טיפים חשובים במכירה וקניית דירה

<strong>טיפים חשובים במכירה וקניית דירה</strong>

אחת העסקאות המשמעותיות ביותר בחיינו, היא ללא ספק עסקת קנייה/מכירה של דירה. מדובר בעסקה שמגיעה לסכומים של מאות אלפי שקלים ואפילו מעבר לכך. מרבית האנשים, מבצעים עסקה כזו פעם-פעמיים בחיים והיא תשפיע עליהם ועל חיי ילדיהם באופן מהותי.

עסקה של קניית/מכירת דירה, יש לה חשיבות על היכולת שלנו לייצר ביטחון כלכלי לנו ולילדינו, היא יכולה להשפיע באופנים שונים על הדרך בה נגדל את ילדנו, מה נספק להם ועל הסביבה בה הם יגדלו. מעבר לכך, עסקה כזו, יש לה משמעות מבחינתנו, על היכולת לייצר לעצמנו בסיס כלכלי ארוך טווח. כשאנחנו רוכשים דירה, יש לנו נכס משלנו אשר יכול להוות ערובה, אם חס וחלילה נקלע לימים קשים.


דברים שחשוב לקחת בחשבון כשרוכשים/מוכרים דירה?

התקציב שעומד לרשותנו – הדבר הראשון שאנחנו צריכים להתייחס אליו, עוד בטרם אנחנו ניגשים בכלל לבצע עסקה כזו, היא מה התקציב שעומד לרשותנו. כידוע, תקציב רכישת דירה, מתחלק בין ההון העצמי שאנחנו מביאים מהבית לבין המשכנתא שנקבל מהבנק בשביל שנוכל להשלים את העסקה.

תנאי המשכנתא – לפני שאנחנו ממהרים לרכוש דירה, עלינו להכיר את עולם המשכנתא, מה הם המסלולים הקיימים בשוק, איזה מסלול משתלם מבחינתו, מה התמהיל הנכון, ומה צריך להיות היחס בין הון עצמי למשכנתא.

עלויות נלווית – עלינו לקחת בחשבון שבעת רכישת דירה, יש גם עלויות נלוות. למשל, שכר טרחה עורך דין. בשביל לבצע עסקה בצורה נכונה, עלינו להיעזר בשירותיו של עורך דין נדל"ן, ואז עלינו לשלם לו שכר טרחה, זה נכון במקרים של רכישת דירה וכן יש שכר טרחה עורך דין מכירת דירה, אם אנחנו נמצאים בצד השני של המתרס.

כמו כן, אנחנו צריכים לקחת בחשבון בצד של העלויות ובצד של התנאים, רכישת ביטוח משכנתא. זה מוצר שהבנק מחייב אותנו לרכוש בשביל לספק לנו משכנתא ולהגן על ההשקעה שלו. אנחנו יכולים וצריכים לבחון ביטוח משכנתא השוואת מחירים בשביל לרכוש את המוצר המשתלם ביותר עבורנו.

סוג הנכס והשווי שלו – אחרי כל זה, אנחנו צריכים לבחון נכסים שונים, להחליט אם אנחנו רוצים לרכוש נכס מקבלן או מבעליו. עלינו לבחון את השווי שלו, עד כמה זה ישתלם לנו להשקיע בו בשביל שבעתיד נוכל למכור אותו ברווח.


טיפים חשובים לביצוע העסקה

לפני שאנחנו ניגשים לרכוש או למכור דירה, יש שורה של דברים שעלינו לבחון ולעשות, על מנת שנוכל לבצע את העסקה בצורה הטובה ביותר מבחינתנו, הן כרוכשים והן כמוכרים.

טיפים לרוכש:

  • טיפ ראשוןלבחון את שווי השוק של הדירה ביחס לדירות אחרות באזור. אחת הדרכים ללמוד האם שווי הדירה אכן מותאם לערך האמיתי שלה, היא לבחון שווי של דירות אחרות שנמכרו באזור, בתנאים דומים. כך נדע האם המחיר תואם את הערך שלה.
  • טיפ שנילבחון מה הסטטוס המשפטי של הדירה. הרבה פעמים, רוכשים מגלים שעסקות שהיו אמורות להיות פשוטות לביצוע, הפכו מורכבות מאחר והסטטוס המשפטי של הדירה איננו חד משמעי. למשל, במקרים של דירות ירושה. לכן חשוב לדעת מי הבעלים של הדירה, האם הוא יכול לבצע את העסקה, והאם אין גורמים שיכולים לעכב אותה.
  • טיפ שלישילבחון את איכות הדירה ומצבה. בהנחה ומוצאים דירה שרוצים לרכוש, במחיר משתלם וניתן לבצע את העסקה, אזי שיהיה נכון לשכור אנשי מקצוע לבחון את המצב שלה, בשביל שלא יתגלה בשלב מאוחר יותר שיש לבצע שיפוצים או תיקונים דחופים. יש לזכור, במקרים רבים נרצה לשפץ את הדירה בשביל להתאים אותה לצרכים שלנו. אך אין זה אומר שהדירה במצב לא טוב, ולכן זה לא ישפיע על שווי העסקה.
  • טיפ רביעי – לא לעשות את העסקה לבד. לפני שניגשים לבצע עסקה כזו, מוטב להיעזר באנשי מקצוע, למשל עורכי דין שמתמחים בעסקאות נדל"ן

טיפים למוכר:

  • טיפ ראשון – השתמש בשמאי דירות. הדרך הטובה והאמינה ביותר לקבוע שווי של דירה, היא לשכור את שירותיו של שמאי דירות אשר ידע לספק הערכת מחיר. ייתכן מאוד שגם הרוכש ירצה להיעזר באיש מקצוע כזה, בשביל לקבל הערכת שווי אמינה
  • טיפ שני – השתמש בעורך דין לניסוח חוזה וביצוע העסקה. עורך דין מכירת דירה יכול לעזור לנו בתהליך, בין אם זה במשא ומתן מול הרוכש, ניסוח חוזה וכן בביצוע העסקה בפועל.
  • טיפ שלישי – תבחן אופציה לתיווך או מכירה באופן עצמאי. בשביל למכור דירה, אפשר להיעזר במתווכים שיעזרו בכך וכן אפשר לעשות זאת לבד באמצעות פרסום בלוחות אינטרנטיים. יש להחליט כיצד לנהוג, על פי הזמן שעומד לרשות המוכרים והמשאבים שיש להם.