איך חוזרים למעגל העבודה לאחר לידה טראומתית

איך חוזרים למעגל העבודה לאחר לידה טראומתית

כל אישה שעברה לידה יודעת עד כמה האירוע הזה משנה את החיים. בהיבט הנפשי, אי אפשר להתעלם מן העובדה כי זוהי טראומה מסוימת אשר עוברים הן הגוף והן הנפש במקביל. במקרים שבהם מדובר בלידה טראומתית ממש, אשר במהלכה עברה היולדת כאבים יוצאי דופן או הליכים רפואיים מיוחדים, ייתכן שכדאי יהיה לטפל בטראומה בצורה מקצועית. טיפול בנשים לאחר לידה הוא קריטי במיוחד עבור השלב שבו הן תהיינה מעוניינות לחזור לעבודה ולשגרה שלהן ולתפקוד מיטבי והשתלבות טובה מחדש במעגל התעסוקה ובחיים הפרטיים.

מדוע חשוב לטפל בטראומה לפני החזרה לעבודה?

אין עוררין על כך שהתעלמות מבעיה קיימת איננה הדרך המתאימה להתמודדות עם התחושות לאחר לידה ולכן טיפול בטראומה או לפחות פניה אל איש או אשת מקצוע מתחום הטיפול הנפשי, הינם המלצה לכל אישה שעברה לידה ומרגישה שעדיין לא "חזרה לעצמה". זה נכון שישנן תחושות טבעיות של דכדוך קל וחרדות ובפרט כשמדובר בלידה ראשונה, אך מצבים שבהם העצבות משתלטת על התפקוד מעידים על אישה השרויה במצוקה.

החזרה לעבודה במקביל לניהול חיים אישיים מלאים בתוכן ובמשימות חדשות, לא יכולה להיות פשוטה אם אין האישה מקבלת את הסיוע שהיא זקוקה לו. המחסומים הרגשיים והכבוד העצמי מונעים מנשים רבות לפנות לקבלת תמיכה מתאימה ובאופן כזה- רבות מהן שבות לעבודה או מתחילות משרה חדשה מבלי "לנקות" את הנפש מכל התעוקות ששוכנות בתוכה. היכולת להתגבר על המבוכה או הבושה, מהווה את הצעד הראשון והחשוב כל כך בדרך להחלמה אמיתית של הנפש מהאירוע הטראומתי שחוותה האישה בזמן הלידה. כאשר היא מחוזקת וממשיכה לקבל תמיכה המותאמת למידותיה הן בתחילת מילוי תפקידה והן במהלך התקופה הראשונית של ההשתלבות מחדש בעבודה – ואולי אף מעבר לכך, ככל שהיא תזדקק – כך גדל הסיכוי שהכניסה לתפקיד תהיה מיטבית והתפקוד בעבודה וגם בבית, יהיה מוצלח ומשביע רצון.

 

אילו טיפולים לטראומה יכולים להתאים לנשים לאחר לידה שחוזרות לעבודה?

כל אישה היא אישיות בפני עצמה ועל אף הדמיון בין תהליכי הלידה השונים, באופן טבעי הם משפיעים בצורה שונה על כל יולדת. גם המשרה עצמה שאליה האם הטריה עומדת להיכנס, עשויה להוות גורם משפיע על הטיפול או התמיכה שמומלץ שהיא תקבל. חשוב להבין כי פינוי זמן מיוחד לקבלת סיוע נפשי הוא חיוני גם לנשים שמתחילות משרה מלאה ולוח הזמנים שלהן צפוף מאוד וגם לנשים שעובדות מהבית או שהמשרה שלהן חלקית ביותר.

סיוע נפשי אינו חייב להתבטא בשיחות סטנדרטיות עם מטפל דווקא, כיוון שלעיתים דווקא טיפול המוגדר כמסייע לגוף, עושה עבודה נהדרת בתמיכה בנפש ובמיוחד עבור נשים שקשה להן להתבטא ובכל זאת בוחרות לקבל עזרה. בחירה ברפואה משלימה ובטיפולים מגוונים גם יחד, יכולה להתאים מאוד ולהעניק לאישה את המעטפת המתאימה לה ואת ההכוונה הנכונה שהיא צריכה עם שובה לעבודה לאחר הלידה.
 

הוסף תגובה