מהי פשיטת רגל?

בכל יום חברות ובעלי עסקים רבים מגיעים לכדי מצב בו הם לא יכולים לעמוד עוד בנטל החובות הכבד שמוטל על כתפיהם ונאלצים להכריז על פשיטת רגל. תהליך משפטי סבוך זה נועד בעיקרו להגן על בעלי החוב ולהסדיר את חובם באמצעים משפטיים במרווחי זמן נוחים בהשוואה לתהליכי ההוצאה לפועל.

קיומם של חובות משמעותיים וחוסר יכולת של החייבים אותם להסדיר את החזרתם באמצעות גורמים חוקיים כגון הבנקים והלוואות שונות גורמים לנטל כבד הן על החייבים, הן על המדינה וההוצאה לפועל והן על הזוכים (הנושים אשר מצפים לקבל את כספי החוב) אשר באמצעים הרגילים כשלו מלהשיג את כספם בחזרה. פשיטת רגל מאפשרת לחייב להסדיר את חובותיו כלפי הנושים והמדינה בלוח זמנים מסודר ועל פי היגיון ועל ידי כך מונעת את המשך הטיפול בתיקי ההוצאה לפועל כנגד החייב על כל המשתמע מכך.

האם באמת פשיטת רגל היא מצב בו כולם מרוויחים בסופו של דבר? קשה לענות על שאלה זאת מבלי לדון בכל מקרה לגופו אך יש לציין כי מקרי פשיטות רגל מתאפשרים רק כאשר בעל החוב אינו יכול להחזיר את חובותיו ללא אופציה אחרת כגון מימוש נכסים וכו'. במידה ועדיין יש לחייב את היכולת המינימאלית לעמוד בהתחייבויותיו, מומלץ לו להמשיך להיות מטופל במסגרת ההוצאה לפועל, עם כל אי הנעימות הכרוכה בכך. במידה ואין באפשרותו אמצעים כאלו, פשיטת רגל היא הפיתרון הטוב ביותר אך יש לציין כי בעל עסק מעין זה יהיה מוגבל ביותר בפעולותיו, לא יוכל לצאת את הארץ, לא יוכל להקים עסק או חברה אחרת, לא יוכל שיהיו ברשותו כרטיסי אשראי או פנקסי שיקים על שמו והוא יהיה חייב להוכיח את יכולתו הכלכלית מעת לעת.

פשיטות רגל מהוות מחסום אימתני בין החייב לנושים שכן מתחילת התהליך חופש הפעולה של הנושים מוגבל והם כפופים ללוח הזמנים של החזרת החוב שנקבע מבחינה משפטית. חברה אשר מתמחה בטיפול במקרי פשיטת רגל יכול להפחית במידה משמעותית את גובה החוב ואף להגיע למצב של הפטר, אשר מעניק פטור לחייב מכל חובותיו והזדמנות לשקם את חייו באופן מלא מבחינה כלכלית.

הוסף תגובה