ביג דטה – איך עושים מזה כסף

בעוד שלא מעט אנשים נוהגים לתרגם ביג דטה למונחים טכניים, על פי אופי המערכת, ואופי ארגון המידע בהן, הרי שהדרך הנכונה להסתכל על ביג דטה, בוודאי עבור בעלי עסקים ואנליסטים היא על פי מונחים כלכליים, במילים אחרות, איך אפשר לעשות כסף מזה.

לפני שנסביר כיצד אפשר לעשות כסף מהרעיון של ביג דטה, כיצד אנחנו תורמים את הרעיון לרווח כלכלי, נסביר בקצרה מה זה ביג דטה עבור ארגונים קטנים וגדולים. הרעיון הוא מאוד פשוט, הארגון צובר מידע ממקורות שונים, בגדלים שונים אשר מכיל נתונים מגוונים. מערכת ביג דטה מאפשרת למיין ולקלטג את המידע על פי פרמטרים מסוימים ובכך ניתן גם לשלוף אותו בצורה פשוטה ולאחר מכן להשתמש בו כמו שרוצים.

מאחר ומערכת ביג דטה מתבססת על מידע מגוון שהארגון צובר הרי שיש לה מטרה והיא לאפשר לנו להשתמש במידע הזה בצורה פשוטה לצרכים כמו יצירת דוחות, ניתוח אירועים, ניתוח תבניות, חיזוי וניבוי, הצלבה ואימות של מידע ועוד. במקרים מסוימים, כמו במקרים של כוחות ביטחון או כוחות מטרולוגיה, הרי שהמידע לא מיועד בשביל לעשות כסף אלא הוא מיועד בשביל לשרת את הציבור בצורות שונות. אך כשארגון פרטי או אפילו ארגון ממשלתי משתמש במערכות ביג דטה, הרבה פעמים זה כן מיועד בשביל לעשות כסף.

דוגמאות כיצד אפשר לעשות כסף מביג דטה

הדוגמא המוכרת לכל מי שמתעסק באינטרנט ובפרט בשיווק ופרסום, זה מיקוד בפרסום. ככל שאנחנו יודעים למקד יותר טוב את הפרסום ברשת ללקוח מסוים, כך גדל הסיכוי שאנחנו לא נבזבז את התקציב על קהל לקוחות שלא בהכרח ירצה לרכוש את המוצר ואז גדל הסיכוי שאנחנו נרוויח מהפרסום שלנו.

מערכת ביג דטה מאפשרת לנו להגיע לתוצאות מבוססות יותר במיקוד הפרסום ללקוחות מסוימים. כיצד זה בא לידי ביטוי? מצד אחד אנחנו יוצרים מערכת של אלגוריתמים מבוססת על אותו מידע, בשביל ליצור פרסומות שממוקדות ללקוחות ספציפיים במקומות שונים אליהם הם מגיעים ברחבי הרשת, מצד שני, אנחנו דואגים לפנות אל לקוחות מסוימים, על פי נתוני המידע שיש לנו ולהציע להם את המוצר שלנו. נניח ויש לנו מועדון לקוחות עם מידע על כל לקוח ולקוח, אנחנו יכולים באמצעות המערכת לקטלג סדרי עדיפויות של לקוחות או רצונות מסוימים שלהם, וכך להציע להם מוצרים או שירותים מסוג מסוים, בלי שנצטרך להציע שירותים או מוצרים שכלל לא ירצו לרכוש. היכולת שלנו למקד את הפרסום היא אופטימאלית בצורה כזו.

דוגמא אחרת היא יצירת מאגרי מידע ממוקדים אשר ניתן למכור אותם למי שזקוק לכך. לדוגמא אם אנחנו אוספים מידע מגוון אל תחום מסוים, דוגמא, סטטיסטיקות בספורט, אנחנו יכולים למכור את המידע שאנחנו שולפים מתוך המאגר למאמנים, מנהלים, סוכנים וכדומה. המערכת תאפשר לנו לקטלג את המידע על פי הצרכים שלהם, מה שיקל עלינו לשלוף עבורם את המידע הנחוץ להם.

 

הוסף תגובה