כיצד להתמודד עם חרדת בחינות?

אחת החרדות המורכבות ביותר שיש בעיניי רבים היא חרדת הבחינות –  יש אנשים, צעירים ומבוגרים כאחד, שאינם יכולים לגשת למבחן מבלי להקיא, להרגיש סחרחורת, לחץ רב, הזעה, כאבי ראש ובחילות. אם לפני כל מבחן אנחנו חשים לחץ בחזה ופחד ששכחנו הכול אז סימן שאנחנו סובלים מחרדת בחינות.

חרדה היא תמיד תחושה שקשה להתמודד אתה. אם אנחנו סובלים מחרדה בכלל ומחרדת בחינות באופן ספציפי כדאי לנו לפנות לפסיכולוג קליני שיעזור לנו להתגבר עליהן. טיפול בחרדות על ידי איש מקצוע מיומן יוכל לאפשר לנו להגיע משוחררים יותר לכל מבחן ולהשיג תוצאות טובות יותר בו.

מהי למעשה חרדת בחינות?

חרדת בחינות היא למעשה בבסיס שלה חרדה מפני כישלון. כאשר אנחנו חוששים שמא נכשל במבחן אנחנו למעשה חוששים שאנחנו לא מספיק טובים ואנחנו לא סומכים על עצמנו. חשוב מאוד לטפל בחרדה זו כי אם לא נטפל היא עלולה לגלוש לתחומים נוספים בחיים שלנו. אנשים רבים למשל שסובלים מחרדת בחינות סובלים גם מפחד קהל. כאשר החרדות (הצרות) באות הן נוטות לבוא בקבוצה ולא לבד. טיפול בחרדות על ידי שיחות יוכל לאפשר לנו להבין את מקור החרדה שלנו. במהלך הטיפולים נלמד שיטות הרפיה שיעזרו לנו להרגיע את עצמנו ולהכיל את החרדה הרבה שלנו.

למה חשוב לטפל בחרדות אלו?

חשוב מאוד לטפל בחרדות מסוג זה – כאשר אנחנו לא מטפלים בחרדה היא נוטה להתעצם ולהפוך להיות קשה יותר. ניסיונות להדחיק את החרדה, להכחיש אותה או לדכא אותה עלולים לגרום להתגברות שלה ולהחמרה שלה, לכן, חשוב לטפל בחרדה כמה שיותר מהר. טיפול נכון בחרדה יאפשר לנו לאגור כוחות מחודשים לחיים. טיפול נכון לא בהכרח יעלים את החרדה אלא יחליש אותה ויעניק לנו כלים טובים יותר להתמודד אתה. כאשר נרגיש חזקים יותר ובטוחים יותר בעצמנו יהיה לנו קל יותר להתמודד עם פחד מפני כישלון במבחן ואולי גם בכלל לא נפחד.

כיצד ניתן לטפל בצורה נכונה?

כיום ישנם לא מעט דרכים בהם ניתן לטפל בחרדת הבחינות – טיפול שכזה כולל בדרך כלל טיפול על ידי שיחות ושיטות הרפיה אך במידה פגישות טיפוליות עם פסיכולוג קליני לא משפרות את מצב החרדה שלנו כדאי לנו לשקול לקחת תרופות פסיכיאטריות בנוסף לטיפול הפסיכולוגי. השילוב בין טיפול פסיכולוגי ובין טיפול תרופתי הוא יעיל מאוד נגד חרדות רבות. אם אנחנו יודעים על אדם קרוב לנו שמרגיש או חווה חרדה עלינו להפנות אותו לקבלת טיפול. רוב האנשים שחשים חרדה מתביישים בכך.

לרוב, לתחושת החרדה מתווספת תחושה של חוסר אונים אל מול עוצמת החרדה וההפתעה מן ההופעה שלה. אם נקבל את החרדה של האנשים הקרובים לנו נוכל לסייע להם להתמודד אתה ולהתגבר עליה. תמיכת המשפחה חשובה במיוחד בהתמודדות עם חרדות ובעיות רגשיות שמפריעות לנהל שגרת חיים תקינה.

הוסף תגובה