המאבק של יאן קליימן בבנקים

החוב שלכם לבנק צמח – ובעקבותיו הגיעו המעקלים ? יאן קליימן ,העומד בראש חברה ליעוץ אירגוני – פיננסי ,מציע לא להתרגש.אולי בשורה התחתונה תגלו ,שיתרת החובה הופכת ליתרת זכות .

לפני כ- 20 שנה היו ליואל חלומות ורודים ,הוא הקים עסק מצליח ,ניהל 3 חנויות משגשגות ,התחתן וקנה בית,לצורך הרכישה ,לקח משכנתא מהבנק בסך 100000 ש״ח .

הבנק ,מצידו ,פתח את הדלת לרווחה ,חייך חיוך רחב והציע תנאים מפתים.יואל החל לשלם את המשכנתא כסידרה,והחיים זרמו,עד שיום אחד התמוטט עליו עולמו:עקב סיבוך בלידה נולד לו בן משותק ועיוור.

יואל החליט להשקיע את כל כולו בבנו ופנה לבנק ,לבקש הקפאת משכנתא.הבנק הסכים ,אבל בינתיים עסקיו קרסו והוא התגרש.אחרי תקופה מסויימת ,קיבל צו פינוי מהבית .

החוב שלי הוא אומר,הגיע למיליון ש״ח כי התיק עבר להוצאה לפועל .מאותו רגע התחילה מלחמה מול הבנק ,פעם הם אמרו מיליון ש״ח ,פעם 400 אלף ש״ח ,בסוף זה הפך ל-3 מיליון ש״ח .נעצרתי עשרות פעמים ,עשו לי עיקולים ,החיים שלי הפכו לגיהנום.

יואל פנה לעורך דין שמתמחה בנושאים כלכליים ,שהפנה אותו לחברה של יאן קליימן .

יאן קליימן וצוות יועציו ישבו עם החומר של יואל וגילו שהוא לא חייב לבנק דבר וחצי דבר.ריבית הפיגורים שנגבתה ממנו בזמנו הייתה גבוהה מזו המותרת בחוק.בדקנו 20 שנה לאחור מול הבנק ומול בנק ישראל ,שקובע את תעריף ריבית הפיגורים המקסימלית .הבנק עשה כרצונו ,ולא רק שיואל לא חייב דבר .הוא גם צריך לקבל מהבנק פיצוי .

סיפורו של יואל הוא אחד מתוך תיקים רבים הנערמים על שולחנו של יאן קליימן ,יאן קליימן הקים חברה שעוסקת בין היתר בביקורת בנקאות ,הכנת חוות דעת מומחה וניהול מו״מ מול המערכת הבנקאית .

אני שומע סיפורים של אנשים ,שהבנק עשה להם עוול ,רק כדי להרוויח על גבם ,אומר יאן קליימן ,לפעמים אני לא מאמין שזה קורה ,השערות סומרות לי מרוב כעס .

יואל ,למשל,נקלע למצוקה והבנק לא גילה רגישות ,כי הבנק רואה את השורה התחתונה והשורה התחתונה היא כסף .האנושיות נעלמת כשמדובר ברווחים כלכליים ,וזה הסיפור של ״מצליח ״,הבנק מנסה ,עושה כל מה שעל רוחו ומה שיוצא יוצא .

כשעסק נקלע לחובות ,משלמים ריבית לא נורמלית על פיגורים עד לקבלת פניות מההוצאה לפועל .אנחנו,מצידנו ,מסביר יאן קליימן ,בודקים אם הבנק פעל על פי חוק בנק ישראל והוראות מפקח על הבנקים בגביית הריבית על האשראי או עשה את עיסקת ״מצליח ״.

בהמשך יאן קליימן בודק תקדימים משפטיים ובונה ללקוח תיק ,שאיתו הוא יכול לפנות באמצעות עורך דין לבנק או לבית המשפט .

בדרך כלל ,טוען יאן קליימן ,זה לא מגיע לבית המשפט אלא נסגר בהסדר מול הבנק עוד קודם.

יש קריטריונים ברורים לגבי גובה הריבית והעמלות שמותר לבנק לגבות .לעיתים הבנק גובה יותר,הלקוח לא מודע לכך ונגרר לחובות כבדים שהוא לא יכול לעמוד בהם .

בבדיקות שערך יאן קליימן מתברר ברוב המקריםנ,שלא רק שהחוב של הלקוח מצטמצם משמעותית ,אלא שהבנק גם צריך לפצות אותו .

הוסף תגובה