במים את כל המינרלים שלהם הגוף זקוק. בר מים מומלץ מכיוון שהוא ממוקם בין הברז לכוס שלנו שם הוא מנקה, כמו שנאמר, חומרים מזיקים שהמים עלולים היו לספוג ומסנן חיידקים ומזיקים שנוטים להתפתח במים עומדים.
מים מינרלים מגיעים ממקור טבעי אולם גם הם עלולים להיות מסוכנים. עודף מלחים, לדוגמה, עלול לגרום לעלייה בלחץ הדם, שהייה ארוכה בבקבוקי פלסטיק, בעיקר בשמש כמו בתחנות דלק, תורמת להתפתחות מושבות חיידקים מזיקים ואפילו לזליגת חומרים רעילים מהבקבוקים עצמם אל תוך המים. כאשר המים המינרליים מגיעים אלינו מהסופר אף פעם אי אפשר לדעת כמה זמן הבקבוקים אוחסנו ובאלו תנאים. כאשר בקבוקי פלסטיק חשופים לחום ושמש, הם מפרישים חומרים רעילים הנטמעים במים עצמם.

מים מים בששון

אז כמה מים צריך לשתות? יותר ממה שנדמה ויותר ממה שרוב בני האדם שותים. ההמלצה היא לשתות בין ליטר וחצי לשני ליטר ליום. ישנם מצבים בהם כדאי להקפיד במיוחד על שתיית מים מוגברת – כאשר עובדים או משחקים בחוץ, בייחוד בימי הקיץ. גם כאשר חולים ויש חום גבוה, המנדף מים מהגוף דרך הזעה, ובמצבים של הקאות ושלשולים, בהם הגוף מאבד מים. לעתים הגוף מתבלבל וחושב שהוא רעב כאשר הוא למעשה צמא. במקום לרוץ ולאכול משהו, אפשר קודם ללכת למיני בר מים – למזוג כוס מים צוננים, לשתות לרוויה, לחכות כמה דקות ורק אז ללכת לאכול אם עדיין רעבים.
לסיכום, מים חיוניים לעבודה תקינה של כל מערכות הגוף. כשאנחנו שותים מספיק מים מסוננים אנחנו מקבלים גם מים וגם את המינרלים הנחוצים לנו שקיימים במים, וללא כל התוספות המזיקות שעלולות להצטרף למים בדרכם אל הכוס. אז שתו לרוויה ובחכמה.

הוסף תגובה