האם קטרקט יכול לחזור?

חודשים או שנים לאחר ניתוח קטרקט מוצלח, חלק מהמטופלים מרגישים שהתסמינים חוזרים: ערפול הראייה, ראיית הצבעים הלקויה, הסינוור, הקושי בראיית לילה והירידה בחדות הראייה כשהחלפת המשקפיים לא מסייעת להחזירה.

האם הקטרקט חזר?

התשובה היא חד משמעית. קטרקט לא יכול לחזור. בזמן ניתוח הקטרקט מוחלפת העדשה העכורה הטבעית של העין בעדשה צלולה מלאכותית העשויה מחומר צלול שאינו יכול לקבל עכירות.

אם כן, מדוע חוזרים תסמיני הקטרקט?

עדשת העין נמצאת בתוך קופסית העדשה ובזמן ניתוח הקטרקט יוצר המנתח פתח בחלק הקדמי של הקופסית, דרכו הוא מחליף את העדשה העכורה בשתל עדשה.

חלקה האחורי של הקופסית נותר שלם. בכעשירית מהניתוחים נותרים תאים מן העדשה העכורה ומתפתחים בחלקה האחורי של הקופסית ויוצרים, חודשים או שנים מאוחר יותר, עכירות בקופסית העדשה המתאפיינת בתסמינים הדומים לקטרקט. תופעה זו נקראת קטרקט משני אם כי אין קשר בינה לבין הקטרקט הראשוני.

את הבעיה פותרים בהליך הקפסולוטומיה – הליך שאינו ניתוחי המתבצע במרפאה בעזרת טכנולוגיית לייזר YAG המשמשת בין השאר לטיפול בגלאוקומה של זווית צרה ובפלוטרס.

בעזרת יריות לייזר יוצרים מעין חלון בחלקה האחורי של קופסית העדשה המאפשר לאור לחדור ומחזיר את הראייה לקדמותה, במרבית המקרים מידית ובחלקם לאחר ימים ספורים.

הליך הקפסולוטומיה הוא הליך פשוט שנמשך מספר דקות ומתבצע בישיבה על כיסא, בדומה לבדיקת עיניים.

חשוב לדעת שאחת המטרות בביצוע ניתוח קטרקט, ובמיוחד בביצוע ניתוח קטרקט בלייזר, היא למנוע את היווצרות הקטרקט המשני.

הוסף תגובה