מופעי אימפרוביזציה (פלייבק) לארגונים ומוסדות חינוכיים

מופעי אימפרוביזציה (פלייבק) לארגונים ומוסדות חינוכיים

תתארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם יושבים מול בני נוער, הם מציגים בפניכם סיטואציה מסוימת, ועליכם לאלתר איך היא מתבצעת בפועל, הכל על המקום, ללא הכנה מראש, ללא שום ידע מוקדם. זה מה שקורה במופעי פלייבק ואימפרוביזציה לארגונים ומוסדות בתחום החינוך.

הרעיון הוא פשוט וקל, נניח ואתם מחליטים להציג לבני נוער וילדים מופע אימפרוביזציה, אז אתם תעמדו מול הילדים, הם יציגו בפניכם סיטואציות מסוימות מהחיים שלהם, ועליכם להראות להם זה נראה בעיניים שלהם, איך זה נראה באמת, כפי שהם רואים אותה.

יש במופעי פלייבק ואילתורים לבני נוער וילדים במוסדות חינוך, אלמנטים מאוד משמעותיים, בין אם זה בהיבט של חינוך, אך גם בהיבטים אחרים, אפילו בהיבטים של רגש, בהיבטים של התמודדות עם סיטואציות נפשיות שונות. לכן זה גם נחשב מאוד פופולארי היום להשתמש בכלי זה בעבודה עם ילדים ובני נוער, בין היתר, באמצעות סדנאות, שיעורים וכלים אחרים.

לפני שאנחנו נפרט ונסביר איך זה מתבצע בפועל ואיך זה יכול לתרום לילדים ובני נוער, צריך להדגיש היבט משמעותי, הילדים הם חלק פעיל במופע. אומנם מדובר על שחקנים שאמורים להציג אותו, אך בסופו של דבר, יש לילדים תפקיד חשוב, בין היתר בגלל שהם אמורים לתת את הנושאים למופע האילתורים, הם אמורים לחשוף ולהיחשף, וכמובן להפיק את כל מה שנדרש ממה שהם רואים מול העיניים שלהם.

איך זה מתבצע בפועל? 

כמו שהסברנו, הילדים או בני נוער המוסד החינוכי, מציגים סיפורים מסוימים מהחיים שלהם והשחקנים במופע מעלים את הסיפור, כפי שהם רואים לנכון.
יש גם אפשרות נוספת בה נהוג להיעזר והיא, שהילדים מספרים סיפור ומלמדים אותם איך לעלות אותו בזמן אמת, בלי הכנה מוקדמת, בלי לעבור אימונים או כל דבר דומה, הכל מתבצע על אמת, במקום.

איך זה יכול לעזור לילדים ובני נוער? 
אחת הבעיות איתן מתמודדים ילדים ובני נוער היא, הקושי לבטא את עצמם בצורה נוחה, פשוטה, אמיתית. יתרה מזו, ילדים רבים אוגרים בתוכם רגשות, תחושות והם מתביישים בהם. ברגע שהם יכולים להציג את הסיפור או לראות כיצד הוא מוצג על ידי אחרים, אז גם קל יותר להשתחרר וגם זה מאפשר להם לראות את הסיפור שלהם בצורה מעט שונה.

מן הסתם, מי שמעלה את הסיפור צריך לקחת בחשבון שמולו יושבים ילדים ובני נוער, לכן הוא צריך לעשות את זה ברגישות ובצורה אמיתית, כנה ועדינה.
כמו כן, יש היבט אחר שאפשר להשתמש בו והוא, לקחת סיטואציות שונות מהחיים, התמודדות של בני נוער וילדים במצבים מסוימים, ואז להציג את ההתמודדות על הבמה בצורה מאולתרת לגמרי. זה יעניק להם כלים, איך להתמודד בעצמם עם הסיטואציה כאשר הם ייתקלו בה, במוסד החינוכי, בבית, ברחוב ובכל מקום אחר.

הוסף תגובה