דשא סינטטי – פתרון מושלם לאקלים הישראלי

דשא סינטטי – פתרון מושלם לאקלים הישראלי

החלום אחר מדשאה ירוקה בחזית הבית, נראה כאילו נלקח מסרט הוליוודי ישן אך כל מי שגידל בגינתו דשא אורגני או דשא טבעי, יודע כי אחת הבעיות הנפוצות במשטחים אלו הינה התלות הקבועה בעונות השנה.

דשא טבעי מול דשא סינטטי באקלים המקומי

דשא טבעי, בניגוד למשטח דשא סינטטי, תלוי בכמות המשקעים השנתית וצורך את אור השמש באופן יומיומי. כמו כן, במידה והמשטח לא מקבל את התנאים האופטימאליים הללו, עד מהרה הוא סובל מקרחות, דלילות, אובדן צבע, נבילה, מזיקים ועוד.

שימו לב, גידול דשא טבעי טומן בחובו לא רק עבודה קשה אשר טרחה בצידה, אלא גם הוצאות כלכליות נרחבות (כגון מים להשקיה, הדברה במהלך הקיץ, שזרוע דו שנתי ועוד). בנוסף, שינויי קיצוניים במזג האוויר, כפי שאירעו בישראל במהלך העשור האחרון, גורמים לא אחת לכל העבודה הקשה לרדת לטמיון (ומה שהיה אינו בהכרח מה שיהיה).

מדינת ישראל מאופיינת באקלים קיצוני, אשר גורר בחובו גלי קור לצד שנות בצורת רבות. שינויים אקלימיים אלו אינם מטיבים עם משטחי דשא אורגני, אך הם אינם משפיעים כלל על דשא סינטטי.

לפיכך, בתים רבים בישראל בוחרים בשנים האחרונות להתקין בחצר ביתם דשא מלאכותי אשר מהווה פתרון מושלם למכשולים אשר מציב מזג האוויר המקומי. כמו כן, דשא סינטטי פרץ זה מכבר לתודעה הציבורית, ומשטחים מלאכותיים מותקנים גם במוסדות חינוך, מתחמים ממשלתיים, מתקני ספורט וכבישים ראשיים.

דשא סינטטי עובד בשבילך ולא אתה בשבילו

מזג האוויר הישראלי, המשתנה מדי שנה באופן קיצוני, הופך את מלאכת גידול הדשא הטבעי למלאכה סיזיפית ומתמשכת. הצורך לשמור על המשטח רציף וסדור, תוך שהוא איננו מאבד את צבעו ולא סובל מקרחות ומזיקים, מעמיד לפתחם של המגדלים אותו אתגרים רבים. לעומתם, בעלי בתים ומוסדות אשר השכילו ודאגו להתקנת דשא סינטטי מקצועית, נהנים משקט נפשי וכלכלי לאורך כל השנה, ללא תלות במזג האוויר.

לעומת אחיו הטבעי, הדשא הסינטטי איננו דורש מבעליו השקיה יומיומית ואינו תלוי באור השמש על מנת לגדול ולשגשג. כמו כן, דשא סינטטי מיובא לישראל כבר למעלה מ-15 שנה, ומגיעים לכאן משטחים מלאכותיים אשר מתמודדים באופן מושלם עם תנאי האקלים הים תיכוניים.

לדוגמא, בזמן אריגתם במעבדה, מקבלים סיביו של הדשא הסינטטי עמידות חזקה בפני קרני UV (קרני שמש המאפיינות את הקיץ הישראלי). אי לכך, דשא מלאכותי איננו מאבד מצבעו הירוק והעז גם במקומות בהם הוא חשוף לשמש במרבית ימי השנה.

כמו כן, דשא סינטטי, בניגוד לדשא טבעי, איננו סובל מבוץ, קרחות ורטיבות, בין עונה לעונה. משטחי דשא סינטטי מעניקים לצרכניהם הנאה רצופה מירוק רענן ונעים למגע, ועל כן מדובר במשטחים ידידותיים במיוחד לילדים ובעלי חיים.

דשא סינטטי למתחמי ספורט ובמגזר הציבורי

זו גם הסיבה שמשטחי דשא סינטטי מותקנים יותר ויותר גם במתחמי ספורט. ידוע כי ספורטאים המתאמנים ומשחקים על דשא סינטטי, נהנים ממשטח ירוק ורך ללא תלות במזג האוויר, תוך שהם אינם נאלצים לוותר על ימי אימון גם בתקופות של שזרוע וכדומה. בנוסף, בימי הגשם החורפיים לא סובלים משטחי דשא סינטטי משלוליות וקרחות בוציות (דשא מלאכותי מותקן באופן כזה שהמים מתנקזים בקלות לצידי המשטח).

שמש חזקה בחודשי הקיץ ומשקעים מועטים בימי החורף, הם הגורמים המאפיינים את מזג האוויר הישראלי. גורמים אלו פוגעים מדי שנה בדשאים הטבעיים, אך הם אינם משפיעים כלל על הדשא הסינטטי. בעקבות תכונה נפלאה זו, מותקנים משטחי דשא סינטטי במוסדות חינוך רבים. לאחרונה, גם בעלי דעה במגזר הציבורי הבינו את יתרונות המשטח המלאכותי, ודשא סינטטי מפאר יותר ויותר אזורים גם בקרב מוסדות ממשלתיים וציבוריים. למעשה, דשא מלאכותי מתאים לישראל באופן זה שהוא מהווה פתרון אמיתי, יעיל וחסכוני, לאקלים המקומי.

דשא סינטטי – חסכון במים וחסכון בכסף

מחיר דשא סינטטי תמיד הצטייר כיקר בקהילת הגינון ואדריכלות הנוף בישראל. אם מסתכלים על דשא סינטטי כהשקעה לטווח ארוך, נגלה כי ההשקעה הכספית של דשא סינטטי חוזרת במהרה. אם נחשב את עלויות התחזוקה הרבות של דשא טבעי נוכל להסיק כי לאחר שנתיים, נחזיר את השקעתנו ונתחיל לחסוך כסף!

עניין חשוב לא פחות הוא העובדה כי ישראל נמצאת במשבר מים עמוק בשנים האחרונות. שנים שכונות במיוחד, מהן סבלה ישראל בשני העשורים האחרונים, הופכות את משאב המים למצרך יקר וחיוני.

כמו כן, הצורך במשמעת מים עולה לא אחת בכותרות העיתונים ובמדיומים השונים. ראיה לכך ניתן לראות בתקנות העירוניות האוסרות על השקיית גינות ללא אישור בימי החורף וברצון להכניס לתוקף את היטל המים (הגבלה על השימוש הביתי). אי לכך, דשא סינטטי מעניק תשובה הולמת לסוגיות אלו, תוך שהוא איננו צורך כל השקיה מצד אחד, ומעניק לבעליו משטח ירוק ורענן בהיקף רב שנתי מאידך.

סוגיה חשובה נוספת, אשר גם היא מאפיינת את השוק הישראלי הנמצא בטלטלה פיננסית, הינה החיסכון העצום בעלויות אחזקת המשטח. בעל בית אשר בגינתו מותקן דשא סינטטי, נהנה מדי יום בחיסכון של כ-600 ליטר מים. אי לכך, למרות שהתקנתו של דשא סינטטי הינה יקרה מזריעת דשא טבעי, ההשקעה במשטח המלאכותי חוזרת לבעליה בתוך כשלוש עד ארבע שנים. מיותר לציין כי גם הצורך בשזרוע, הדברה, כיסוח, גיזום ודישון אינם מאפיינים דשא מלאכותי. אי לכך, התקנת דשא סינטטי מהווה פתרון כלכלי יעיל ביותר גם בטווח הארוך, זאת לצד התרומה הסביבתית החשובה.

דשא סינטטי = מוצר טכנולוגי מתקדם

לסיכום, דשא סינטטי, אשר קיים בעולם עוד משלהי המאה הקודמת, הוא העתיד. משטחי דשא סינטטי הגיעו לישראל בתחילת שנות ה-90, ועם השנים מגיעים אלינו משטחים איכותיים יותר ויותר. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת הנמצאת בחזית המדע החקלאי, ומאפשרת גם לגינות הנתונות לאקלים הישראלי, להציג ירוק עד רענן במשך כל ימות השנה. דשא סינטטי מגיב נפלא לאקלים הישראלי, והוא מתאים באופן מושלם למדינה ים תיכונית מדברית השואפת לכסות מתמחים רבים בירוק מלבלב.

הוסף תגובה