לעבוד תוך כדי הלימודים

ניסיון מעשי חשוב היום לא פחות מתעודת הסמכה אקדמית. הדרך הטובה ביותר להשתלב בשוק עבודה מבוקש היא לצבור ניסיון תוך כדי הלימודים, ויש מגוון רחב של גופים וחברות שמציעים מסלולים כאלה

אחד המאפיינים הבולטים של שוק העבודה המודרני הוא החיפוש של המעסיקים אחר עובדים מנוסים. אם עד לפני מספר שנים הספיקה תעודת הסמכה אקדמית כדי להתקבל לעבודה, הרי שהיום יש תחרות כמעט על כל משרה והניסיון הוא פקטור משמעותי במערכת השיקולים.

מעסיק יעדיף לגייס עובד מנוסה מאשר סטודנט מצטיין. מבחינת המעסיק, הניסיון הוא אינדיקציה ליכולת של העובד להשתלב במהירות בעבודה ולאחר מכן גם להגדיל את התפוקה. היתרון הוא שיש מקצועות רבים בהם ניתן להתחיל לעבוד בתחום כבר בתקופת הלימודים. אפשרות אחרת היא לבחור משרה משיקה, עם ערך מוסף שמעניק פרספקטיבה חדשה על תחום ההתמחות.

משרדי עורכי דין למשל מעסיקים סטודנטים למשפטים לעבודות קטנות. עבודות אלו עוזרות לסטודנטים להתקבל להתמחות ולהשתלב במשרדי עורכי דין גדולים. במקביל, יש גם חברות הייטק שלוקחות סטודנטים להנדסה ולמדעי המחשב, כמו מרוואל ישראל ואחרות. למרות שמדובר על שני תחומים שונים לחלוטין, המאפיין המשותף הוא ההבנה של המעסיק לגבי חשיבות הניסיון.

במילים אחרות, חברות וארגונים באים לקראת הסטודנטים ומייצרים עבורם פלטפורמה נוחה להיקלטות מהירה בעבודה. כל הצדדים נהנים משיתוף פעולה כזה והסטודנטים מסיימים את הלימודים עם ניסיון מעשי מוכח. קורות החיים שלהם משתדרגים בהתאם והדרך לתפקיד בכיר מתקצרת. אפשר לראות את זה במשרדי פרסום וגופי תקשורת, בבתי ספר שממלאים שעות השלמה עם סטודנטים ובמוסדות ציבוריים.

צבירת ניסיון במגזר הציבורי

המגזר הציבורי עובר בשנים האחרונות תהליך התייעלות ולא מעט פרקטיקות מקובלות מהשוק הפרטי מגיעות אליו. אם בוחנים את הנושא של העסקת סטודנטים תוך כדי הלימודים בתור דוגמא, מבינים שיש לזה הרבה השלכות חיוביות: סטודנטים שנחשפים למבנה המגזר הציבורי כבר תוך כדי הלימודים יכולים לאחר מכן לשפר אותו. הם מקבלים הזדמנות יוצאת מגדר הרגיל להפגיש בין ההיבט הפרקטי והתיאורטי, ליישם כלים שונים בתוך סביבת עבודה דינאמית ולדאוג לעצמם מבחינת קריירה.

אפשר לצבור ניסיון במגזר הציבורי אם עוקבים אחר פרסומי המשרדים הממשלתיים. הפרסומים מופיעים בעיתונות, באתרי האינטרנט ובמוסדות עצמם. גם נציגי אוניברסיטאות ומכללות שומרים על קשר עם נציגי המגזר הציבורי כדי לעדכן את הסטודנטים לגבי משרות פנויות. יש מקומות שבהם התמחות היא תנאי לקבלת התואר ומכללות שמהן סטודנטים נפלטים ישירות לתפקיד ניהולי.

היתרונות והחסרונות של עבודה תוך כדי לימודים

עבודה תוך כדי הלימודים טובה לסטודנטים שחושבים קדימה. היא פחות אטרקטיבית בטווח הקצר, כי יש הרבה עובדים שלא מצליחים להתמודד עם העומס. עבודה תוך כדי הלימודים עלולה לפגוע בציונים ולגרום לעוגמת נפש. היתרון הוא שכך צוברים את הניסיון המעשי בלי לבזבז זמן, אך החיסרון הוא שאין אפשרות ליהנות מכל העולמות בלי לוותר על דברים מסוימים.

בסופו של דבר, חשוב לבדוק כל מקרה לגופו ולהבין עד כמה הניסיון חשוב בקבלת עבודה נחשקת. מי שרוצה להשתלב במגזר הציבורי או בעבודות מבוקשות יתקשה לעשות את זה ללא ניסיון מעשי. הדרך הנכונה לצבור את הניסיון היא תוך כדי הלימודים, כל עוד אין התנגשות בין המסלולים.

אפשרות נוספת היא לבחור מסלול לימודים ספציפי שמאפשר התמחות מן הסוג הזה. במסלולים מסוימים ניתן ללמוד רק בערב, בסופי שבוע או בימים מרוכזים. זו אופציה שמתאימה למי שעובד בתפקיד של בין חצי משרה עד משרה מלאה.

הוסף תגובה