מד מן – חוזרים אל שנות החמישים והשישים בסטייל

ניתן למצוא לא מעט תוכניות טלוויזיה איכותיות בשנים האחרונות, אך ספק אם יש תוכנית שהצליחה לייצר שיח, תרבות, ועומק שחורג מהמסך הקטן, כמו הסדרה מד מן האמריקאית.

הסדרה עלתה לאקרנים בשנת 2007 והסתיימה בשנת 2015. עלילתה עוסקת במשרד פרסום ניו יורקי שפעיל בשנות השישים. מעבר לכך שהמשרד מציג את כל מה שמתרחש במשרד, כולל פרשיות אהבים, עבודות מול לקוחות מסוגים שונים, ניסיון השתלטות ורכישה מבפנים ומבחוץ, הרי שהיא מציגה לצופים אפשרות להיחשף לרוח התקופה בהקשרים שונים, בין אם זה יחסי גברים נשים, יחס למיעוטים, יחס לקהילה הגאה, המלחמה הקרה, מלחמת וייטנאם ועוד.

במרכז הסדרה עומד רון דרייפר מנהל קריאטיב אשר זוכה להצלחה גדולה בקרב נשים ונחשב למושא לחיקוי עבור גברים רבים. רון הוא בעל משפחה עם שני ילדים קטנים, ששומר תמיד על מראה מסודר, נקי, ונראה כמו הוא בעצמו מסרט פרסומת. אך מה שאנשים סביבו לא יודעים או לא זוכרים, שרון למעשה גנב את זהותו של חייל אשר שירת איתו בזמן המלחמה בקוריאה ונהרג שם. מאחר ורון גדל למשפחה קשה עם אבא אלכוהוליסט, הוא מנסה לברוח ככל שניתן מעברו ומחייו המקוריים, ולכן כאשר הוא חוזר מהמלחמה הוא מתאר את עצמו כרון דרייפר.

במקור הוא איננו איש פרסום אלא איש מכירות פשוט, אשר מצליח למצוא עבודה בסוכנות פרסום אחרי שבאחד הערבים הוא מוצא את עצמו בפאב עם רוג'ר סטרלינג, שותף זוטר בסוכנות, ובבוקר הוא מגיע איתו לעבודה באמתלה שבליל אמש הוא קיבל אותו לעבודה. איש לא יודע את הסוד שלו על חייו הקודמים מלבד מרגרט אולסון אשר מוצאת עבודה בסוכנות כמזכירתו, ועם הזמן נוצרים ביניהם קשרים ייחודים. לימים גם אשתו הראשונה, אליזבת', מגלה את העובדה שהוא איננו האיש שהיא ואחרים חשבו שהוא.

על שחקנים ודמויות בסדרה

כאמור, במרכז העלילה עומד רון דרייפר אותו משחק ג'ון האם, אשר היה שחקן לא מוכר לפני הסדרה ואחריה הפך להיות כוכב הם בסדרות ובסרטי קולנוע שונים, בין היתר הוא מופיע לא פעם בסטארדי נייט לייב וכן הוא שיחק במספר פרקים בסדרה הפופולארית "רוק 30".

לצידו משחקים גם אליזבת מוס בתפקיד מרגרט אולסון. אחרי שמד מן ירדה מהמסך, היא קיבלה את התפקיד הראשי בסדרה תפקידה של שפחה. שחקנית נוספת שזכתה להכרה בזכות הסדרה היא כריסטינה הנדריקס, אשר שיחקה בתחילה דמות של מזכירה ולימים הפכה להיות שותפה זוטרה בסוכנות.

ביקורות על הסדרה

כאמור, במהלך השנים מד מן זכתה להצלחה גדולה בקרב המבקרים ומעבר לכך. היא הפכה להיות סדרה שעוסקים בה הרבה מעבר לעניין העלילתי הרגיל. היא זכתה במגוון רחב של פרסים כולל פרסי אמי וגלובוס הזהב. בעיתונים מסוימים אף סיקרו כל פרק בסדרה וחיפשו משמעויות שונות לכל פרט בעלילה.

הוסף תגובה