אם ההורים מתעסקים רק בנושא האוכל, עלולה להתפתח הפרעת אכילה אצל התינוק

בשנים הראשונות לחיי הילד אנו נתקלים בתופעות של "סרבנות אכילה". כיצד נקפיד על כך שהפעוט יאכל את כל אבות המזון הרצויים וגדילתו לא תיפגע, ומצד שני נמנע מלהפוך את שולחן האוכל לזירת קרב של ממש?


תינוקות בריאים נולדים עם מנגנון רעב ושובע מפותח. הם יודעים מתי הם רעבים ומתי הם שבעים. הפרעת אכילה מתפתחת ברוב המקרים כתוצאה מגורמים הקשורים באם, בתינוק או בסביבה. לנושא האכילה יש הן משמעות פיזיולוגית והן משמעות פסיכולוגית. התזונה משפיעה על יחסי הגומלין של התינוק עם הוריו וכן על התפתחותו הפיזית והנפשית התקינה. החל מגיל שנה יש לחשוף את התינוק למגוון גדול ככל האפשר של מזונות חדשים, מרקמים וטעמים. על הארוחות להכיל חלבון, פחמימה וירק. חשוב להקפיד שהילד יאכל בכל יום חמש מנות של פירות וירקות בצבעים שונים – טריים או מבושלים. 


אם ההורים מתעסקים רק בנושא האוכל, חושבים כל הזמן איך הילד יאכל ומה יקרה אם הוא לא יסיים את כל המנה – התינוק יחוש זאת, ויכולה להתפתח הפרעת אכילה חמורה. בבואנו לבדוק אם קיימת הפרעת אכילה כלשהי, עלינו להתייחס גם לגורמים כגון גיל הילד ומה מצופה ממנו בשלב זה. ידוע כי סביב גיל שנתיים ועד גיל 4 קיימת בררנות גדולה של פעוטות כלפי מזונות חדשים. על אף שזהו שלב חשוב מאוד בהתפתחות, אם הילד הופך להיות בררן מדי, עד כדי כך שנשאר מספר מצומצם של מזונות בתפריט – מומלץ לפנות לאיש מקצוע לשם בירור.


הטיפים ניתנו ע"י לימור טל-פוני, דיאטנית קלינית מומחית בתזונת תינוקות ב"מכבי שירותי בריאות", וד"ר מירי קרן, פסיכיאטרית ילדים ממרכז "שניידר" לילדים


באדיבות פורטל הבריאות והרפואה MedPortal

הוסף תגובה