טיפים חשובים לקראת עונת האביב

עונת האביב מתאפיינת בשינויים רבים במזג האויר ובטמפרטורות של הקרקע. בתנאים משתנים האלה , מתחדשת פעילותם של צמחים ואנו מתחילים לראות עלים חדשים ,פריחות וריחות חדשים. בתקופה זו ניתן להינות ממגוון פרחי הבר שנזרעו בחורף – תורמוסים ,חוטמיות במגוון צבעים ,פרגים ואחרים .

לקראת עונת התחדשות זו , מומלץ להכין את הגינה לקראת הבאות :

1. בדיקה וניקוי מערכת ההשקיה: חשוב לבדוק את תקינות מערכת ההשקיה לקראת החודשים החמים בהם נידרש להקפדת יתר על כמות ותדירות ההשקיה .

במערכות הטפטוף – מערכות אלה לא הופעלו מימי הסתיו . יש להפעיל את המערכת ההשקיה בצורה ידנית ,לפתוח את קצות קוי הטפטוף , לאפשר למים לזרום וכך לסלק לכלוכים שונים – חול , אבנים , וכד" – הגורמים לסתימות של הטפטפות . חשוב לנקות היטב את המסננים היושבים בתחילת הקו על ידי הוצאתם ושטיפתם במים זורמים וגם על ידי מברשת .לאחר שתי הפעולות מומלץ להפעיל את הקו מחדש לפרק זמן של כ30 דקות על מנת לבחון סתימות בקו.
במערכות ההמטרה במדשאות – מומלץ לפתוח את המערכת ולנקז את הלכלוכים מחוץ למערכת . לאחר מכן מומלץ להפעיל את הממטרות ,לכוון את הממטרות לכיסוי יעיל של שטח המדשאה ,להחליף ממטרות שבורות ולבחון את הפיזור על ידי כלי מדידה שונים .

2. שתילת פרחים עונתיים: עונת האביב מתאפיין בשינויי צבע בחלקים רבים של הגינה . לאחר עונת החורף ,מתחילה התחדשות צבעים וגוונים בגינה ולכן מומלץ להוסיף לצמחיה הקיימת קצת צבע מיידי על ידי שתילת פרחים עונתיים במגוון צבעים וצורות המוצעים במשתלות הרבות . מומלץ להכין את הקרקע לפני השתילה על ידי הוספת קומפוסט ודשנים בשחרור מבוקר , לערבב בצורת אחידה ,לשתול את השתילים עם יצירת מגע בין נפח השורשים עם קרקע המקום. לאחר השתילה מומלץ להימנע מהתייבשות הקרקע על ידי השקיה סדירה.

3. גיזום צמחים רב שנתיים ירוקי עד: עונת האביב מתאימה לביצוע איזון בשלד הוותיק של עצים ושיחים ירוקי עד. הגיזום נועד לחדש את הנוף ולרענן את סביבת בענפים על ידי ניקוי ענפים יבשים , מניעת צפיפות של ענפים בחלק הפנימי של העץ (בעיקר בעצי פרי ) , הקפדה על צורת הצמח (בעיקר בשיחים בגדר חיה ) ושמירה על איזון בין כלל חלקי הצמח.
לאחר גיזום ענפים עבים מומלץ למרוח משחת גיזום למניעת התייבשות ולזירוז הגלדת הפצע .

4. טיפול בעשבים רעים: בעונה זו נראים עשבי החורף השונים ובהם נראים זרעים רבים .
הדרך המומלצת בעונה זו הינה הוצאת העשבים ביד או על ידי כלים ושימוש בחומרים מונעי הצצה גרגריים – כדוגמאת "רונסטאר גרגרי "- מוסעים לעומק הקרקע על ידי המים המושקים ,פוגעים בנבטים שהחלו לעלות אל פני הקרקע ,ומונעים את הצצתם . הקפדה על שני פיזורים בשנה –תחילת האביב (עם הגשמים האחרונים ) ותחילת הסתיו (עם הגשמים הראשונים ) יפחיתו עד מאוד הופעת עשבים חד שנתיים רבים המהווים את עיקר הבעיה בגינה .

5. מדשאה: בעונה זו מתעוררים משטחי הדשא לאחר עונת החורף. הפעולה המומלצת הינה ניקוי המדשאה מעלים וחלקים יבשים שנצטברו במהלך השנה האחרונה על ידי הורדת גובה הכיסוח ,שאיבת חומר היבש וסילוקו וביצוע אורור –יצירת חורים בעומק הקרקע . פעולות אלה מאפשרות למדשאה לרענן את הנוף , מאפשרות לשורשים לנשום טוב יותר ומגדילות את יעילות קליטת המים . פעולה נוספת המומלצת הינה הוספת חול במקומות שחוקים להשוואת גובה המדשאה . הזנת המדשאה מומלצת עם התייצבות מזג האויר בעזרת דשנים כימיים בשחרור לאורך זמן ודשנים אורגניים המכילים רמות חנקן גבוה .

6. מזיקים ומחלות: עליית הטמפרטורות מעוררת את הגינה מחדש ואיתם המבקרים הראשונים בסביבת הגן .

ה"אורחים " הראשונים הינן כנימות העלה השונות הנראות כקבוצה עגולה בצבעים שונים על גבי העלים הרכים בלבלובים החדשים של צמחים רבים – ורדים ,מנגו ,היביסקוס ,עצי הדר שונים . מזיקים אלה ניזונים מחלקים מתוקים הנמצאים בתוך העלה ובהמשך לפעילותם ניתן לזהות כתמים שחורים המתיישבים על גבי ההפרשה –אלה הן פטריות הפייחת . הפתרון לבעיה – שימוש בחומרים כימיים ואורגניים הנמצאים במדפי המשתלות והחנויות .

"אורחת " נוספת המגיעה אל הגן הינה מחלת ה"קמחון " הנגרמת על ידי פטריה . הנזק נראה של צמחים שונים- ורדים ,מנגו , גפנים – בצורה של כתמים לבנים על גבי העלים החדשים. הפתרון לבעיה – שימוש בחומרים כימיים ואורגניים הנמצאים במדפי המשתלות והחנויות .

7. צמחי בית ומיכלים: צמחים הגדלים במיכלים מוגבלים במקום הניתן לשורשים להתפתח ולכן לא כל צמח ,במיוחד עצי נוי שונים , מסוגל לשרוד לאורך זמן בתנאים אלה. חשוב בעונה זו לחדש את מערכת השורשים על ידי שטיפת מצע הגידול בנפח מים הגדול כ6 פעמים נפח הכלי , הוצאת הצמח וחיתוך החלקים החיצוניים של מערכת השורשים ,בדיקת הניקוז של המיכל והוספת דשן מיוחד . פעולות אלה יאפשרו לצמח לחדש ולרענן את סביבת השורש ,ריענון של מצע הגידול על ידי סילוק עודפי מלחים שנצטברו , וחידוש צמיחת עלים חדשים .

טיפ לסיום : זה הזמן לצאת לפרדסים ולחוש את ריח האמיתי של האביב –ריח ההדרים . איתו ניתן ליהנות ממעוף החרקים השונים המתרוצצים .

באדיבות אהרון ברגר ברגר, אגרונום, יועץ ומעביר חוגים לגינון הביתי והמוסדי

הוסף תגובה