נלחמים בסטרס שגרת היום יום באמצעות דיקור סיני

המונח ׳סטרס׳ מוגדר במילון במספר דרכים, אך רק אחת באמת עניינית בשאלה: ״ כיצד הסטרס משפיע פיזית על גופנו?״ סטרס מוגדר כגורם פיזי, כימי או רגשי הגורם למתח נפשי או גופני. למעשה, לסטרס קיים תפקיד בחיינו. זאת למעשה דרכו של הגוף שלנו לאותת לנו שהוא זקוק לעזרה או הפסקה בשגרת היום יום. במידה ואיננו מקשיבים לאותות הללו, אנו עלולים לגרום לחוסר איזון בגופנו, דבר שעשוי להוביל להיווצרות מחלות.

ההורמון בגופנו המשוייך ביותר לסטרס נקרא ׳קורטיזול׳. קורטיזול הוא אחד המרכיבים העיקריים האחראיים למנגנון התגובה "הילחם או ברח" אותו אנו מרגישים כשאנו מרגישים מפוחדים או מאוימים. כשהוא מופרש ברמות קטנות, הקורטיזול מועיל למעשה לתפקודנו. עם זאת, כאשר הסטרס הופך להיות כרוני בחיינו, הקורטיזול מתחיל להיות מופרש ברמות גדולות. מצב זה גורם לגופנו להיות דרוך תמידית, מין מצב מתמיד של ״להיות על קצה״. בעקבות כך מופיעים חרדה, נדודי שינה, דיכאון, בעיות עיכול ואפילו הפרעות התנהגותיות קשות יותר.

הרפואה הסינית המסורתית (TCM) יודעת להתמודד בסטרס ומאפשרת לנו להישאר מרוכזים באמצעות דרכי טיפול רבות. להלן מספר דוגמאות כיצד תוכל לסייע הרפואה העתיקה:

דיקור סיני להפחתת סטרס: מחטים זעירות מלמדות מחדש את מערכת העצבים ואת המוח כיצד לשוב ולהתנהג בצורה תקינה בכדי שמערכת העצבים תפעל ותגיב כשורה, רמת הקורטיזול צריכה להיות תקינה ומאוזנת אלא במידה ומתרחש במצב אמיתי של "הילחם או ברח". מחקרים מראים כי הדיקור הסיני יודע לעשות כן.

הדיקור הסיני מפחית סטרס על ידי שמירה על קצב לב תקין. כשהגוף מצוי בסטרס, הלב פועם במהירות. קצב ליבנו קשור קשר הדוק לעצב הווגוס שלנו. אם עצב הוואגוס מגורה, כך יעלה גם קצב הלב. ישנן נקודות לחיצה בדיקור סיני (אקופרסורה) מיוחדות על הידיים המרגיעות את עצב הוואגוס ואת הלב.

נקודות אקופונקטורה לטיפול בסטרס ושיפור יכולת הריכוז:

הנקודה Yin Tang – הנקודה ממוקמת באמצע הדרך בין הקצוות הפנימיים של הגבות. זוהי נקודת המשפיעה של בלוטת יותרת המוח. הנקודה Yin Tang מרגיעה את המוח ואת הגוף באמצעות שליטה על הפרשות ההורמונים.

הנוקדה Kid1 – הנקודה ממוקמת בחלקה התחתון של כרית כף הרגל, על הקו המחבר את הבסיס של האצבעות השנייה והשלישית. הנקודה Kid1 יכול להשקיט ולהרגיע את המוח, תוך שיפור זרימת הדם לחלק העליון של הגוף, כלומר, בין השאר אל המוח.

הנקודה DU20 – נקודה זו ממוקמת בחלק העליון של הראש, באמצע הדרך בין שני צדי האוזניים. נמצא כי הנוקדה DU20 קשורה לשיפור יכולת הבהירות הנפשית והמודעות, תוך כדי שיפור הזיכרון.

פורמולות צמחים סיניות להפחתת הסטרס ושיפור הריכוז: שילובים של צמחי מרפא סיניים, הנקראים בשם פורמולות צמחים סיניים נמצאים בשימוש רב ותכוף ברפואה הסינית. הפורמולה הידועה בשם Bu Nao Wan היא פורמולה הניתנת כפורמולת מרשם עבור מטופלים הסובלים מבעיות זיכרון הנובעים ממה שהרפואה הסינית מגדירה כ׳חולשה באנרגיית הכליות׳. כמה צמחים מפורמולה זו נמצאים בשימוש מזה מאות שנים במטרה להרגיע את המוח ולשפר את הריכוז.

הפורמולה Xiao Yao San היא פורמולה פופולארית נוספת ברפואה הסינית המשמשת לעתים קרובות להתמודדות עם סטרס. פורמולה זו ידועה כפותחת ומשחררת חסימות במסלולי האנרגיה בגוף, שכאמור, הם אלה הגורמים על פי התאוריה של הרפואה הסינית להיווצרות סטרס וקושי בריכוז.
תזונה מתאימה להפחתת סטרס ושיפור הריכוז: תזונה נכונה הינה חיונית לכולנו. אבל כשמדובר בסטרס וקושי בריכוז, תזונה התומכת באנרגיית הכליות היא הכרחית. על פי הרפואה הסינית, הכליות הן המקור לתמצית חיינו ובמידה ותמצית זו נפגמת, אנו עשויים לסבול מבעיות בריאותיות. דוגמא למזונות שיסייעו בחיזוק הכליות הם: שעועית שחורה, שעועית אדומה או לבנה, אספרגוס, שזיפים, אוכמניות, פטל ועוד.
כפי שניתן לראות, הרפואה הסיינית היא דרך נהדרת להתמודדות עם סטרס. אם אתם מתקשים בהתמודדות מולו, פנו אלי בכדי להבין מה ניתן לעשות כדי להחזיר אתכם לתלם.

מקורות:
https://www.huffingtonpost.com/2013/03/16/acupuncture-could-help-prevent-stress_n_2883996.html
http://www.acupuncturetoday.com/mpacms/at/article.php?id=27927
http://blog.aoma.edu/blog/chinese-medicine-for-stress-relief
https://www.consciouslifestylemag.com/foods-for-anxiety-body-calm/

הוסף תגובה