איך עובד דיזל גנרטור

Plug In To Power

התלות שלנו בחשמל כבר נעשתה מובן מאליו. אנחנו זקוקים לזרם החשמל לצורך הפעלת מכשירים חיוניים בבית, במשרד, במפעל ובעבודות חוץ. אלא שלעיתים רבות מתעורר הצורך במחולל חשמל עצמאי במצבים שונים כגון: הפסקות חשמל, מצבי חירום ואף במקומות בהם החיבור למערכת החשמל אינו אפשרי. דיזל גנרטור הינו מתקן אשר משתמש באנרגיה הטמונה בדיזל וממיר אותו לאנרגיה חשמלית. הוא נחשב לאחד מסוגי הגנרטורים היעילים ביותר שקיימים כיום.

 

שני מרכיבים הפועלים בנפרד אך במקביל

גנרטור מורכב למעשה משני חלקים אשר פועלים במקביל על מנת לייצר ולספק זרם חשמלי. האחד הינו מנוע בערה פנימי אשר מופעל באמצעות דיזל והאחר הוא מנוע אלקטרומגנטי אשר ממיר את סיבובי מנוע הבערה הפנימי לכדי זרם חשמלי. ההמרה מתבצעת באמצעות ארכובה מיוחדת. ניתן למצוא גנרטורים מסוגים שונים אשר נבדלים זה מזה, בין השאר, על ידי סוג הדלק הנחוץ להפעלתם. דיזל גנרטור הינו המומלץ ביותר שכן להפעלתו נדרש חומר שאינו נפיץ (לעומת גז, למשל). כמובן שכל גנרטור, לרבות סוג הדיזל כולל גם מערכת בקרת מהירות לסל"ד המנוע, מערכות הזרקת דלק, שסתומים, בוכנות, מערכת פליטה ועוד מספר אלמנטים שונים.

 

מערכת קירור

כל מנוע בערה פנימי חייב להכיל מערכת קירור שנועדה למנוע התחממות יתר. שריפת הדיזל מתבצעת בטמפרטורה גבוהה ביותר ולכן גנרטור זה כולל מערכת קירור ה פועלת באמצעות מעבר נוזל קירור בצינורות ושחרור החום כלפי חוץ. על נוזל הקירור להיות איכותי על מנת להימנע מהתחממות יתר, קיפאון וקורוזיה. כך שומרים על המנוע הן בשעת פעולה והן בשעת מנוחה, בכל עונות השנה.

 

חימום מוקדם

מנועי דיזל פועלים באופן מיטבי כאשר המערכת מיוצבת על טמפרטורה מסוימת. במידה והמנוע לא הגיע לטמפ' היעד אשר נקבעה ע"י היצרן, הוא עשוי להיתקל בקשיים בהתנעת המערכת ואף לקרוס, בשל חוסר יכולת לספק את המתח הנדרש בעת הצורך. במקרים רבים, התלות בחשמל אינה יכולה לסבול דיחוי, לכן נדרשת מערכת חימום מוקדם שתאפשר זאת.

 

מערכת שמן המנוע

לשמן המנוע מספר תפקידים ומטרתו היא להגן על המנוע מפני התחממות יתר ומפני נזק שעלול להיגרם למרכיבים הנעים שבו. חייבים להחליף את שמן המנוע של דיזל גנרטור אחת לשנה או לאחר 250 שעות פעולה במצטבר. איכות השמן, בין השאר, תקבע את יכולותיו לפעול לאורך זמן. מה גם ששמן איכותי ישמור על צמיגותו בטמפ' גבוהות.

 

מערכת התנעת הגנרטור

בעבר גנרטורים היו מונעים באופן מכני ידני, תוך שימוש ברוזטה והפעלת כוח. כיום, מנועי הדיזל של הגנרטורים מגיעים עם מערכת הנעה חשמלית (DC) אשר מאפשרת את סיבוב המנוע ההתחלתי הנדרש לשם הגעה למהירות הרצויה, לצורך הפעלת מנוע הבערה הפנימית. מערכת זו מופעלת באמצעות מצברים בהם יש אלקטרוליטים מומסים. יש לוודא כי מפלס המים בהם תקין, על מנת שלא לפגוע ביכולת הספק החשמל שלהם. מתח הטעינה אשר מספק מטען המצברים מבוקר בצורה אלקטרונית, שכן מתחים גבוהים מדי עשויים לפגוע במצבר ומתחים נמוכים מדי עשויים שלא להספיק לשם הפעלת אלמנטים נוספים במערכת התלויים באספקת הכוח דרכו.

 

מערכות נוספות

כל דיזל גנרטור ניתן להתניע התנעה יזומה ע"י המפעיל (התנעה ידנית) לאחר וידוא כי כלל הפרמטרים הדרושים להפעלה יציבים (מתח מוצא, לחץ שמן ועוד). בנוסף, קיימת מערכת בקרה אוטומאטית אשר מזהה שינויים במתח החשמל ולאחר כ- 4 שניות של נפילת מתח מופעלת באופן אוטומאטי. מערכת הבקרה אף מבקרת את תקינות פעולת הגנרטור ומתריעה על תקלות בזמן אמת; התחממות יתר, ירידת לחץ השמן, עליית מתח, שינויים בתדר ועוד. כל התקלות נרשמות במעין "יומן" הקיים במערכת אגירת הנתונים והן מדווחות בזמן אמת לאחראי. כאשר התקלה חמורה וקיים חשש מפני נזק, מערכת הבקרה תכבה את מנוע הגנרטור. מערכת אגירת הנתונים אף מראה את מידת יעילות המנוע ומתריאה על הצורך בביצוע טיפולים שוטפים.

 

חשוב לציין גם את מערכת הדלק והפליטה אשר תקינותן חשובה ביותר לתפקוד המנוע. מערכת הדלק זקוקה לתחזוקה, לשם סילוק משקעים מוצקים ומים שעלולים לפגוע במנוע כולו. על מנת להוריד  את רמת הדציבלים, גנרטורים מתקדמים בנויים מחומרים אשר מונעים רטט (גנרטורים מושתקים) ועשויים לכלול גם מערכות נוספות להשתקת קול, לרבות מפחיתי רעש המותקנים על גבי מערכת הפליטה עצמה.

 

הוסף תגובה