טיול לשבת בעמק החולה

קצת היסטוריה על האיזור:

עד שנות ה 50 עמק החולה היתה מרחב של ביצות וימה גדולה שהתאפיינו במגוון גדול של אוכלוסיית בעלי חיים וצמחיה אשר חיו ללא הפרעה. לאחר שקמה המדינה חיפשו אנשי האיזור ומשרד החקלאות עוד מקומות לגידולי שדה והוחלט לייבש את הביצות והימה שהיו באיזור. תהליך הייבוש בוצע ע"י חפירת תעלות שהובילו את כל מי המקום לכיוון הירדן הזורם לא רחוק מהאזור. הייבוש הצליח אולם התברר שלא רק שהאדמה לא מתאימה לגידולים חקלאיים, גם בעלי חיים וצמחים רבים נעלמו מהאיזור בעקבות היעלמות הימה והביצות. בתחילת שנות ה 90 של המאה ה20 הוחלט לנסות להחזיר את הגלגל לאחור, שטח בגודל של כ 1000 דונם הוצף , ועם השנים החלו גם בעלי החיים לחזור לאיזור. בסיוע האדם וכך גם הצמחייה.

השבוע הטיול השבועי ייקח אותנו לעמק החולה לשני מקומות קרובים – אך שונים וכל אחד יוכל לבחור את מה שמתאים לו – לשמורת החולה ולאגמון החולה – האחד מהם שמורת טבע והשני הוא פארק טבע וצפרות סביב חלק מאגמון החולה שהוצף בשנות ה 90 של המאה הקודמת.

שמורת החולה שהינה האטרקציה למשפחות בצפון בעונת הנדידה –  המסלול בשמורת החולה הינו רגלי – [כ 4 ק"מ] ועובר בין מס' נקודות מפתח בשמורה וביניהן מרכז המבקרים של השמורה " עופוריה" בו נצטרף למיצג אינטראקטיבי כחלק מלהקה של ציפורים נודדות ונחוש יחד איתן את משבי הרוח וטיפות הגשם, גשר צף המשמש כעין מסתור בלב הביצה וממנו ניתן לצפות בבעלי החיים שבאגמון [בהם עופות מים, צבי ביצה ושפמנונים] ובמס' תצפיות נחמדות כולל מגדל תצפית מושקע. הכניסה בתשלום [לבעלי כרטיס מטמון הכניסה חינם]. מומלץ להגיע עם נעלי הליכה כדי שיהיה יותר נוח. שעות הפתיחה הן 08:00-16:00.

אגמון החולה – ארכו של המסלול הינו כ 9 ק"מ וניתן לסייר בו באופניים שנביא מהבית,  באמצעים מוטוריים שונים שניתן לשכור במקום [כלי רכב חשמליים, עגלת מסתור, אופניים – פרטים בקישור על המחירים – או ברגל. במהלך הסיור צופים בטבע בצורה בלתי אמצעית מ 14 תחנות [בכניסה ניתן לשכור מכשיר הסבר]. עלות הכניסה לכולם [חוץ מעלות שכירת אמצעי התחבורה] הינה 5 ₪ לטובת פרויקט האכלת העגורים המתנהל במקום. שעות פתיחה: שישי, שבת, חגים וחוה"מ כניסה: 06:30-16:00  שהייה באתר עד 17:15 .

איך מגיעים לשני המקומות? נוסעים על כביש 90 צפונה לכיוון קריית שמונה ופונים ימינה לפי השילוט – הפנייה הראשונה שתראו הינה לשמורת החולה והשנייה לאגמון החולה.

מה עוד יש לעשות באיזור? ליד הכניסה לשמורת החולה ישנה "אחוזת דוברובין" אשר הינה חצר איכרים משוחזרת. במקום תצוגה של חצר האיכרים כפי שהתקיימה וסרט אור קולי. מלבד התצוגה ישנה במקום מסעדה בשרית טעימה וכשרה.

היכן ישנים במחיר סביר באיזור? ישנם הרבה אתרי קמפינג בצפון – חפשו את אלו שנמצאים באיזור יסוד המעלה, שדה אליעזר או את לו שבאצבע הגליל – שקצת יותר רחוקים.

אל תשכחו להגיע עם בגדים ונעליים המתאימים להליכה.

תהנו!

 

הוסף תגובה