חסרונות ויתרונות של השתלות כליות בחו"ל

חסרונות ויתרונות של השתלות כליות בחו"ל

כל מי שסובל מאי ספיקת כליות חמורה ודאי שמע לא אחת על השתלת כליה בתשלום. השתלות אלה מבוצעות לרוב בחו”ל. במאמר זה נמנה את הן את החסרונות והן את היתרונות בהליך מסוג זה.

אחד החסרונות  הבולטים בהשתלת כליה בחו”ל הוא המרחק מהבית, מהסביבה התומכת. מרחק זה עלול להיות מלווה בקושי רגשי מסוים. חיסרון נוסף נעוץ בשפה הזרה. בהיבט זה, קיימת אפשרות של חוסר יכולת לתקשר עם אנשי הרפואה. דבר שעלול להיות בעייתי במצבים שבהם החולה צריך לשקף את תחושותיו באופן ברור לצוות המטפל. יתר על כן, בפן הפיננסי, עלות השתלת כליה בחו”ל גבוהה מעלותה בארץ. מאידך גיסא, קיימים גם לא מעט יתרונות להשתלת כליה בחו”ל.


ראשית, זמן המתנה קצר באופן יחסי ואף מציל חיים כפי שיוסבר מיד. זמן ההמתנה להשתלה בחו”ל עומד על מספר חודשים בממוצע, דבר שמעלה באופן משמעותי ביותר את סיכוייו של החולה לזכות בכליה טרם החרפה מסכנת חיים במצבו.

לעומת זאת, סיכויו של חולה אי ספיקת כליות סופנית לזכות בתרומת כליה בישראל מזערי ביותר. זאת כאשר זמן ההמתנה להשתלת כליה בארץ עומד בממוצע על כ-8 שנים, ואף 12 שנים מעל גיל 55. המשמעות, למרבה הצער, קטלנית. רבים מבין הממתינים להשתלת כליה בישראל מסיימים את חייהם טרם ההשתלה, כאשר טיפולי הדיאליזה מחלישים את גופם בכל יום שעובר עד כדי חוסר כשירות לקבל כליה חדשה.

על מנת לסבר את האוזן נציין כי בישראל מבוצעות מידי שנה כ-300 השתלות, כאשר מספר הממתינים עומד על 7,000. יתר על כן, אחוזי ההצלחה של השתלת כליה בחו”ל גבוהים מאד. זאת משום שלרופאים בחו”ל ניסיון של מאות השתלות בשנה לעומת עשרות בלבד של הרופאים בישראל.
ניסיון זה משפר את מקצועיותם לאין ערוך. בנוסף, מבחינת האיבר המושתל, על פי הקריטריונים שקבע משרד הבריאות בארץ יש להקצות ל
חולים מבוגרים כליה מבוגרת ולחולים צעירים כליה צעירה.

למותר לציין כי תפקודה של כליה צעירה טוב יותר מזה של מבוגרת. כמו כן, באשר לחסרונות שצוינו, ניתן להתגבר עליהם במספר דרכים פשוטות. בפן הרגשי ניתן לטוס עם המעגל הקרוב ביותר המשפחתי ו/או החברי וליהנות מהאנונימיות והפרטיות הרבה שקיימת בחו”ל.

מבחינת השפה, ניתן להיעזר במתורגמן פרטי, ומבחינה פיננסית קיימות עמותות סיוע רבות למימון השתלת כליה וכן אפשרות לבדוק זכאות מחברת הביטוח במידה שקיים ביטוח פרטי. בהקשר זה נציין כי ישנם עורכי דין שמתמחים בדיוק בנושאים הללו ורצוי להיעזר בהם. זאת ועוד, ניתן להסתייע באנשים שגייסו את הכסף בעבר להשתלת כליה בחו”ל וללמוד מניסיונם המוצלח.

לסיום, השתלת כליה בחו”ל טומנת בחובה אתגרים רבים, אך גם הזדמנות מצילת חיים. המפתח להתמודדות מיטבית הוא תכנון נכון והיערכות מדויקת של המטופל ותומכיו.  

הוסף תגובה