טיפול במכת חום

חשוב להקפיד על שבעה דברים עיקריים, ואלה הם:


1. חשוב מאוד לקרוא לעזרה רפואית (מספר החירום של מגן-דוד-אדום בכל הארץ הוא 101) ולפנות את האדם הנפגע לחדר המיון הקרוב במהירות האפשרית. בנוסף לכך, ועד להגעתה של עזרה רפואית מוסמכת, אפשר לנקוט מספר צעדים שעשויים להציל חיים.


2. קודם כל קירור! בכל מקרה של אדם שהתמוטט באמצע ריצה, או תוך כדי ביצוע פעילות מאומצת (בעיקר באיזור חם), יש לחשוד במכת חום ולהתחיל מיד בקירור. מעבירים את האדם הנפגע למקום מוצל, מורידים בגדים חמים, שופכים מים על גופו של הנפגע, מכוונים אליו רוח ובמידת האפשר שמים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות. בהמשך ניתן גם לטפל בעזרת נוזלים מקוררים שמוכנסים לתוך מערכת הדם, לצינור העיכול או לחלל הבטן.


3. דואגים לנתיב האוויר, כמו לכל אדם שאיבד את ההכרה. בהמשך, רצוי להנשים. בכל מקרה של הידרדרות במצב ההכרה רצוי להנשים, בפגיעות חום ובכלל.


4. אדם שנפגע יזדקק לכמויות נוזלים גדולות. לנפגע שמצוי בהכרה ויכול לשתות כדאי לתת מים. אם מצוי איש מקצוע רפואי במקום, ואם מצוי במקום נוזל לרה-הידרציה מסוג "הידראן" (או אבקה דומה להכנת נוזלים היפוטוניים או איזוטוניים), הוא או היא ידאגו לתת אותם לאדם שנפגע. נוזלים אלה מכילים מלחים שעוזרים לגוף להתאושש. אם הם אינם מצויים – יש לתת מים. אם בשום מקרה אסור לתת אלכוהול (גם לא בירה קרה!) או קפה. הם עלולים להחמיר את הפגיעה!


5. אין לתת אקמול (Paracetamol) או כל כדור מוריד חום אחר, כמו אדוויל (Ibuprofen), אופטלגין (Dipyrone, Metamizol) נורופן (Ibuprofen) ודומיהם. במקרה הזה הם לא יורידו את החום ועלולים להחמיר את הפגיעה בחלק מאברי הגוף!


6. חשוב לשים לב: אדם שסובל מתשישות חום ומפתח הקאות, בלבול, אי-שקט, ישנוניות, קוצר נשימה, כאבים בחזה או בבטן וחום גוף שמעל 40 מעלות זקוק לפינוי מיידי לחדר מיון! אם סימנים אלה מופיעים, ואתם רחוקים מבית החולים הקרוב, יש לחזור ולהדגיש אותם בפני מוקדני מגן-דוד-אדום. אם אתם מרוחקים מאוד, ייתכן שבמצב כזה אתם זקוקים כבר לחילוץ מוטס.


7. אדם שנפגע ממכת חום ומחלים ממנה, צריך להישאר במקום קריר ומוצל ולהימנע מחשיפה לחום בשבוע שלאחר הפגיעה. לגבי המשך פעילות, צריך להתייעץ עם הרופא או הרופאה המטפלים. כדאי לדעת שלאחר מכת חום יש נטייה לסבול מאי-יציבות של חום הגוף למשך מספר ימים.


מאת: ד"ר דליה נבות- מינצר


באדיבות 20 פלוס, מגזין הכללית

הוסף תגובה