הידעת? אנקדוטות היסטוריות על הנחת תפילין

הידעת? אנקדוטות היסטוריות על הנחת תפילין

גם אם אתם בטוחים שאתם יודעים המון פרטים מעניינים על תפילין לאורך ההיסטוריה, חלק מהסיפורים הבאים בטוח יפתיע אתכם;

ב-1967 לאחר מלחמת ששת הימים, נשיא המדינה דאז – זלמן שזר – חגג את יום הולדתו ה-83 בעליה לתורה והנחת תפילין בבית כנסת של חב"ד שנקרא "צמח צדק" בירושלים העתיקה. מאז אותה פעם, מנהג זה הפך עבורו למסורת מאז שוחררה העיר במלחמה.

העיתון הניו יורקי ניוזוויק פרסם ידיעה ב-1974, המתארת קבוצת רכבים מסחריים הנוסעים ברחבי העיר כשבתוכם צעירים מזוקנים, חובשי כיפות, חולצות לבנות ומכנסיים שחורים, אשר מדי פעם עוצרים את הרכב משמיעים מוזיקה חסידית שמחה בווליום גבוה ברמקולים ושואלים את העוברים השבים האם הם יהודים. כאשר קיבלו תשובה חיובית ומתעניינת, הובילו אותם אל הרכב ולימדו אותם את רזי הנחת התפילין. הרב יהודה קרינסקי, בכיר בחב"ד, טען: "המשאיות הללו הם הטנקים שלנו נגד התבוללות".

ב-1979 החל נוהג: תלמידי ישיבת כפר-חב"ד היו נוסעים בהפסקת הצהריים שלהם אל שדה התעופה בלוד שהיה ממוקם לא רחוק משם, על מנת לקיים מצוות הנחת תפילין עם צוות המטוס, הדיילים והטייס. עם הזמן, "השתכלל" המנהג והחב"דניקים הקימו ביתן קטן וקבוע בסמוך שאיפשר לנוסעים להניח תפילין פעם אחרונה לפני פרידתם מהארץ, והיה גדוש בנוסעים מבוקר עד ערב.

ב-1981 יסדו חסידי חב"ד את מכון אל"ף – מכון שמטרתו הייתה עזרה לאסירים יהודים ומשפחותיהם וסיפוק הצרכים הבסיסיים להם נזקקו בתקופה זו. דרך קבע, נשלחו רבנים על ידי מכון אל"ף לבתי סוהר ברחבי ארצות הברית. מעבר לכך שמצוות הנחת תפילין היתה חלק מהרוטינה הקבועה בביקורים אלה, המכון גם הצליח להשיג את האישורים המתאימים עבור כל אסיר יהודי שחפץ בהנחת תפילין בתאו.

ביום שבת של פרשת שמיני, 17 באפריל 1982, בתקופת מסך הברזל והמלחמה הקרה, רבי שקיבל תמונות של יהודים במחתרת הרוסית המניחים תפילין תוך סיכון חייהם, נושא את הדברים הבאים בדמעות: "ישנם יהודים הנמצאים מאחורי מסך הברזל, ואף על פי כן אינם חושבים ודואגים אודות מחסורם הגשמי, אלא כל רצונם וחפצם הוא – שיוכלו לקיים מצוה נוספת!

ישנם יהודים שאין להם אפשרות להניח תפילין – כי אין להם תפילין! וכאשר מצליח להשיג תפילין, אינו יכול ללכת לבית-הכנסת כדי להניחם, כי אם יתפסו אותו יזרקו אותו ממקום עבודתו… לכן עליו להתחבא… ולהניח תפילין בפינה שבחדרו, באופן ששכנו לא יראה אותו…

יהודים אלו אינם עושים חשבונות מה יהיה מחר, כל שאיפתם היא שיוכלו לקיים מצות תפילין!"

השמועות מספרות כי ב-1985, ביקר ראש ממשלת ישראל שמעון פרס בקרית מלאכי, ובעת ביקורו ניגש אליו חסיד חב"ד והציע לו להניח תפילין. פרס נענה לבקשתו והניח תפילין ולאחר מכן הוסיף: "כיצד אסרב לבקשת חבדני"ק? החבדניקי"ם מהווים דוגמה עבורנו, וניתן ללמוד מהם רבות".

תפילין – סמלי או מעשי?

הוסף תגובה