דשן לחקלאות, ביו-סטימולנטים וטכנולוגיות

דשן לחקלאות, ביו-סטימולנטים וטכנולוגיות

ישראל מובילה בפיתוחים חקלאיים

זה לא סוד שישראל נמצאת בחוד החנית של תעשיית החקלאות העולמית. היא הפכה למוקד עליה לרגל עבור חקלאים מכל העולם. הסקרנות, החדשנות וההתנסות בטכנולוגיות חדשות מיצבו אותנו בשורה הראשונה בענף החקלאות והעולם נושא עיניו אלינו לראות אילו פיתוחים חקלאיים חדשים נוציא מהשרוול, ובשנים האחרונות זה קורה ביתר שאת.

זה לא פשוט להאכיל את 9 מיליארד פיות

תמיד ישראל הובילה בתחום החקלאות אבל בשנים האחרונות קרו מספר אירועים שהפנו את הזרקורים לארצנו הקטנטונת. מצד אחד שינויי האקלים הקיצוניים והתחממות כדור הארץ ומן הצד השני העלייה המתמדת בכמות האנשים שחיים על פני כדור הארץ, שעל פי התחזיות תגיע בקרוב ל-9 מיליארד פיות, פיות שיש להאכיל ולהזין.

בנוסף, הקרקעות החקלאיות מדלדלות, חלקן לא פוריות יותר עקב שימושים בדשנים לחקלאות וחומרי הדברה כימיים, ובקרקעות אחרות נוגסים לטובת מגורים. העולם כמהה לחידושים חקלאים מתקדמים וחכמים שיעזרו להאכיל את אוכלוסיית העולם אך בו זמנית לא יפגעו באיזון האקולוגי העדין. ואנחנו הישראלים מביאים בשורות חקלאיות כמעט בכל תחום, החל ממאיצי גדילה או ביו-סטימולנטים כחול לבן דרך דשנים לחקלאות ועד טכנולוגיות חכמות המיושמות בשטחים חקלאים.

ביו-סטימולנטים: פתרונות ישראלים לשיפור התוצאות

בשנים האחרונות אמנם כמות החקלאים הישראלים ירדה בעשרות אחוזים, אך מנגד הפיתוחים החקלאים צברו תאוצה. הנה כמה פיתוחים לחקלאות שהם פרי פיתוח ישראלי ואסור לפספס אותם.

#1: מכונת שטיפת ירקות ופירות

ירקות ופירות מיוצאים ומיובאים בכל העולם וצריכים להשתמר לאורך זמן בתנאי אחסון מאתגרים. הדרך הארוכה שהם עושים מהשדה לצלחת עלולה לגרום ריקבון, להופעת מזיקים ופטריות מזיקות. כדי להתמודד עם אתגרים אלו פיתח המכון הוולקני מכונה לשטיפה בחום של ירקות ופירות. היופי במכונה הזו הוא שהיא מאריכה את אורך חייהם של ירקות ופירות והיא עושה כן ללא כל שימוש בחומרי הדברה או תוספים כימיים.

השטיפה היא אפוא אורגנית לגמרי, בטמפרטורה המותאמת לפירות ולירקות באופן ייחודי והיא מצמצמת משמעותית את אובדן הפירות והירקות. לפי ניסויים שנערכו עולה כי ניתן להפחית את אובדן הפירות בעד 15%. 

#2: ביו-סטימולנטים לצמצום השימוש בדשן לחקלאות

ביו-סטימולנטים אלו הם חומרים אותם מיישמים בחקלאות, בקרקע והם מעוררים לחיים תהליכים טבעיים. ביו-סטימולנטים עשויים מחומרים טבעיים בלבד, למשל, תמציות אצות וצמחים.

היתרון הגדול שלהם הוא שהם משפרים את ספיגת החומרים המזינים והמינרלים, הם מגדילים את היבול, משפרים את טעמם של הפירות והירקות וגם מגדילים את הפירות והירקות עצמם. אבל זה ממש לא נגמר כאן. בעזרת ביו-סטימולנטים ניתן לצמצם משמעותית שימוש בדשן לחקלאות, במיוחד דשן כימי המזיק לקרקע, למים ולסביבה כולה. 

#3: חיישנים שמשדרים מהשדה למחשב או לסמארטפון

גם בתחום הטכנולוגיה החכמה ישראל נמצאת צעד אחד לפני כולם. חברת “אגרידע – חדשנות ופתרונות בחקלאות בע”מ” פיתחה חיישנים מיוחדים שמעבירים מידע מרחוק. החיישנים אוספים את המידע מהשדה, קוראים את מערכת הטנסיומטרים ומעבירים את כל המידע למחשב או לטלפון החכם של החקלאים. בקרוב החברה תשיק גם חיישנים שיאמדו פרמטרים חשובים נוספים כמו מוליכות חשמלית, לחות וטמפרטורת הקרקע, והיא פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם מדינות האיחוד האירופי.

דשן אורגני עובד לאט אבל בטוח

#4: זנים חדשים של מנגו

זה נכון, אין כמו מנגו מזן “מאיה”, אבל אולי כדאי לדעת שכאן אצלנו בישראל עמלים על המצאת זנים חדשים של מנגו. הכירו את מנגו “שלי”, מנגו “טנגו”, מנגו “עומר” ומנגו “נועה”. הם גדולים יותר, טעימים מאוד, יש להם מרקם מיוחד וגוונים ייחודיים. הן הושבחו כאן אצלנו בישראל וכבר כובשים את שווקי העולם בסערה.

#5: דשן לחקלאות אורגנית – בומברדייר

אלו הם רק חלק מהפיתוחים וההמצאות בתחום החקלאות ויש עוד רבות שקצרה היריעה מלהזכיר. כדאי לעקוב אחד חידושים אלו ולנסות אותם בשדות, בגינות ואפילו באדניות, הם משלנו והם כולם כחול לבן. בהחלט גאווה לאומית.

הוסף תגובה