טיפול בחרדה – מה צריך לדעת ואיך מטפלים.

טיפול בחרדה – מה צריך לדעת ואיך מטפלים.

נורמלי לחלוטין לחוש בלחץ כאשר אנו נמצאים בעיצומה של סיטואציה מאתגרת, כגון ראיון עבודה, בחינה משמעותית או דייט ראשון. אך אם הדאגות והפחדים האישיים מונעים מאתנו לחוות את החיים באופן שאנו חושקים בו, יכול להיות שמדובר על הפרעת חרדה.

ישנם סוגים רבים של הפרעות חרדה וכמו כן גם טיפול בחרדה משתנה מאדם אחד לאחר. ברגע שאנו מבינים כי זהו מקור הסבל שלנו, ישנן פעולות מסוימות שאנו יכולים לבצע בכדי להקטין את עוצמת הסימפטומים ולקחת את מושכות השליטה על חיינו בחזרה.
מהי הפרעת חרדה?
החרדה הינה תגובה נורמלית של הגוף כלפי סכנה. כאשר אנו חשים במצוקה, מאוימים או תחת לחץ  הגוף משדר באופן אוטומטי תחושה של "בריחה" או "לחימה". חרדה איננה דבר רע באופן מוחלט שכן בעת תחושה זאת אתם ממוקדים ומפוקסים, דרוכים להגיב לסיטואציה מסוימת ובעלי מוטיבציה לפתור בעיות. אך כאשר תחושות האלה גוברות ומפריעות לכם לבצע פעילויות פשוטות במשך השגרה היומית שלכם, מדובר על מצב קיצוני ולכן יש לגשת לאיש מקצוע ולהתחיל טיפול בחרדה.
הפרעת החרדה הינה אובייקטיבית לחלוטין ובעוד שאדם אחד עלול לסבול מהתקפי חרדה עוצמתיים שתוקפים ללא התראה, אדם אחר עלול לסבול מהתופעה כאשר הוא חושב על אירוע חברתי שעליו להשתתף בעוד כמה ימים. פחד מנהיגה, מצבי לחץ תמידיים, דאגה לגבי כל דבר אפשרי, חוסר מנוחה מחשבתי ועוד הם צורות התבטאות של ההפרעה, ומשמעותה פחד באופן חסר פרופורציה כלפי סיטואציות פשוטות.
התסמינים להפרעת חרדה

  1. מצב תמידי של דאגה ועצבנות.
  2. פחדים לא רציונאליים שפוגעים בתפקוד במסגרת מסוימת כגון עבודה או לימודים.
  3. תחושה שמשהו רע עומד לקרות אם לא תתבצע פעולה מסוימת.
  4. הימנעות מפעילויות חברתיות וסיטואציות שכוללות אנשים אחרים.
  5. דפיקות לב מואצות באופן מפתיע.
  6. תחושת סכנה וחנק בעת ביצוע פעולה שגרתית ונורמלית כמו הליכה במורד הרחוב.

הדרכים השונות לטיפול בחרדה
ישנן דרכים שונות בהן ניתן להתמודד עם הופעתה של חרדה ותחילה חשוב לנסות להבין מהי דרגתה של ההפרעה. לא בהכרח כל אדם שמרבה לדאוג סובל מחרדה ולכן מומלץ לנסות לחזק את עצמנו על ידי תרגילים מסוימים. טיפול בחרדה תחילה דורש עבודה עצמית, ולכן נסו להתחבר לאנשים אחרים, לנהל את רמות הלחץ שאתם חווים באופן רציונאלי, תרגול טכניקות מרגיעות כגון מדיטציה, הגברת הפעילות הספורטיבית והימנעות משתיית אלכוהול וצריכת סיגריות.
במידה וניסיתם הכול ואתם עדיין מרגישים אבודים, עליכם לגשת למומחה בתחום שיפרוש בפניכם טכניקות טיפול בחרדה. תחילה גשו לרופא המשפחה אשר יבדוק את הסימנים הפיזיים והמנטליים שלכם ובעת הצורך יפנה אתכם לפסיכולוג\פסיכיאטר.
חשוב לשלב מפגשים קבועים עם פסיכיאטר ובנוסף תרופות שתצטרכו לקחת. מעבר לכך, ישנם המון תרופות טבעיות שהן מרגיעות וגורמות להקלה בסימפטומים.
אין צורך להיכנס לפאניקה וישר לרוץ לרופא המשפחה בתחושה שאתם סובלים מהפרעה קיצונית. טיפול בחרדה באופן מקצועי ייעשה רק לאחר ניתוח של איש המקצוע ולכן נסו תחילה להתמודד עם ההרגשה המעיקה ובעת הצורך פנו להמשך טיפול באופן רפואי.

הוסף תגובה