תרומתו של היין האדום ללב מוטלת בספק


אף על פי שהדיעה הרווחת היא שאלכוהול עשוי להיות בריא ללב הדבר מוטל בספק. ל"זכותו" של האלכוהול נטען כי הוא מעלה את הכולסטרול הטוב – HDL, תורם לדילול הדם והיין עצמו עשיר גם בנוגדי חמצון חיוניים המכונים פלאבנואידים. אולם, לאלכוהול השפעה רעה על שריר הלב, ההשפעה היא טוקסית ויש הטוענים שנזקי אלכוהול יגרמו לירידה ביכולת ההתכווצות של שריר הלב ועלולים אף לגרום להפרעות קצב ולאי ספיקת לב. אלכוהול הוא סוכר זמין (הנכנס "ישר" לדם) וככזה הוא מעלה את הטריגלצירידים בדם.
היין האדום אומנם מעלה את רמת הכולסטרול הטוב HDL, אך ישנם סוגים שונים של HDL, והוא כנראה מעלה את רמת ה HDL-3 שאינו מגן על שריר הלב. ובאשר לנוגדי החמצון שביין האדום – ניתן להנות מהם גם על ידי אכילה של הענבים עצמם ולמצוא כמויות רבות מהם גם בתפוחים, בצלים, תה ירוק ועוד.
לאור זאת ההמלצה לשתות כוס יין אדום אחת נשארת בסימן שאלה, אך נראה כי היא כנראה לא תזיק במיוחד אם השתייה באה ביחד עם האוכל. בכל מקרה כמות גדולה יותר ודאי אינה מומלצת. בנוסף חשוב לזכור כי האלכוהול עלול לפגוע בפעילותן של מספר תרופות (כולל חוסמי בטא ואספירין), ולכן על אנשים הנוטלים תרופות להיוועץ ברופא אם ברצונם בכל זאת להמשיך ולשתות.

 

 

המרכז לבריאות הלב

הוסף תגובה