לא נכללתם בצוואה? אפשר לבטל צו ירושה!

ניתן לבקש ביטול צו ירושה על סמך עובדות או טענות. כאשר ניתן צו ירושה נקבע שהעיזבון יחולק על פי הוראות הדין. אך יש מקרים בהם ניתן בטל את הצו או לתקן אותו בהתאם לעובדות שונות או לטענות שלא הוצגו בעת מתן הצו.

החוק בישראל קובע כללים ונהלים שעושים סדר בכל מה שקשור לחלוקת ירושה. זאת על מנת למנוע מקרים של חילוקי דעות ומחלוקות לאחר פטירה של אדם. החוקים קובעים מי יחלוק את הירושה ומי יהיו היורשים שיתחלקו בעיזבון. צו ירושה קובע כי החלוקה של הירושה תתבצע על פי החוק בין היורשים. אם כי יש מקרים בהם ניתן צו ירושה, אך הוחלט להגיש בקשה עבור ביטול צו ירושה. במקרים אחרים הבקשה תהיה לשנות את צו הירושה ולתקן אותה בהתאם לנסיבות.

על חלוקת הירושה

קיים נוהל קבוע לגבי חלוקת ירושה בין יורשים לאחר פטירתו של אדם. החוק מתייחס למקרים שונים והמטרה שלו היא למנוע מקרים של מריבות ומחלוקות לאחר פטירת המנוח. אך יש מקרים בהם צו הירושה יתבטל או יתוקן בהתאם לנסיבות הספציפיות. סעיף 72 לחוק הירושה מאפשר לבית המשפט או לרשם הירושות לשנות את צו הירושה או לבצע ביטול צו ירושה. התיקון או הביטול יתבצעו בהתאם לעובדות שונות שהתגלו א לטענות שלא הושמעו בעת מתן צו הירושה.
באם הוחלט על ביצוע ביטול של צו הירושה או ששוקלים אפשרות של תיקון, יהיה צורך לנהל את התהליך בצורה הנדרשת על מנת להשיג את המטרה הרצויה. במקרים כאלו יעביר הרשם לענייני ירושה בקשה לבית המשפט. הגשת הבקשה לביטול צו ירושה תיעשה על סמך טענה או עובדה שהמבקש יציג. אם כי על המבקש יהיה להסביר מדוע לא הציג את הטענה המוצגת באופן מידי בעת מתן צו הירושה, ומדוע הוא השתהה עם הבקשה.
לדוגמה, יש מקרים בהם מתברר כי יש יורש נוסף שלא התייחסו אליו בצו הירושה. כמובן שיהיה על השופט לבדוק את העניין ולוודא כי הוא אכן אמור לקחת חלק בירושה. והיה אם יתברר כי אכן כך הם פני הדברים יתקנו את צו הירושה, כך שכל היורשים יתחלקו בירושה כהוגן. לאחר ביצוע תיקון או ביטול צו ירושה יהיה על הרשם להודיע על כך. כמו כן עליו לפנות אל היורשים כדין ולאלו שנהנים מהעיזבון בהתאם לצוואה ויודיע להם על השינוי. פעולות אלו מתבצעות על ידי רשם הירושות אל מול בית המשפט על פי הנהלים הנדרשים בחוק.

הנחיות אלה נמסרו באדיבות ד"ר רן מובשוביץ – עורך דין צוואות וירושות. למתעניינים ניתן לקרוא עוד מידע איכותי רב בכתובת www.the-lawyer.co.il/ביטול-צו-ירושה/

 

הוסף תגובה