הוזמנת לחקירת מצ"ח? כך תתמודד – עו"ד צבאי מסביר

הוזמנת לחקירת מצ"ח? כך תתמודד – עו"ד צבאי מסביר

קיבלת זימון לחקירה בבסיס מצ"ח? או יותר גרוע- דפקו על דלת ביתך ושוטרים צבאיים הודיעו לך כי אתה מתבקש להתלוות אליהם לצורך חקירה? ללא ספק מדובר במצב מאוד לא נעים, בלשון המעטה, אך ידיעת זכויותיך והדרכים להתמודד תעזור לך להיחלץ מהמצב.

למעשה, מיד עם קבלת הזימון לחקירה במצ"ח, בין אם קיבלת את הזימון בביתך ובין אם עוכבת לחקירה בהפתעה גמורה במהלך שהותך בבסיס בו אתה משרת, עליך לעדכן אדם קרוב על דבר המעצר. כבר בשלב זה, עוד לפני התחלת החקירה, כדאי לך לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין צבאי מנוסה המתמחה במשפט הצבאי והפלילי. אם אינך מכיר עורך דין בתחום המשפט הצבאי כדאי לך לבקש עזרה מקרובי משפחתך על מנת שיאתרו עבורך את העו"ד הצבאי המתאים.

הפעלת לחץ מצד החוקרים

חוקרי מצ"ח הם חיילים בדיוק כמוך, יחד עם זאת הם מתמחים בשיטות חקירה מתקדמות, ומפגינים לא מעט יצירתיות בתחום. אחת השיטות הידועות של החוקרים להפעיל לחץ על החייל הנחקר היא באמצעות המתנה ממושכת לפני החקירה. למעשה, ישנם מקרים בהם חוקרי מצ"ח יושבים עם החייל החשוד ברכבם, ומשוחחים עמו בחופשיות ובלבביות במטרה להפיג את חששותיו ולהעניק לו תחושה שהחקירה טרם החלה וכי הם חבריו ומעוניינים לסייע לו.

כמו כן, החוקרים בבסיסי מצ"ח נוהגים להושיב את החיילים החשודים במשך זמן רב בחדר ריק או במבנה בו מתקיימות החקירות. ככל שחולף הזמן, החייל שאינו מורגל בחקירות סובל מלחץ וממתח נפשי ההולכים ומתגברים. למעשה, החוקרים עושים זאת במכוון, הם ממתינים לראות האם החייל יפלוט דבר מה העשוי לשמש אותם כראיה נגדו.

בנוסף, אם החייל החשוד בעבירה מסוימת שכר את שירותיו של עורך דין צבאי פרטי, מיד עם קבלת הזימון לחקירה או לאחר עיכובו לצורך חקירה – החוקרים יטיחו בו כי עצם המעשה שלו מעיד על כך שהוא אשם. זהו טריק ידוע של חוקרי מצ"ח לכן חשוב לציין כי זכותו של כל חייל לשכור עורך דין פרטי או לדרוש עורך דין מהסניגוריה בחינם ואין זה כמובן מעיד על אשמה.

חוקרי מצ"ח מבצעים את תפקידם והם אינם חברים שלך

כאמור, לחוקרי מצ"ח שיטות מוכרות ופחות מוכרות כדי להפעיל לחץ על חיילים חשודים בעבירות שונות. הם אמנם מבצעים את תפקידם, אך כדי לנסות להוציא הודאה באישום בשלב מוקדם וכדי לנסות למצוא ראיות נגד החייל, הם מנסים תרגילי חקירה שונים. כך לדוגמה, תרגיל "השוטר הטוב והשוטר הרע" הידוע, ניסיון של סוכן סמוי לפתח שיחה עם החייל החשוד הממתין לחקירה כדי לדלות ממנו מידע, הצעה של החוקרים לנחקר כי אם יודה הם יסייעו לו במשפט והשופט יקל בעונשו, ורבים נוספים.

לכן, עליך לזכור כי החוקרים אינם חברים שלך, הם מבצעים את עבודתם, ומתוקף כך ברצונם להכשיל אותך כדי שתודה בהאשמות כלפיך או כדי למצוא ולתעד ראיות נגדך. למעשה, בשלב זה רק אדם אחד יכול להעניק לך ייעוץ מקצועי ואמין ולפעול לטובתך, וזהו עורך הדין הצבאי ששכרת את שירותיו.

לא לדבר בלי לקבל ייעוץ משפטי

חיילים רבים "פותחים את הפה" בחקירה ומדברים ללא מחשבה ומבלי להכיר את החוק הצבאי. הם מסתכנים באיסוף ראיות נגדם בשלב החקירה, ועלולים בשל כך לקבל עונש כבד יותר במשפט. לכן, הכלל שחייב להנחות אותך, עוד לפני תחילת החקירה, הוא לא לדבר ולא להוציא מילה לפני קבלת ייעוץ מקצועי מעורך דין צבאי מנוסה, במיוחד אם אתה מואשם בעבירה פלילית.

עליך לזכור כי הזמן משחק לטובתך, החוקרים יכולים לעכב אותך לחקירה עד 48 שעות, ולאחר מכן עליהם לקחת אותך בפני שופט. עד השלב בו תילקח לשופט תוכל כבר לשוחח עם עו"ד צבאי כדי לקבל ייעוץ, להגן על זכויותיך ולדעת כיצד להתנהל נכון בהמשך החקירה ובפני השופט.

 

הוסף תגובה