הוספיס לחולי סרטן – כי לכל אחד מגיע להרגיש בבית, גם כשקשה

הוספיס לחולי סרטן – כי לכל אחד מגיע להרגיש בבית, גם כשקשה

מחלת הסרטן על כל סוגיה וגווניה עלולה לתקוף כל אדם ולא תמיד אפשר לצפות אותה מראש או להתכונן לקראתה. תהפוכות רבות עוברות על החולה עצמו, כמו גם על בני המשפחה הקרובים שלו וכל מי שנכלל במעגלים החברתיים שלו, וכולם כאחד מושפעים מהשינויים ומהשגרה החדשה שנוצרה בעקבות המחלה. לא זאת בלבד שמבחינה רגשית קיים קושי רב כשאדם קרוב לנו חולה, מבחינה טיפולית קיים צורך בטיפול וליווי רפואי צמוד לחולי סרטן סופניים.

כיום ניתן דגש חזק על מתן תחושת ביתיות ונוחות לחולה עצמו, זאת על מנת להקל ככל האפשר על מכאוביו ומצבו הבריאותי, בעיקר אם המחלה בשלביה המתקדמים ולא נראה שלרפואה יש איך לעזור לו או להקל עליו. בני משפחה רבים של חולים מחפשים הוספיס לחולי סרטן שבו יוכלו החולים לחוש בנוח, לקבל מענה לפניות או בקשות, להיות מוקפים באנשי צוות רפואי מסורים ולדעת שגם ברגעיהם האחרונים – הם חשובים ומהותיים ולא נשכחו.

מהו הוספיס לחולי סרטן?

אי אפשר להתחמק או להתנתק מהעובדה שמחלת הסרטן קטלנית וחלק מהחולים המחלה נפטרים בסופו של דבר. הוספיס לחולי סרטן הוקם על מנת לתת לחולים מקום שבו הם יכולים להעביר את תקופת חייהם האחרונה בצל המחלה באווירה הטובה, החיובית והאופטימית ביותר שאפשר. לא בבית חולים, שם הם עלולים להיות בסכנה הידבקות במחלות אחרות או זיהומים ולא בבית – שם קשה מאד, עד בלתי אפשרי, להציע להם את המענה הרפואי שייתכן ויזדקקו לו. הוספיס לחולי סרטן הוא המקום שהכי מתאים לשהות של תקופת חייהם האחרונה, במודע, בידיעה ובהשלמה שלפחות יש באפשרותם לעזוב את העולם ביום מן הימים תוך כדי תחושה טובה ונעימה.

אילו שירותים ניתנים בהוספיס?

מכיוון שמדובר במוסד רפואי שידוע שמגיעים אליו חולים סופניים – הרי שעיקר המיקוד ניתן להקלה על כאבים וכל נוחות מירבית של מצבים והרגשתם. אם אין לרפואה אפשרות לעזור להם, להציל אותם או לרפא אותם – הדאגה העיקרית של עובדי הוספיס לחולי סרטן היא שלחולים יהיה נוח ונעים, ושהם יחוו כמה שפחות סבל (או לא יחוו בכלל) וכאשר מגיע הזמן לנשימתם האחרונה – שיהיה זה מעמד מכובד, גם אם קשה מנשוא. המוטו של ההוספיס היא שגם אם אין מה לעשות כדי לשנות את המצב – הרי שהחולה נשאר אדם עד שאינו בין החיים יותר וככזה – מגיע לו את הכבוד של התייחסות נאותה ומכובדת.

מה חשוב לדעת על הוספיס לחולי סרטן?

מומלץ מאד לבדוק ולדעת אילו גורמים רפואיים עומדים לרשותם של החולים, האם המקרה הספציפי של מחלת הסרטן של המטופל הפוטנציאלי מוכר לעובדים ותהיינה להם הדרכים לסייע לו ולהקל עליו, מה דרכי ההתקשרות עם בני המשפחה במצב חירום או במידה שהם נדרשים להגיע למקום ללא עיכוב וכמובן שחשוב מאד לשאול כל שאלה ולברר כל עניין לפני שמקבלים את ההחלטה על העברתו של החולה להוספיס.

הוסף תגובה