הסבת מקצועית – דגשים חשובים ואפשרויות אופציונאליות

הסבת מקצועית – דגשים חשובים ואפשרויות אופציונאליות

לא תמיד המקצוע אותו בחרנו לעצמנו בתחילת שנות העשרים, מתגלה כהחלטה הנכונה גם בגילאים ה-30 וה-40. החדשות הטובות שתמיד ניתן לנקוט בצעדים לצורך הסבה מקצועית.

הסבה מקצועית, בהקשר של השכלה ופיתוח קריירה, מתייחסת לתהליך של לימוד מיומנויות חדשות, השגת כישורים נוספים, או שינוי קריירה כדי להסתגל לשינויים בשוק העבודה, התקדמות טכנולוגית, צמיחה אישית או שינויים בתחומי העניין או הנסיבות של האדם.
אז אם גם אתם שוקלים הסבה מקצועית, הנה כל מה שחשוב שתדעו בנושא זה:

סיבות להסבה מקצועית

ישנן מספר סיבות בגינן יכול לעלות הרעיון לבצע הסבת מקצוע ובין היתר:

  • לצורך קידום הקריירה – אנשים עשויים לחפש הסבה מקצועית כדי לשפר את הכישורים, הניסיון והיכולות שלהם להזדמנויות עבודה טובות יותר או קידום בתחום הנוכחי שלהם.
  • שינויים בתעשייה – התקדמות בטכנולוגיה או שינויים בביקוש בשוק עלולים להפוך מיומנויות או מקצועות מסוימים למיושנים, מה שמביא את הצורך בהכשרה חדשה.
  • שינוי קריירה –  חלק מהאנשים מבקשים הסבה מקצועית למעבר למסלול קריירה חדש לחלוטין בשל תחומי עניין אישיים, שינויים באורח החיים או רצון לעבודה מספקת יותר.

היכרות עם הדרכים הרלוונטיות להסבה מקצועית

  • השכלה פורמלית – זאת באמצעות הרשמה למסלול של תואר, דיפלומה או הסמכה חדשים ממכללה, אוניברסיטה, בית ספר מקצועי או מוסד מקוון.
  • קורסים לפיתוח מקצועי – קורסים קצרי מועד, סדנאות, סמינרים או הסמכות המתמקדים במיומנויות ספציפיות או ידע הקשור בתעשייה.
  • חניכות והכשרה בעבודה – לימוד של מיומנויות חדשות על ידי עבודה בהדרכת אנשי מקצוע מנוסים בתחום ספציפי.
  • לימוד עצמי ולמידה מקוונת – ניצול משאבים מקוונים, הדרכות וחומרי לימוד עצמי הזמינים באינטרנט.

שלבים בהסבה מקצועית

בכדי לבצע הסבה מקצועית בצורה נבונה ומותאמת אישית, קיימת חשיבות לעבור מספר שלבים, כאשר לכל שלב הזה יכולה להיות השפעה לא קטנה על ההחלטה.

בשלב הראשון, יש לזהות את תחומי העניין, החוזקות, החולשות שלכם כמו גם את הכישורים שאתם רוצים לרכוש או לשפר. יש לחקור את שוק העבודה והמגמות בתעשייה כדי להבין אילו מיומנויות וכישורים מבוקשים.

בשלב זה יש לבחור מסלול קריירה או תחום ספציפי שאתה רוצה לעסוק בו וקבע את המסלול החינוכי או ההכשרה הדרושים.

בשלב הבא, יש לזהות תוכניות הכשרה, מוסדות חינוך או משאבים המציעים את ההכשרה או ההשכלה הדרושים.

רעיונות להסבה מקצועית

יש לא מעט תחומים אופציונאליים שיכולים להוות כבחירה הנכונה, לצורך הסבה מקצועית אלו יכולים להיות תחומים כמו: חשבונאות, קוסמטיקה, חינוך, סיעוד והרשימה עוד ארוכה..

כמובן, שכדאי ומומלץ להכין רשימה מסודרת של רעיונות שנראים לכם כאופציונאליים ומתאימים. בשלב הבא, תוכלו כמובן, לבחון את הדרך אותה תצטרכו לעבור על מנת לבצע את ההסבה – כמובן, שיש מקרים בהם תצטרכו לעבור דרך ארוכה של לימודים של 3 או 4 שנים (לדוגמא, אם תחליטו לבחור בתחום אשר מצריך תואר אקדמי ייעודי).

כמובן, שיש תחומים אחרים בהם הדרך תהיה יותר קצרה, כמו תחומים אשר מצריכים קורסים תיעודיים קצרים יותר של מספר חודשים או לכל היותר שנים בודדות.

כמובן, שכדאי לערוך מחקר מקיף לגבי אותם התחומים, להבין את אפשרויות התעסוקה השונות, את גובה המשכורת אותה תוכלו להרוויח, את תנאי העבודה וכל פרמטר אחר אשר יכול במידה רבה להשפיע על הבחירה ועל קבלת ההחלטה.

בסופו של דבר קיימת חשיבות גבוהה לקבל החלטה מושכלת ונבונה, אשר תאפשר לכם בסופו של דבר לקבל את ההחלטה הטובה והמתאימה ביותר – וכידוע, האפשרויות הן רבות.