איך מגישים תביעה קטנה? טיפים ישימים!

איך מגישים תביעה קטנה? טיפים ישימים!

הגשת תביעה קטנה היא הליך משפטי המאפשר ליחידים לפתור סכסוכים אשר כרוכים בסכומי כסף קטנים יחסית ללא צורך בשירותיו של עורך דין בוגר תואר ראשון במשפטים.

ניתן לבצע את הליך הגשת התביעה באופן עצמאי, כאשר רוב הפעולות מבוצעות דרך האינטרנט או להכניס לתמונה חברה ייעודית אשר יכולה לסייע בתהליך. 

אז אם גם אתם נמצאים לקראת הגשת תביעה קטנה הנה כל מה שחשוב שתעשו:

להיכן להגיש את התביעה?

ראשית כל חשוב להבין שתביעות קטנות מגישים לבית משפט ייעודי – בית משפט לתביעות קטנות, אשר אמור לטפל בתביעות בתחומים קטנים יחסית. מה שמאפיין בתי משפט כאלו זאת העובדה שתהליך הגשת התביעה יהיה קצר ומהיר יותר, בהשוואה להגשת תביעה בבית משפט רגיל. 

כיום, בתי משפט לתביעות קטנות מטפלים בתביעות שסכום הכסף המקסימאלי שלהן הוא עד 36,400 שח.

מבחינת מיקום בית המשפט, קיימת אפשרות להגיש את התביעה לבית משפט במקום מגוריו של הנתבע, במקום בית העסק של הנתבע, במקום בו בוצעה העסקה או במידת הרלוונטיות, במקום בו העסקה הייתה אמורה להתממש. 

את מי ניתן לתבוע בתביעה קטנה?

קיימת אפשרות להגיש תביע אדם פרטי או בית עסק חברה. בעת הגשת התביעה יש לציין את מספר תעודת הזהות או את מספר העוסק המורשה של העסק. 

הליך הגשת תביעה קטנה

הליך הגשת תביעה קטנה אמור להתחיל בהגשת כתב תביעה מודפס אל בית המשפט. את הטופס ניתן לקבל במזכירות בית המשפט. לאותו כתב תביעה יש לצרף צילומים של כל המסמכים התומכים. 

כתב התביעה אמור להיות ממולא בצורה מקיפה ואיכותית ולוודא שלא השמטתם אף פרט. יש לוודא שכתב התביעה אמור לכלול גם את כל פירוט הנזקים וכמובן, להציג ראיות רלוונטיות. יש לפרט את כל הפרטים הרלוונטיים לתביעה – לדוגמא, מי שמתלונן על הפסד יום עבודה, עליו גם להדגיש את השווי של יום עבודה ולהגיש ראיה תומכת כמו תלוש משכורת אשר יכול להציג עת הנתון הרלוונטי הזה.

את כתב התביעה יש להגיש למזכירות בית המשפט.  

הגשת תביעה קטנה גובה האגרה

חשוב להיות מודעים לעובדה שלצד הגשת כתב התביעה יש צורך גם לשלם אגרת בית משפט – גובה האגרה עומד על אחוז אחד מסכום התביעה. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שיש גובה מינימאלי לאגרה והוא עומד נכון לשנת 2023 על סכום של 50 ₪. 

גם את אישור התשלום יש להגיש למזכירות בית המשפט. במעמד ההגשה תוכלו לקבל גם את מועד המשפט הצפוי. 

מה לגבי הגשה של  כתב הגנה?

בית המשפט לתביעות קטנות אמור לשלוח לנתבע העתק של כתב התביעה ובנוסף על כך, גם הזמנה לדין.

במסגרת ההזמנה הנתבע עתיד לקבל 15 ימים במהלכם הוא אמור להגיש כתב הגנה בהקשר לאותה התביעה. במידה והנתבע בחר לא להגיש תבע הגנה, התובע יוכל במקרים רבים גם לבקש פסק דין ללא הגנה יחד עם זאת, יהיו גם מקרים בהם בית המשפט עתיד לקבל החלטה לדחות את הדיון בעקבות כך. 

הליך הגשה של כתב הגנה

אדם אשר קיבל בדואר כתב תביעה מבית המשפט כמו גם הזמנה לדין אמור להגיש כתב הגנה. זאת על גבי טופס ייעודי אשר יצורף לתביעה. כאמור את הטופס הזה יש להגיש בתוך 15 יום מיום הקבלה של כתב התביעה.
לסיכום, הליך הגשת תביעה קטנה אמור להיות פשוט יחסית, יחד עם זאת, יש להקפיד ולבצע את כל הפעולות הנדרשות בצורה המבוקשת ובמידה ועולה קושי, ההמלצה להסתייע עם חברה מקצועית המתמחה בתחום.