התפתחות תחום ההדברה בעולם- היסטוריה מול מציאות

התפתחות תחום ההדברה בעולם- היסטוריה מול מציאות

גילוי מדעי הכימיה ותורת החומרים כבסיס יצוק לחומרי הדברה יעילים


בין בעלי החיים הלא רצויים הקרויים מזיקים ושכלפיהם בדרך כלל מופעלת מערכת הדברה מצויים סוגים רבים וזנים מגוונים. אחד מהסוגים הללו הוא מחלקת המכרסמים: העכברים, החולדות ועוד. מחלקה זו במקרים רבים נחשבת בעייתית במיוחד דווקא בשל החולדה הכלולה בה. הסכנות וההשלכות הרעות של הימצאות החולדה בתוך בית מגורים עלולות להוות סיבה להזעיק במהירות האפשרית צוות עובדי הדברה כדי שיתחילו במהירות לבצע את העבודה. החולדה היא אמנם נראית כמו עכבר גדול ולכאורה רבים אכן טועים לחשוב שהיא כזאת: כמוהו- כמוה רק בגודל אחר. מובן, שיש טעות מושרשת בדבר. החולדה היא בעל חיים מזיק ומסוכן במיוחד וכלפיו בהחלט חובה לשקול שירותי הדברה מקצועיים באופן תכוף במיוחד ומידי.

אמנם מחלקת המכרסמים בהחלט עלולה לגרום בראש ובראשונה נזק אדיר לחקלאות. ואכן, בעידנים קדומים יותר כאשר רוב המזון של האנושות כולה התבסס על גידולי שדה ויבולים של תוצרת חקלאים- החקלאים היו עושים כל שביכולתם פשוטו כמשמעו על מנת להיפטר מהצרה הנוראית הזאת, שהייתה עשויה לכלות להם מלאכה של שנה שלמה. במקרים רבים, בהתאם לרוח התקופה ובמיוחד לידע וליכולות שהתפתחו עד אז, השימוש היה בהדברה ביולוגית קלאסית או במה שנקרא ריבוי בעלי החיים הנחשבים טורפים עבור המזיקים. כך, היו בהחלט תקופות בהיסטוריה האנושית שבעבור כל כמה שדות חקלאיים היו מרבים באופן מלאכותי תנשמות ודורסי לילה אחרים שנחשבו זוללי מכרסמים, ובכך סייעו לציבור החקלאים להתגבר על הבעיה. אלא שאז העולם התפתח בכל התחומים, ובמיוחד התחום הטכנולוגי, מדעי החל לצבור תאוצה. אמנם הפיתוחים של המיקרוסקופים ושל המעבדות החדשניות והמשוכללות בעולם שבהן בוצעו ניסויים במדעי הכימיה והנדסת החומרים נחשבים פריצת דרך אמתית וחסרת תקדים לגבי נושא הרפואה בכלל והרוקחות ונושא התפתחות התרופות בפרט.

סוף סוף נתגלו תרופות ואמצעי ריפוי אחרים למחלות שעד אז קטלו מיליוני בני אדם שנולדו, לרוע מזלם, דור אחד לפני המצאת התרופה או החיסון למחלתם. אבל, תחום נוסף, פחות מוכר אבל משמעותי בהחלט הוא תחום ההדברה. הדברה של בעלי חיים מזיקים החלה להתפשט בעולם, ככל שנעשה שימוש רציני ומקצועי יותר בחומרי רעל מתקדמים המיועדים לקטילה סלקטיבית של מזיקים מסוימים.

הוסף תגובה