יכולת מנטאלית גבוהה בדרך לאליפות העולם / אסף לב

שיאו של סבב אליפות העולם בגלישת גלים (asp) מגיע להוואי – הישורת האחרונה לשנת 2013, התחרות האחרונה, לזכרו של הגולש האגדי אנדי אירונס.

מוביל הסבב העולמי, מיק פנינג (Mick Fanning) האוסטרלי, מוביל ביתרון שביר על האיש הכל יכול בענף – קלי סלייטר – שזה מכבר זכה ב 11 פעמים באליפות העולם – הישג בלתי נקלט בכל ענף ספורט. פנינג זקוק לעבור שני שלבים על מנת להבטיח את זכייתו בסבב הארוך והמתיש של שנה זו. בקטע הוידאו הראשון המצורף נוכל לראות את מיק מתרסק בצורה ברוטאלית למדי בחוף הים של הוואי בגל ממוצע של 4 מטרים וזאת במשך 28 דקות מתוך 30 דקות של סט.

אסביר כיוון שזה חשוב: בים כה גבוה בו הגלים נסגרים בצורה אגרסיבית (צינורות עמוקים וריף נמוך ומסוכן), אתה כספורטאי ובטח ובטח כטוען לתואר הנכסף של אלוף עולם, מבין כי שני גלים בלבד בסט של 30 דקות יכולים לקרב אותך למרחק נגיעה מהכתר. מיק נוקט אסטרטגיה של ליצור לחץ על היריב charging (להסתער, להתקיף) בכך שהוא תופס 9 גלים (כאמור מתרסק ב 8 מהם) בעוד יריבו – שמוביל עליו כמעט במשך כל הסט תופס 3 בלבד. אולם, מיק ביום רע, רע מאוד, אך היכולת המנטאלית שלו להתרכז, להאמין בעצמו ולהילחם עד לרגע האחרון (כמובן שיש לציין גם שהכושר הגופני שלו בלתי נקלט לביצוע הפעולה, כל שכן, להתרסק בצורה כזו ולחזור למעלה לחפש את הגל שיעשה את ההבדל . . ) מביאים אותו כדקה וחצי לסיום הקטע לביצוע כמעט נדיר של גל בו הוא מקבל ציון של 9.5 מתוך 10 ומקרב אותו עוד סיבוב אחד לפני הכתר הנכסף.

להלן קטע הוידאו בן 6 וחצי הדקות המתאר את שעבר באותו יום: תחרות סיום העונה, הוואי, פייפליין, דצמבר 2013:

יום תחרות מושלם בהוואי


כעת, מחכה לפנינג הסט הבא שאותו אם ינצח יוכרז כאלוף עולם ובא בעת, יריבו, קלי סלייטר, משפד את הגלים בביצועים מרהיבים ואומר: אם פנינג לא ינצח את הסט הבא, קיימת הסתברות יחסית גבוהה שסלייטר ינצח את התחרות הספציפית הזו בהוואי והוא יוכרז שוב כאלוף עולם… פנינג אם כן נדרש לשוב ולהתרכז, במידה מסוימת "לאסוף את עצמו" ולשמור על עירנות מנטאלית לעוד שעתיים בהם ייצא לסט נוסף, כנראה החשוב בחייו. בואו נתקדם ונראה מה קורה שם, שלב רבע הגמר – ניצחון כאן והוא אלוף עולם, הפסד כאן וסלייטר מנצח את התחרות הזו והוא אלוף עולם:

מיק כהרגלו פותח חזק את הסט ומקבל ציון של מעל 7. יריבו מגיב במהירות מדהימה בגל כמעט מושלם ועוד גל של למעלה מ 7 ונראה שהוא בדרך הבטוחה להעיף את מיק מהמרוץ לכתר. מיק שוב נלחם, שוב מתרסק ושוב לא נשבר. 2 דקות לסיום זה מגיע – הסט מגיע, הגל שמיק חיכה לו, הגל עליו הוא חלם מגיע . . . ואז, בריכוז מקסימאלי – ניכר על כל תנועה בגופו – מתחבר מיק לגלשן, ממש מחבק אותו, נכנס ויוצא מהצינור וזוכה לציון של למעלה מ 9 ובתוך כך, זוכה באליפות העולם לשנת 2013 ! מדהים, מרגש, כמעט בלתי נקלט ! פעם שנייה בתוך יום תחרות שזה מצליח לנפק מעצמו ביצוע מקסימאלי כ 2 דקות בטרם מסתיים הסט, בטרם אובדן האליפות.

נכון, יש לתת את הדעת על הסיבות שהביאו את מיק להתרסקויות הקיצוניות בגלים הקודמים ויש לתת את הדעת על ההתרגשות הגדולה שאחזה בו דווקא בשלבים המכריעים של העונה כולה; אולם יותר מכל, כמאמן מנטאלי, אני נותן את הדעת על האמונה של הספורטאי לתת מעצמו את המאמץ הנוסף, את האקסטרה הזו, דווקא ביום שגופך ויכולתך אינן מתפקדים כרגיל, דווקא אז להתעלות על כל הקשיים ואז, טעמו של הניצחון מתוק מדבש – הסתכלו על פניו של מיק כשאר הוא יוצא מהצינור, כל הוויתו אומרת: "עשיתי זאת" – מרשים ביותר בעיני. למעלה מכך, כל ספורטאי ובטח גולשי גלים שייצפו ויקראו את הכתבה יגידו שהיה למיק מזל, שכן, בדיוק ברגע הנכון האוקיינוס סיפק לו את ההזדמנות הנכונה, את הגל הנכון, אולם אלו מכם שמכירים אותי ויודעים איך אני עובד ובמה אני מאמין, יודעים שהמזל (כביכול כן) הולך עם הטובים, עם אלו שמאומנים – גוף וראש – וכן, עם אלו שמוכנים להילחם, לתת מעצמם עד הקצה, לעתים עד אחרי קצה גבול היכולת וכן, אז גם המזל – האוקיאנוס והאנרגיה הקוסמית נרתמים על מנת להעניק להם רגע מזוקק, רגע של אולי פעם בחיים: אליפות עולם !

בברכת הספורט והאנרגיה הטובה,

www.asaflev.co.il

אסף לב
מאמן מנטאלי לספורטאים

הוסף תגובה