טיפים להכנת גינת ירק אורגנית בבית

גינת הירק מהווה נקודת אור בגינה- השקעת חשיבה על תכנון , הכנת השטח , השתילה, תחזוקת הצמח –השקיה ודישון,מזיקים ומחלות – וכמובן –שיא השיאים – קטיף הירקות ושימושה להכנת סלט ותוספת לבישולים שונים . כל התהליכים קושרים ביחד את המשפחה ,מוסיפים עניין לילדים ולמבוגרים ולאורחים הנקראים אלינו הביתה ומאפשר גם חיסכון בהוצאות הבית.

עקרונות הגינון האורגני מותאמים בצורה טובה לגידול ירקות ותבלינים בבית, כאשר איננו רוצים להשתמש בחומרים כימיים ומעוניינים בתוצרת נקייה . העקרונות מאפשרים שימוש בקומפוסט כדשן להעשרת קרקע ודישון במשך הגידול ,הוספת דשנים אורגנים אחרים במשך הגידול , שימוש בחומרי הדברה נקיים , שימוש במלכודות ורשתות הגנה שונות להדברה ,שימוש בחיפוי קרקע למניעת יציאת עשבים והפחתת איבוד מים וכד". בנוסף מומלץ להשתמש בכללים אחרים כגון : שתילת ירקות בעונות מעבר (פחות מזיקים ) , שימוש בצמחים נלווים למשיכה ולהרחקת חרקים , הכרת חרקים מועילים , מניעה ממונוקולטורה –גידול אותו צמח במשך זמן רב – ועיקר בעיקרים –ראייה בקרקע כמרכז החיים האורגניים . נושאים אלה יכוסו בכתבות בעתיד .
הקמת גינת ירק בבית מחייב אותנו לתכנון מוקדם וקביעת פעולות להשגת תוצאה מירבית :
בניית הערוגות :
1. בחירת שטח הגינה :צמחי הירק והתבלין דורשים שמש רבה להתפתחותם .במידה שתנאי זה אינו קיים מומלץ לבחור צמחים הגדלים בתנאים הללו.
2. קרקע : מומלץ לבחור סוג קרקע בעל ניקוז רב למניעת הצטברות של לחות בזמן הגידול. עודף לחות מעודד התפתחות מחלות וריקבון שורשים ,משפר התרבות שלמזיקים ומקשים נשימת שורשי הצמח. בקרקעות כבדות מומלץ ליצור "גדודיות "- הגבהת שורות על לשיפור האוורור הקרקע .
3. כיוון הערוגות : הערוגות חייבות להיות בנויות בכיוון מזרח-מערב לניצול מקסימלי של השמש .
4. העשרת הקרקע : מומלץ להוסיף קומפוסט להעשרת הקרקע במשך הגידול – כ10 ליטר למ"ר והצניעו בעזרת קילשון ואת חפירה לעומק של כ30-40 ס"מ . הקומפוסט מאפשר אוורור טוב ,קליטת חומרי הזנה ומים לספיחה עתידית של השורשים ושיפור בפעילות מיקרוביאלית בקרקע המשפר את פעילות השורשים .
5. השקיה : חשוב לפרוס מערכת טיפטוף לאורך הערוגה ולהרטיב את הקרקע להידוק נוסף של הקרקע וסימון מקומות השתילה על ידי מקלות .מומלץ להתייעץ בחנויות בהרכבת המערכת המותאמת לגינת הירק .
6. עשבים וחיפוי : עשבים קיימים וזרעים הנמצאים בעומק מהווים מטרד לגידול ירקות . מומלץ לעקור את העשבים הקיימים ולעודד נביטת זרעי עשבים על ידי פתיחת מערכת ההשקיה ועקירת הנבטים היוצאים . לאחר מכן מומלץ להשתמש בחיפוי – עץ גרוס ,אבנים ,טוף – ו/או כיסוי הקרקע ברשת שחורה . חיפוי עוזר להפחתת לחות על פני הקרקע ומונע מחלות עלים בירקות בהם העלים קרובים לקרקע – תות , מלפפונים ,קישואים .
שתילה :
1.הכנה ובחירת שתילים : מומלץ לשתול שתילים בוגרים המוצעים למכירה על ידי משתלות מכירה רבות . בנוסף ניתן לייצר שתילים על ידי זריעה בכוסיות או במגשי שתילה . אינני ממליץ לזרוע ישירות לקרקע – חוסר הצלחה בהתפתחות , חוסר אחידות בשתילים .
2.ביצוע שתילה : יש ליצור חור שתילה בהתאם לגודל נפח השורשים בשתיל. חובה לשתול במקומות מורטבים
3.בחירת הירקות לפי עונה : עונות המעבר הינם המומלצים ביותר לשתילה ירקות .מומלץ להימנע משתילה בעונת הקיץ המאופיינת בריבוי מזיקים ובהתאיידות גבוהה . בעונות הסתיו והאביב נוחות יותר למגוון רחב של צמחים : כרוב ,כרובית ,פלפל,חצילים , חסה ,צנון . בחירה בצמחים כגון עגבניות , מלפפונים , קישואים ואחרים מחייבים אותנו להכנת מערכת הדלייה לקשירת ענפי הצמחים.


טיפול שוטף :
1.השקייה : הקפדה על השקיה נכונה תאפשר לצמחים צימוח אחיד ורציף . חשוב לשמור על אוורור סביבת השורשים שיאפשר קליטת מינרלים ומים סדירה . בקרקעות כבדות,בהם האדמה אוחזת את המים בצורה חזקה ,מומלץ להחדיר חמצן לקרקע על ידי שימוש בקלשון בסביבת השורשים . בנוסף יש לשמור על מניעת לחות בסביבת העלים למניעת מחלות עלים שונות .
2.דישון : לרוב הקומפוסט שהוכנס לקרקע יספיק לגידולים העונתיים השונים . השימוש בחומרי הזנה אורגנים נוספים מומלץ במקרה של יבול רב של הצמח או ברצון להמשיך את עונת הירק .בשוק קיימים תוספים אורגנים שונים והמומלצים הינם הדשנים הגרגריים – "פרפקט בלנד " ,הומוס ואחרים . מומלך להחדיר את הדשן לסביבת השורשים .
3.מזיקים ומחלות : עיקר פעילותם של גורמי נזק בגן הירק הינה בעונות החמות . במסגרת הפעילות השוטפת ניתן להבחין סימנים ראשונים המתאפיינים בהופעת המזיק עצמו ,סימני פעילות כגון אכילת עלם או הופעת הפרשות וסימנים בצבעים שונים המציעים על קיום מחלות. עלינו להבין שגידול צמחי תרבות שלא בעונתם מושך פעילות של מזיקים רבים . שתילת צמחים במרווחים המבטיחים אור וזרמי אוויר, המונעים הצטברות לחות מופרזת מאוד מומלצת .
חרקים :
זחלים : אוכלים חלקי עלים ופירות הצמחים . מומלץ לפזר חומרים כגון ספסן אורגני , לפזר חצץ ולכודות מסביב לגידולים הרגישים .
כנימות : תוקפים בעיקר עלים חדשים . ניתן לשטוף את המזיקים על ידי זרם חזק של מים קרים . תנאים קיצוניים של מזג אויר ,כגון אויר יבש וטמפרטורות גבוהות (חמסינים) , מפחיתים בצורה משמעותית את אוכלוסית החרקים .
חלזונות : מופיעים בעיקר בעונות הגשמים . הנזק ייראה בנבטים צעירים ולירקות בשלב הראשון של גידולם. הפתרון הירוק המומלץ הינו פיזור מלח בישול על המזיקים ובאזור הפעילות . שימוש בחומרי הדברה כימיים פוגעים בשלשולים המטייבים את הקרקע. ידוע שהריר המופרש על ידי החלזונות עוזר בליכוד חלקיקי קרקע .
שימוש ברשתות ומלכודות : בגידול קייצי של עגבניות מומלץ להשתמש ברשת נגד חרקים למניעת הגעת חרקים מזיקים והמובילים גורמי מחלות אל הצמחים . בנוסף מומלץ לפזר מלכודות שונות מסביב לערוגות .
אויבים טבעיים : אין לראות בנמלים אויב בגינה . הן מהוות במידה מסוימת מטרד ובנוסף גם מעבירות כנימות עלה (מקור למזון ) , אך מהוות גורם חשוב בניקיון הגן כי הן טורפות חרקים רבים ומוסיפות חמצן לאזור השורשים . בנוסף קיימים בגן חרקים המהווים אויבים טבעיים לגורמי נזק רבים . ניתן לציין את ארי הנמל ,צרעות טורפות הפוגעות בכנימות שונות ובמעופפים , וחיפושיות פרת משה רבינו התורפת חרקים שונים . שמירה על קיומם יאפשר המשך איזון ביולוגי תקין בגינה. צי]פורים רבות – ירגזי, פשוש – ניזונות מכנימות וזחלים ולכן ישנה חשיבות למשוך אותם לגן הירק ולגינה .



מחלות :
קימחון : מחלת עלים הנפוצה על ירקות ממשפחת הדלועיים : מלפפון ,קישואים ,דלעות ,אבטיח ומלון . סימנים ראשונים יופיעו על גבי עלים בעונת האביב בצורת סימנים לבנים . מומלץ להשתמש בגופרית או בתמיסה המכילה חלב בתוספת מים .
חילדון : מחלת עלים המופיעה בעונות חמות ובעלות לחות גבוהה באוויר ,גם בהרטבת עלים . מומלץ להרחיק מיד לחקי צמחים נגועים ,להפחית לחות (במקרה של השקיה) ולהשתמש בגפרית .
מחלות קרקע : מופיעות עם הגברת לחות הקרקע והחלשות הצמח. מומלץ להפחית את ההשקיה ולאוורר את הקרקע באזור השורשים .
טיפים חשובים להצלחה
1.התנסות ראשונית : מומלץ להתחיל את חווית גידול ירקות על ידי שתילת צמחים פשוטים יחסית כגון צנון ,גזר , קוסברה , פטרוזיליה ולבחור צמחי ירק שהמשפחה רגילה להשתמש בהם. צמחים אחרים כדאי לנסות לאחר התנסות .
2.גישה נוחה לערוגות : חשוב לארגן מקום נוח לביצוע התחזוקה השוטפת ואסיף התוצרת .
3.גידול במיכלי גידול : ניתן לגדל ירקות בכלי גידול שונים בעלי עומקים שונים . באדניות ניתן לשתול פטרוזיליה ,כוסברה וריחן . ירקות אחרים ניתן גדל במיכלים בעלי עומק של 30-50 ס"מ . חשוב להקפיד על שימוש בתערובת גידול מנוקזת ,הקפדה על ניקוז של עודפי מים מהמיכלים ושימוש בדשנים אורגנים הקיימים במהלך הגידול .
4.שתילת צמחים דומים ביחד : יעילות בהשקיה , מרחקי שתילה לפי הצמח .
5.שתילה חוזרת : מומלץ להחליף את הירק שיישתל במקום לאחר חידוש שטח הגידול על מנת להעשיר את הקרקע . בנוסף אין להפוך את הקרקע אלא רק להוסיף קומפוסט לקרקע .
6.הגנה מפני תנאי אקלים שונים : בערוגות הנמצאות בתנאים קיצוניים בעונות שונות – בעיקר חורף – מומלץ להוסיף הגנות : מגן רוח – פח ,רשת או עץ , ברד- פריסת רשת הגנה מברד.


באדיבות אהרון ברגר ברגר, אגרונום, יועץ ומעביר חוגים לגינון הביתי והמוסדי

הוסף תגובה