גלאי CO

גלאי CO

בעוד שגלאי עשן רגילים מוכרים כמעט לכל והם כבר נחשבים לאביזר חובה בכל בית ובכל מבנה, יש גלאים פחות מוכרים כדוגמת אמצעים לגילוי גז CO.אין לבלבל בין גלאי העשן לבין גלאי CO וכדאי להבין למה משמשים הגלאים הללו.

מדוע חשוב לבדוק נוכחות CO

CO הינו חומר כימי, שילוב בין חמצן (O) לבין פחמן (C). חומר זה נוצר על פי רוב כתוצאה משריפה של חומרים שונים, למשל במנועי בעירה פנימית. מדוע חשוב כל כך לגלות נוכחות של גז זה, באמצעות גלאי CO? זו שאלה חשובה ובניגוד למה שניתן לשער, הגז כשלעצמו איננו חומר רעיל או מסוכן (בריכוזים קטנים). הבעיה נוצרת אם ריכוז הגז עולה במקום מסוים והדבר משפיע על יכולתנו לנשום כהלכה. הוא מקשה על הסעת חמצן בכלי הדם שבגופנו והתוצאה – קשיי נשימה, סחרחורת, בחילה. אם יש נוכחות גבוהה מאוד של פחמן חד חמצני, במיוחד בחדרים סגורים, עשוי האדם לסבול מתופעה דמוית הרעלה, לחוות טשטוש אף לאבד את ההכרה. יש להדגיש כי הגלאי חיוני מכיוון שזהו גז חסר צבע, חסר ריח וחסר טעם כך שהדרך היחידה לגלותו לפני שחשים בתופעות שציינו (סחרחורת, הקאה, אובדן הכרה) הינה שימוש בגלאים.

גלאי ניידים וגלאים קבועים

יש בנמצא גלאי CO נישאים, שניתן להעביר ממקום למקום לצורך בדיקה. יש גם גלאים הקבועים למקומם, שנמצאים בעיקר במקומות שבהם קיים סיכון תמידי לעליה מסוכנת ברמת הגז. דוגמא לכך היא חניונים ובפרט חניונים תת קרקעיים. גלאים כאלה יכולים לבוא בשילוב עם מערכות להחלפת אוויר, למשל מפוחים שיכנסו לשימוש ברגע שהגלאי מרגיש עליה בסף הגז מעל לרמה מוגדרת.

גלאים מסוג זה יכולים להיות גם חלק מתוך מערכת כוללת, המיועדת לזהות שריפה. יש בנמצא מגוון חיישנים וגלאים מתוחכמים, שבסיס פעולתם איננו זיהוי טמפרטורה גבוהה אלא זיהוי נכוחות של גזים שונים. עוד יש לציין כי יש גלאים משולבים, שיודעים למדוד גם נוכחות של גזים נבחרים וגם שינוים ברמות הטמפרטורה. הגלאים מספקים התראה חשובה לצורך פינוי המבנה או לצורך נקיטת צעדים כמו שיפור האוורור.

 

הוסף תגובה