בדיקת FNA – מה זה הבדיקה הזאת ולשם מה עושים אותה

בדיקת FNA – מה זה הבדיקה הזאת ולשם מה עושים אותה

לא מעט אנשים נאלצים להתמודד עם מצב של קשריות בלוטת התריס. זהו מצב בו יש קשרים קטנים, בין אם כאלה בגודל של מילימטרים ובין אם כאלה בגודל של סנטימטרים בודדים בבלוטה אשר נמצאת במעלה הגרון. מצב זה יכול לגרום לקשיים בנשימה, שינוי במראה החיצוני, וכן להפרשת יתר של הורמון מהבלוטה.

קשרים בבלוטת התריס היא תופעה שכיחה ככל שעולה הגיל, במיוחד בקרב נשים, עם זאת גם גברים רבים מתמודדים איתה. הבעיה של תופעה זו, מאוד קשה לאבחן אותה דרך טיפול רגיל, כלומר דרך טיפול פיזי ומישוש הבלוטה. מאחר ומדובר בגושים קטנים מאוד, צריך להשתמש באמצעים אחרים לשם כך.

מה צריך לדעת על בדיקת FNA

שלבי הטיפול
שלבי הטיפול הם בדרך כלל קבועים, בהתחלה מבצעים צילום אולטראסאונד לבלוטת התריס על מנת לאתר את הקשוריות. טיפול זה מאפשר לאשש או להפריך את ההנחה שאכן יש קשריות בבלוטת התריס. לאחר מכן, צריך לבחון, באילו קשריות מדובר ולשם כך עושים בדיקת FNA.

בדיקת FNA, היא למעשה בדיקת ניקור אבחנתי בבלוטת התריס. הבדיקה מתבצעת אצל אנדוקרינולוג אשר משתמש במחט קטנה ועדינה ודוקר את הבלוטה במקום מסוים על מנת לשאוב ממנה תאים. את מה שהוא שואב, הוא יפנה לבדיקות מעבדה, שם יקבע האם מדובר בתאים שפירים או ממאירים. הקביעה מתבצעת על פי סיווג מ-1 עד 6. כש-1 מלמד על תאים שפירים ו-6 מלמד על תאים ממאירים. בין לבין, יש מצבי ביניים, כגון מצבים לא חד משמעיים. יש להדגיש, שבין 10 ל-40 אחוז מהניקורים מתגלים כלא חד משמעיים.

בעבר היה נהוג לבצע ניתוחים במטרה לבצע ניקור שכזה, עם הזמן התגלה שזה מיותר, עולה הרבה כסף ואיננו נדרש. בעזרת בדיקת FNA אפשר לגלות מה מצבו של המטופל או המטופלת וניתן להחליט כיצד לבצע את המשך הטיפול.

חשוב לומר, מדובר בבדיקה מאוד פשוטה, אומנם מדובר בדקירה אך מאחר ומשתמשים במחט עדינה וקטנה, אזי שזה לא כואב ולא גורם לאי נוחות לאורך זמן. כל מה שצריך לעשות בשביל לעבור את הטיפול זה לא לדבר בזמן הדקירה, ולא לבלוע רוק.

לפני הבדיקה, ידאג הרופא לנקות את המחט היטב על מנת שלא תהיה מזוהמת, כמו כן הוא ייתן הוראות למטופל בשביל שהוא ידע כיצד להתכונן לבדיקה, בין אם זה בהקשר של תרופות שהוא נוטל, מזון וכדומה. בכל מקרה של שינוי מהותי, יש לפנות אל רופא המשפחה בשביל לבדוק כיצד יש לנהוג, למשל אם יש צורך להפסיק שימוש בתרופות מסוימות וכדומה.

הבדיקה אורכת מספר שניות ואיננה שונה באופן מהותי מבדיקת דם רגילה. התוצאות מתקבלות במהרה ואז ניתן להחליט כיצד להמשיך בטיפול על מנת שיהיה ניתן להתמודד עם השלכות המצב החדש.

הוסף תגובה