רחוב סומסום – הרחוב הכי מפורסם בעולם

סביר להניח שאין ילד אחד, בישראל ובכלל במדינות המערב, שאיננו מכיר את רחוב סומסום. הסדרה שעלתה למסכים בשנת 1969 בארצות הברית, עדיין משודרת ועד היום שודרו בה למעלה מ-4,384 פרקים. לימים הסדרה עשתה עלייה ונוצרה לה גרסה ישראלית מאוד מצליחה.

הרעיון של רחוב סומסום הוא, להציג רחוב אחד במקום דמיוני עם מגוון דמויות, חלקן בובות וחלקן אנושיות. הבובות מתגוררות במקומות שונים ברחוב, בין אם במבנים ובין אם זה פחי אשפה וכן במקומות אחרים. כל פרק מכיל מערכונים שונים, לצד עלילה עם חוט מקשר.

הייחוד של רחוב סומסום, מעבר לעובדה שהיא משלבת בין בובות לשחקנים אנושיים, היא העובדה שהיא מציעה לילדים מערכונים מצחיקים ומשעשעים, אשר יחד עם זאת מכילים גם אלמנטים חינוכיים עם מוסר השכל. לא במקרה הגיבורים של התוכנית הפכו להיות גיבורי תרבות בארצות הברית ובכלל, והסדרה הפכה למוסד שאי אפשר היום לתאר את עולם הטלוויזיה בכלל ובפרט את עולם תוכניות הילדים בלעדיה.

ביקורות על הסדרה

מיום עלייתה למסכים היא זכתה להצלחה גדולה ובעקבות כך היא מצליחה עד היום. גם בעידן בו ילדים בוחרים לצפות בתוכניות מצוירות, תוכניות מאוירות ובאנימה, עדיין רחוב סומסום זוכה להצלחה גדולה. התוכנית כאמור הפכה להיות למוסד טלוויזיוני לכל דבר ובמהלך השנים היא זכתה לשלל פרסים בטקסים שונים, וכן ללא מעט כבוד שתוכניות אחרות לא זכו לה.

דמויות בסדרה

בתוכנית רחוב סומסום האמריקאית, מככבים דמויות כגון, אלמו, מפלץ אדום וקטן אשר מדבר על עצמו בגוף שלישית, כרוכבי מפלץ רזה וכחול, עוגיפלצת שאוכל ללא הפסקה, אריק ובנץ זוג רווקים שחיים ביחד כשאריק הוא השובב ובנץ הוא החכם מביניהם, אוסקר המפלץ הירוק שחי בתוך פח אשפה, ציפורת הציפור הגדול, קרמיט הצפרדע שהופיעה לפני רחוב סומסום בזכה "סאם וחבריו".

בסדרה בעברית שעלתה בשנת 1980, הופיעו בין היתר קיפי בן קיפוד ומוישה אופניק שחי בתוך פח אשפה. לצידם הופיעו גם שחקנים שונים.

בין השחקנים שהופיעו בסדרה בישראל אפשר למצוא את יונה עטרי, נתן דטנר, אלברט אילוז, שרי צוריאל.

פרטי טריוויה על הסדרה

בשנת 2009 הוסב חלק מרחוב 64 בניו יורק, לשם רחוב סומסום כמחווה לסדרה.

במהלך השנים, נוצרו לסדרה לא מעט סדרות בת וסדרות המשך שונות בהן כיכבו דמויות שונות, בין היתר סדרות של אלמו, כרובי, אריק ובנץ ועוד.

בגרסה הישראלית, בשנת 1998 עד 2002, שודרה "שארע סימסים", סדרה ששילבה שחקנים יהודים וערביים, במטרה לפנות לקהל הישראלי והפלשתיני, על מנת לעודד דו קיום, הסדרה זכתה לפרסים שונים ומחקרים הראו שהיתה לה השפעה מסוימת בקרב ילדים ביחס לקבלת האחר ולסובלנות בין הצדדים.

בין השנים 2009-2011 הופקה סדרה בשם שלום סומסום עם שחקנים אמריקאים וישראלים, מתוך כוונה ללמד ילדים יהודים אמריקאים, על התרבות היהודית.

הוסף תגובה