לקראת הקיץ – איזה מזגן לבחור

צרכנים בשוק הפרטי יכולים לבחור מזגן מבין מגוון רחב של אפשרויות. במאמר הבא נציג את ההבדלים בין הדגמים השונים ונסביר על נוחות תפעול ושימוש, צריכת אנרגיה, אחריות ועלויות

מזגן הוא בין מכשירי החשמל הנפוצים ביותר בשוק הפרטי בישראל. קשה למצוא בתים, דירות ומשרדים ללא פתרונות מיזוג מן הסוג הזה והיצע האפשרויות רק עולה מדי שנה. כיום ניתן לבחור מבין מגוון רחב של דגמים ולהתאים את המזגן לצרכים ספציפיים. יחד עם זאת, ההיצע עלול לבלבל חלק מהלקוחות והוא מחייב היערכות מוקדמת.

בשלב הראשון כדאי להבין שיש שלושה סוגים עיקריים של מזגנים. מזגן עילי הוא הנפוץ ביותר בגלל יתרונות כמו קומפקטיות, חיסכון במקום וגמישות במיקום ההתקנה. מזגן רצפתי הוא מזגן יחסית ותיק וניתן להשיגו בעיקר עבור תפוקות גבוהות ושימוש במוסדות, בעוד מזגן מיני מרכזי מיועד למיזוג של מספר חללים בעת ובעונה אחת או למיזוג חלל גדול במיוחד. מיני מרכזי גם נחשב למזגן השקט מבין השלושה. דגמים מתקדמים של כל סוגי המזגנים מאפשרים קביעת טמפרטורה עצמאית וחיסכון באנרגיה.

כיצד קובעים את תפוקת המזגן?

יהיה לכם קל יותר לבחור מזגן אם תדעו איך מחשבים את תפוקת המזגן. התפוקה נמדדת במונחי BTU ו היא למעשה מציינת את עוצמת הקירור או החימום של המזגן, כמו גם את כמות הקור או החום שנוספים לחלל בשעת עבודה אחת. תפוקה היא הפרמטר החשוב ביותר לבחירת מזגן ולא הספק או כוח סוס. תפוקה נמוכה גורמת לכך שהמזגן יעבוד ללא הפסקה אך לא יגיע לרמת המיזוג המבוקשת ולכן יגרום בזבוז אנרגיה, בעוד תפוקה גבוהה מדי משמעותה שינויים תכופים בטמפרטורת החדר ובלאי מואץ של המערכת עקב מחזורי פעולה קצרים.

הגורמים שבהם מתחשבים כדי לבחור את התפוקה המתאימה הם גודל החלל המיועד למיזוג, מיקום הדירה בבניין, מספר הקירות החיצוניים וכיוונם, סוג הבלוקים ורמת הבידוד, מספר החלונות, גודל החלונות וכיוונם, מידת החשיפה לשמש ישירה, מספר הנפשות בבית וקיומם של מכשירי חשמל פולטי חום. כל נתון שמגביר את חשיפת הדירה לתנאים חיצוניים וגורם לשינוי טמפרטורה מצריך הגדלה בהתאם של התפוקה. בנוסף, בבחירת מזגן צריך גם להתחשב בטמפרטורות המינימום השוררות בחורף וכך לחסוך בהוצאות חימום.

האם יש קשר בין תפעול וצריכת אנרגיה?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, תכונות שיכולות לשפר את נוחות התפעול והשימוש במזגן לא אמורות לגרום לצריכה גבוהה יותר של חשמל ואנרגיה. התכונות הבולטות במזגנים ביתיים כוללות שלט רחוק, טיימר, הפעלה מחודשת אוטומטית, שליטה בתריסי המזגן, לוח פיקוד וגישה נוחה למסנן אוויר לצורך ניקוי ותחזוקה. כל מזגן שנמכר עבור השוק הפרטי גם חייב לשאת תווית אנרגיה. התווית מעידה על יעילות צריכת החשמל והיא חיונית להשוואה אמינה בין דגמי מזגנים שונים.

מזגן עם מצב שינה יכול לחסוך בחשמל מבלי לפגוע בבקרת האקלים בחדרים ובחלל הפנים. את האחריות על מזגנים מקבלים מהחברה שמוכרת אותו, אך לאחר חלוקה נפרדת של אחריות על המזגן לצד אחריות על ההתקנה. באופן עקרוני ניתן לבצע התקנה פרטית שאינה דרך היצרן והיבואן. עם זאת, אופציה מן הסוג הזה עשויה להיות פחות משתלמת מבחינה כלכלית.

מחיר המזגן נקבע על פי תפוקה, סוג המזגן, טכנולוגיות מתקדמות שמיושמות בתוכו ותכונות ייחודיות של היצרן. צרכן פרטי יכול לרכוש מזגן חדש בעלות ממוצעת של 2,000-6,000 ש"ח. לכך יש להוסיף את עלות ההתקנה ולעיתים גם את המחיר שנגבה בנפרד עבור פירוק מזגן ישן.

הוסף תגובה